XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ranaee Z, Ghanaei Chamanabad A, Kimiaee S A, Mansouri A. The effectiveness of rational emotive behavior group therapy on the executive functions and mental health in mothers of children with attention-deficit/hyperactivity disorder. CPAP. 2016;
URL: http://cpap.shahed.ac.ir/article-1-1229-fa.html
رعنایی زهرا، غنایی چمن‌آباد علی، کیمیایی سیدعلی، منصوری احمد. اثربخشی گروه‌درمانی عقلانی هیجانی رفتاری بر کنش‌های اجرایی و سلامت روان مادران کودکان مبتلا به نقص توجه - بیش‌فعالی. روانشناسی بالینی و شخصیت-دانشور رفتار سابق-. 1395;

URL: http://cpap.shahed.ac.ir/article-1-1229-fa.html


چکیده:   (592 مشاهده)

مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی گروه‌درمانی عقلانی هیجانی رفتاری بر کنش‌های اجرایی و سلامت روان مادران کودکان مبتلا به نقص توجه-بیش‌فعالی انجام شد.

روش: در یک پژوهش نیمه آزمایشی با پیش‌آزمون- پس‌آزمون همراه با گروه کنترل و مداخله‌نما، تعداد 30 مادر کودک مبتلا به نقص توجه-بیش‌فعالی مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره شهر بجنورد طی مدت چهار ماه و به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و همچنین به‌صورت تصادفی در سه گروه آزمایش، کنترل و مداخله نما قرار گرفتند. مادران گروه آزمایش در معرض مداخله 8 جلسه‌ای گروه‌درمانی عقلانی هیجانی رفتاری قرار گرفتند، درحالی‌که گروه کنترل و مداخله‌نما در معرض چنین مداخله‌ای قرار نگرفتند. باوجوداین، گروه مداخله‌نما به مدت 8 جلسه نرم‌افزار ورد-ویندوز را آموزش دیدند. پرسشنامه سلامت عمومی و آزمون برج لندن در مورد شرکت‌کنندگان اجرا گردید. داده‌های پژوهش به کمک نرم‌افزار آماری «اس. پی. اس. اس.» و با استفاده از شاخص‌های آمار توصیفی و تحلیل کوواریانس تحلیل شدند.

نتایج: یافته‌های پژوهش حاضر نشان داد که گروه‌درمانی عقلانی هیجانی رفتاری باعث بهبود سلامت روان و کنش‌های اجرایی گروه آزمایش نسبت به گروه‌های کنترل و مداخله‌نما می‌شود.

بحث و نتیجه‌گیری: گروه‌درمانی عقلانی هیجانی رفتاری نقش مهمی در بهبود کنش‌های اجرایی و افزایش سلامت روان مادران کودکان مبتلا به نقص توجه-بیش‌فعالی دارد. درمان‌گران می‌توانند از این روش درمانی جهت بهبود کنش‌های اجرایی و افزایش سلامت روان مادران کودکان مبتلا به نقص توجه-بیش‌فعالی استفاده کنند.

     
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه علمی پژوهشی روانشناسی بالینی و شخصیت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Clinical Phsychology & Personality

Designed & Developed by : Yektaweb