دوره 1، شماره 34 - ( ارديبهشت ماه 1388 )                   جلد 1 شماره 34 صفحات 13-20 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Azargoon H, Kajbaf M, Molavi H, Abedi M. The Effect of Mindfulness Training on Mental Rumination and Depression of the Students of Isfahan University. CPAP. 2009; 1 (34) :13-20
URL: http://cpap.shahed.ac.ir/article-1-353-fa.html
آذرگون حسن، کجباف محمدباقر، مولوی حسین، عابدی محمدرضا. اثربخشی آموزش ذهن‌‌آگاهی بر کاهش نشخوار فکری و افسردگی دانشجویان دانشگاه اصفهان. روانشناسی بالینی و شخصیت-دانشور رفتار سابق-. 1388; 1 (34) :13-20

URL: http://cpap.shahed.ac.ir/article-1-353-fa.html


چکیده:   (12369 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش ذهن‌‌آگاهی بر کاهش افسردگی و نشخوارفکری بود. فرایند آموزش ذهن‌‌آگاهی براساس نظریه‌های شناختی تیزدیل بنا شده‌‌است. به این منظور 36 بیمار مبتلا به افسردگی (12 مرد و 24 زن) به طور تصادفی در 2 گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. کلیه بیماران پیش از آغاز درمان و پس از آن، دو پرسشنامه افسردگی بک و نشخوارفکری را پر کردند. آموزش به صورت گروهی در 8 جلسه (هفته‌ای یک جلسه دو ساعته ) بر روی گروه آزمایش انجام گردید. نتایج تحلیل کوواریانس حاکی از اثربخشی روش درمانی‌شناختی مبتنی بر ذهن‌‌آگاهی بود؛ به طوری که در نمرات حاصل از پرسشنامه‌های افسردگی و نشخوار فکری گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل تفاوت معناداری مشاهده شد (01/0p<). همچنین مشاهدات کیفی نشان داد روش مذکور در بالا بردن تمرکز و همچنین پیشگیری از افسردگی مؤثر است.
متن کامل [PDF 305 kb]   (4026 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه علمی پژوهشی روانشناسی بالینی و شخصیت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Clinical Phsychology & Personality

Designed & Developed by : Yektaweb