XML English Abstract Print


چکیده:   (892 مشاهده)

مقدمه:  مطالعه‌­ی حاضر با هدف مقایسه­ی­ مؤلفه‌های سلامت روان و افسردگی در کودکان عادی و همشیرهای کودک اوتیست انجام شد.

روش:  روش پژوهش از نوع توصیفی و علّی-مقایسه­ای است. روش نمونه­گیری، نمونه­گیری غیراحتمالی و از نوع در دسترس بوده، با مراجعه به کلینیک­ها و موسسه­های نگهداری کودکان اوتیست، 34 کودک دارای خواهر یا برادر اوتیست و از طریق مراجعه به مدارس ابتدایی و دوره­ی اول متوسطه 34 کودک عادی، هردو گروه با ترکیب جنسی و سنی 16-9 سال از دو شهر البرز و تهران انتخاب گردید. ابزار سنجش شامل پرسشنامه سلامت روان کودکان (PSC) و پرسـشنامه افسردگی کودکان (CDI) بود. داده­های به‌دست‌آمده، در دو بخش توصیفی و آزمون t گروه­های مستقل و آزمون خی­دو مورد ارزیابی قرار گرفت.

نتایج:  نتایج نشان داد که بین ابعاد سلامت روان و مؤلفه‌های افسردگی جز مؤلفه­ی بی­لذتی تفاوت معناداری بین دو گروه همشیرهای کودک اوتیست و کودکان عادی تفاوت معناداری ازنظر آماری وجود ندارد، بااین‌حال، نتایج آزمون خی­دو، نشان داد که میزان اختلالات روانی در همشیرهای کودک اوتیست در مقایسه با کودکان عادی، از حیث بالینی و تشخیصی معنادار است.

بحث و نتیجه­‌گیری:   حضور کودک اوتیست در خانواده، موجب اغتشاش در تبادلات رفتاری، عاطفی، گفتاری و اجتماعی بین سایر اعضای خانواده با یکدیگر و با کودک اوتیست گردیده، ضرورت شناساندن این اختلال و آموزش تعاملات ویژه با چنین کودکانی در خانواده، در کاهش پیامدهای نامطلوب روانی و عاطفی در ارتباطات بین اعضای خانواده را برجسته می­سازد.

     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي