XML English Abstract Print


چکیده:   (1060 مشاهده)

مقدمه: هدف پژوهش حاضر، بررسی ساختار عاملی تأییدی و ویژ­گی های روان­سنجی مقیاس خودکارآمدی مقابله­‌ای در بین دانشجویان ایرانی  بود.

روش: این مطالعه از نوع پژوهش های توصیفی محسوب می گردد، گروه نمونه در این پژوهش شامل 250 نفر از دانشجویان دانشگاه پیام نور دهدشت (سال تحصیلی 94-1393) بود که به روش نمونه­‌گیری تصاذفی انتخاب شدند. برای تحلیل داده­‌ها، از روش تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی، روایی همگرا، آزمون t برای گروه­‌های مستقل و همبستگی پیرسون استفاده گردید.

  نتایج: در تحلیل عاملی اکتشافی سه عامل استخراج گردید که 84/61 درصد از واریانس  مشترک نمرات را تبیین می‌کند. تحلیل عامل تأییدی نیز از ساختار سه عاملی مقیاس خودکارآمدی مقابله­‌ای در نمونه به کار گرفته شده حمایت می­‌کند. این مقیاس با مقیاس خودکارآمدی عمومی نیز همبستگی مثبت نشان داد. همچنین، ضرایب پایایی عوامل مقیاس به روش آلفای کرونباخ و تنصیف (اسپیرمن-براون و گاتمن) بین 63/0 تا 91/0 به دست آمده است.

بحث و نتیجه­‌گیری: به­طور کلی، نتایج پژوهش حاضر نشان داد که این مقیاس در نمونه دانشجویان ایرانی، از ساختار سه عاملی و روایی و پایایی مطلوبی برخوردار است. بنابراین، می­توان از مقیاس خودکارآمدی مقابله­‌ای در نمونه­‌های ایرانی استفاده کرد.

     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي