TY - JOUR ID - 2919 TI - کاربست تئوری‌درمانی پذیرش و تعهد (ACT) بر رگه شخصیتی اضطرابی، الکسی‌تایمیا و تبعیت از درمان در زنان مبتلا به سرطان پستان JO - روانشناسی بالینی و شخصیت JA - CPAP LA - fa SN - 2345-2188 AU - صفرزاده, سحر AU - سواری, کریم AD - دانشگاه آزاد اسلامی واحداهواز AD - دانشگاه پیام نور Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 18 IS - 1 SP - 17 EP - 27 KW - تئوری درمان پذیرش و تعهد KW - رگه شخصیتی اضطرابی KW - الکسی‌تایمیا و تبعیت از درمان KW - سرطان پستان DO - 10.22070/cpap.2020.2919 N2 - مقدمه: سرطان پستان یکی از بیماری‌هایی است که می‌تواند به دلیل سختی درمان و مزمن بودن بیماری بر سلامت روانی و اجتماعی افراد مبتلا و خانواده‌های آنان تأثیر بگذارد. از این رو هدف از پژوهش حاضر بررسی کاربست تئوری درمانی پذیرش و تعهد بر رگه شخصیتی اضطرابی، الکسی‌تایمیا و تبعیت از درمان در زنان مبتلا به سرطان پستان بود.روش: پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی از نوع طرح‌های پیش‌آزمون – پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه زنان مبتلا به سرطان پستان شهر اهواز بود و نمونه پژوهش شامل 18 زن مبتلا به سرطان پستان (9 نفر گروه آزمایش و 9 نفر گروه گواه) بود که به شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و سپس به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. از هردو گروه براساس پرسشنامه شخصیتی اضطرابی آیزنک، آیزنک و بارت، پرسشنامه الکسی‎‌تایمیا تورنتو و پرسشنامه تبعیت از درمان سید فاطمی و همکاران پیش آزمون به عمل آمد و گروه آزمایش 8 جلسه 60 دقیقه‌ای در معرض درمان پذیرش و تعهد قرار گرفتند. سپس از پایان مداخله، پس آزمون در هر دو گروه اجرا شد. تحلیل داده‌ها از طریق آزمون کوواریانس چندمتغیری صورت گرفت.نتایج: تحلیل حاصل از آزمون کوواریانس چندمتغیری نشان داد بین گروه آزمایش و کنترل از نظر رگه‌های شخصیتی اضطرابی، الکسی‌تایمیا و تبعیت از درمان تفاوت معناداری وجود دارد (0.0001>p).بحث و نتیجه‌گیری: طبق نتایج مشخص شد برنامه پذیرش و تعهد، مداخله درمانی مؤثری برای کاهش رگه شخصیتی اضطراب برون‌گردی، نورزگرایی و سایکوزگرایی، الکسی‌تایمیا، و همچنین بهبود تبعیت از درمان در بیماران مبتلا به سرطان پستان است. بنابراین پیشنهاد می‌شود که مداخله همراه با درمان‌های پزشکی برای بهبود سطح کیفیت زندگی و تبعیت از درمان بیماران مبتلا به سرطان ارائه شود.  UR - https://cpap.shahed.ac.ir/article_2919.html L1 - https://cpap.shahed.ac.ir/article_2919_1ead09b2e60f3ae4106d579f3e65210e.pdf ER -