روش‌شناسی واکاوی "شکست درمان" در پژوهش‌های روان‌درمانی: راهنمای بالینگران و پژوهشگران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روانشناسی ، دانشکده علوم انسانی،دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

2 گروه روانشناسی بالینی ، دانشکده علوم انسانی ،دانشگاه شاهد

3 مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران

4 گروه روانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

5 گروه روانشناسی بالینی وکاربردی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران،تهران ، ایران

6 دانش آموخته گروه روانشناسی ، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

10.22070/cpap.2022.15818.1202

چکیده

روان درمانی یکی از مهمترین و جذاب ترین حوزه ها در علم روان شناسی است. بیشتر پژوهش ها بر معناداری آماری و بالینی یک درمان روانشناختی ومقایسه آن با دیگر درمانهایا گروه درمان نما تمرکز دارند. نکته مهم این است که  یک درمان  همواره سبب بهبودی نمی‌شود ،گاهی  وضعیت  درمانجو را وخیم تر می‌کندو گاهی   درمانجو"بدون تاثیر " از آن برجا می ماند. این "وخامت زایی" و "بی تغییری"(شکست درمانی) در بررسی درمانهای روانشناختی مغفول مانده اند.  تمرکز بر معناداری آماری که از طریق ارزیابی  میانگین  پیش –پس آزمون کمی پرسشنامه ای انجام می‌شود  تغییرات درمانجو در موقعیت واقعی  را در محاق می کشاند.  هدف از این مقاله فراهم سازی بینش  نظری و گام های عملی در واکاوی شکست درمان  -"بی تغییری"- یا "وخامت زایی"  است.   یافتن ریشه های این شکست سبب بالندگی نظری در شناسایی یک اختلال روانشناختی و بسته درمانی مرتبط می‌شود. در این مقاله از رهاشدگی نظری و وانهادگی کاربردی دوری شده است.

کلیدواژه‌ها


  1.  

    1. Kühberger, A., Fritz, A., & Scherndl, T. "Publication Bias in Psychology: A Diagnosis Based on the Correlation between Effect Size and Sample Size." PloS One, 2014; 9(9), e105825.
    2. Lambert, M. J. "Presidential address: what we have learned from a decade of research aimed at improving psychotherapy outcome in routine care".Psychother. Res, 2007; 17, 1–14.
    3. Lampropoulos, G. K.Failure in psychotherapy: an introduction. J. Clin.Psychol, 2011; 67, 1093–1095.
    4. Mays, D. T., and Franks, C. M. Negative Outcome in Psychotherapy and What to do about it. New York, NY: Springer. 1985.
    5. Mehler, D. M. A., Edelsbrunner, P. A., & Matić, K. Appreciating the Significance of Non-significant Findings in Psychology. Journal of European Psychology Students, 2019; 10(4), 1–7.
    6. Bohart, C. A., and Wade, A. M. The client in psychotherapy in Bergin and Garfield’s Handbook of Psychotherapy and Behavior Change, 6th 2013.
    7. Barlow, D. H. Negative effects frompsychological treatments: a perspective. Am. Psychol. 65, 13–20. Doi: 10.1037/ a0015643, 2010.
    8. Blanton, H., and Jaccard, JArbitrary metrics in psychology. Am. Psychol, 2006; 61, 27–41
    9. Algermissen, J., & Mehler, D. M. A. May the power be with you: are there highly powered studies in neuroscience, and how can we get more of them? Journal of Neurophysiology, 2017; 119(6), 2114–2117.
    10. Fidler, F., Singleton Thorn, F., Barnett, A., Kambouris, S., &Kruger, AThe Epistemic Importance of Establishing theAbsence of an Effect. Advances in Methods and Practices in Psychological Science, 1(2), 237–244. 2018.
    11. Hoekstra, R., Finch, S., Kiers, H. A., & Johnson, A. Probability as certainty: Dichotomous Thinking and the Misuse of p-values. Psychonomic Bulletin & Review, 2006; 13(6), 1033–1037.
    12. Jacobson, N. S., Roberts, L. J., Berns, S. B., and McGlinchey, J. B. Methods for defining and determining the clinical significance of treatment effects: description, application, and alternatives. J. Consult. Clin. Psychol.1999; 67, 300–307
    13. Kazdin, A. E. Almost clinically significant (p<.10): current measures may only approach clinical significance. Clin. Psychol, 2001; 8, 455–462.
    14. Kazdin, A. E. Arbitrary metrics: implications for identifying evidence-based treatments. Am. Psychol. 2006; 61, 42–71.
    15. Hill, C. E., Chui, H., and Baumann, E. Revisiting and envisioning the outcome problem in psychotherapy: an argument to include individualized and qualitative measurement. Psychotherapy, 2003; 50, 68–76
    16. Braakmann, D. Historical paths in psychotherapy research in Psychotherapy Research: Foundations, Process and Outcome, edsO. C. G. Gelo, A. Pritz, and B. Rieken (Vienna: Springer), 2015; 39–66.
    17. McElvaney, J., and Timulak, L. Clients’ experience of therapy and its outcomes in ‘good’ and ‘poor’ outcome psychological therapy in a primary care setting: an exploratory study. Counseling and Psychotherapy. Research, 2003; 13, 246–253.
    18. McLeod, J. Qualitative research. Methods and contributions in Bergin and Garfield’s Handbook of Psychotherapy and Behavior Change, 6th Edn. M. J.Lambert (New York, NY: JohnWiley and Sons), 49–84.2013.
    19. Paulson, B. L., Everall, R. D., and Stuart, J. Client perceptions of hindering experiences in counselling. Couns. Psychother. Res., 2001;1, 53–61.
    20. Lambert, M. J., and Ogles, B. M. Using clinical significance in psychotherapy outcome research: the need for a common procedure and validity data. Psychother. Res.2009; 19, 493–501.
    21. Lambert, M. J., Hansen, N. B., and Bauer, S. “Assessing the clinical significance of outcome results,” in Evidence-Based Outcome Research. A Practical Guide to Conducting Randomized Controlled Trials for Psychosocial Interventions, eds A. M. Nezu and C. M. Nezu (New York, NY: OxfordUniversity Press, Inc.), 359–378.2008.
    22. Lambert,M. J. What have we learned about treatment failure in empirically supported treatments? Some suggestions for practice. Cogn. Behav. Pract, 2011; 18,413–420
    23. Werbart, A., von Below, C., Brun, J., and Gunnarsdottir, H. Spinning one’s Wheels: non-improved patients view their psychotherapy. Psychotherapy. Research, 25.2015.
    24. Cohen, J. The world is round (p < .05). American Psychologist, 1994; 49, 997–1003
    25. Cohen, J. Things I have learned (so far). American Psychologist, 1990; 45, 1304–1312.
    26. Wilkinson, L. The Task Force on Statistical Inference .Statistical methods in psychology: guidelines and explanations. American Psychologist, 1999; 54, 594 – 604.
    27. Nezu, A., M., Nezu, C., M. Evidence-Based Outcome Research: A practical guide to conducting randomized controlled trials for psychosocial interventions.UK: Oxford.2007.
    28. Strauss, A., and Corbin, J. Basics of Qualitative Research Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory. London:Sage Publications.1990
    29. Charmaz, K. Constructing Grounded Theory, 2nd Edn. Thousand Oaks.2014.
    30. Fassinger, R. E. Paradigms, praxis, problems, and promise: grounded theory in gounseling psychology research. J. Couns. Psychol, 2005; 52, 156–166.