دانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-21884220061023Comparison of visual motor coordination ability, attention, intelligence, learning disorder and behavioral disorder in Immature and normal childrenمقایسه تواناییهای هماهنگی دیداری - حرکتی، دقت و توجه، هوش، اختلالات یادگیری و اختلالات رفتاری کودکان نارس و عادی1102564FAسیدابوالقاسممهرینژاددانشگاه الزهراJournal Article20200926The purpose of this research was to compare the visual motor coordination ability, attention, intelligence, Learning disorder and behavioral disorder in premature and normal children.
research sample comprised 250 premature students and 250 normal students. The subjects completed tests of Bender Gestalt, Tools piron, Wechsler (Wisc-R form), Micheal Bust and Ratter (teacher form). the results showed that premature children are lower than normal children in intelligence quotient, attention and visual motor coordination ability, and prevalency of learning disorders and behavioral disorders in premature children is more than that of in normal children.هدف تحقیق حاضر، مقایسه توانایی هماهنگی دیداری – حرکتی، دقت و توجه، هوش، اختلالات یادگیری و اختلالات رفتاری در کودکان نارس متولد شده و عادی بود. 250 دانشآموز نارس متولد شده با 250 دانشآموز عادی به وسیله آزمونهای بندر - گشتالت، تولوزپیرون، وکسلر کودکان، مایکل باست و راتر مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج نشان داد کودکان نارس متولدشده از نظرهماهنگی دیداری - حرکتی، دقت و توجه و هوش ضعیفتر از کودکان عادی هستند. به علاوه شیوع اختلالات یادگیری و اختلالات رفتاری در کودکان نارس متولدشده بیشتر از کودکان عادی است.https://cpap.shahed.ac.ir/article_2564_5e59d064ee8fde13a1ad097c27d1b4b0.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-21884220061023The investigation of Cognitive â Behavioral Therapy influencem based on Cash`s Eight stage model on negative body image of female college studentsبررسی اثربخشی درمان شناختی – رفتاری مبتنی بر الگوی 8 مرحلهای کش بر تصویر بدنی منفی دختران دانشجو11222565FAنیلوفررایگانمحمدرضاشعیریمحمد علیاصغری مقدمJournal Article20200926The present study was carried out to examine the effects of cognitive – behavioral therapy based on Cash`s eight stages model on negative body image amongst female colelge students. In the first stage, Multidimensional Body-Self Relation Questionnaire (MBSRQ) was administered to 226 female students of Shahed University. The results of this stage revealed that 38 students have negative body image. Of these 38 subjects, 16 were selected randomly and were randomly allocated to control (8 subjects) and experimental (8 subjects) groups. After 8 sessions of treatment, the MBSRQ was administered to these 16 subjects. The results of Uman Vitni nonparametric test, support the effectiveness of intervention more specifically, negative body image significantly improved for treatment (experimental) group. When the two study groups were compared, using 6 individual subscales of the MBSRQ (i.e. Appearance Evaluation, Fitness Orientation, Body Areas Satisfaction, Appearance Orientation, Fitness Evaluation and Subjective Weight) significant differences emerged only for the first 2 subscales. In sum, cognitive – behavioral therapy with Cash`s 8 stages model has been found to be effective in improvement of negative body image among a sample of Iranian university females.مطالعهی حاضر، با هدف بررسی اثربخشی درمان شناختی – رفتاری، مبتنی بر الگوی 8 مرحلهای کش، بر تصویر بدنی منفی دختران انجام گردیده است. بدین خاطر در مرحله نخست 226 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه شاهد به وسیله پرسشنامه روابط چند بعدی خود – بدن (MBSRQ) مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج به دست آمده از مرحله اول پژوهش نشان داد که 38 آزمودنی دارای ویژگیهای تصویر بدنی منفی هستند. سپس به تصادف از 38 نفر یاد شده، 16 نفر برای شروع مرحله دوم پژوهش، یعنی مداخلات درمانی انتخاب شدند. 16 آزمودنی مورد نظر به تصادف در دو گروه 8 نفری برای تشکیل گروههای آزمایش و کنترل قرار گرفتند. آنگاه درمان شناختی – رفتاری مبتنی برالگوی 8 مرحلهای کش در مورد گروه آزمایشی اجرا شد و گروه کنترل در انتظار ماند. در پایان، پرسشنامهی MBSRQ مجدد در مورد 16 نفر اجرا شد. تحلیل دادهها نشان داد که الگوی 8 مرحلهای کش، به طور کلی، تصویر بدنی منفی آزمودنیهای گروه آزمایشی را در مقایسه با گروه کنترل بهبود بخشیده است. از سوی دیگر، تحلیل دادههای مربوط به خرده آزمونها نشانگر تفاوت معنادار دو گروه آزمایش و کنترل در مورد ارزیابی وضع ظاهر و گرایش به تناسب بوده، در حالی که در مورد خرده آزمونهای گرایش به ظاهر، ارزیابی تناسب، وزن ذهنی و رضایت از نواحی بدنی این تفاوت دیده نشده است. در مجموع میتوان گفت که شیوهی درمان شناختی – رفتاری، مبتنی بر الگوی 8 مرحلهای کش، توانسته است تصویر بدنی منفی نمونهای از دختران ایرانی را بهبود بخشد.https://cpap.shahed.ac.ir/article_2565_71a92503b045ef9ab22b6ac4a17ddd95.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-21884220061023The Relationship between coping styles and mental health in Sepidanâs high school studentsبررسی رابطه سبکهای مقابلهای و سلامت روانی در دانش آموزان دبیرستانی23322566FAمحمد علیگودرزیزهرامعینی رودبالیJournal Article20200926The type of coping styles which is used by adolescents in stressful situations affect their mental health. The aim of this study was to examine the relationship between coping styles and mental health indices. 180 students (80 boys, 100 girls) were selected from Sepindan’s high schools using a clustering sampling method. Coping styles were measured by the Coping Orientations to the Problems Experienced (the COPE) and mental health was measured by the General Health Questionnaire (G.H.Q.). The results showed that Problem-focused and Rational coping styles could predict mental health indices, but avoidance and dysfunctional coping styles could predict mental disease indices. Furthermore, boys demonstrated greater mental health compared to girls, but girls obtained greater scores on all three coping styles. The results suggest that problem focused and rational coping styles might have positive effect on mental health, but avoidance and dysfunctional coping styles might have negative effect on the mental health of adolescents.یکی از متغیرهای مؤثر بر سلامت روانی در دوره نوجوانی، سبک مقابلهای است که نوجوان برای رویارویی با فشارهای روانی محیط خود به کار میگیرد. هدف این تحقیق، بررسی این مطلب بود که تا چه حد سبکهای مقابلهای مورد استفاده نوجوانان میتوانند سلامت روانی آنها را پیشبینی کنند. به این منظور 180 نفر (80 پسر و100 دختر) از دانشآموزان کلاس دوم دبیرستان از بین مدارس متوسطه شهرستان سپیدان به شیوه خوشهای انتخاب گردیدند. برای سنجش سبکهای مقابلهای از پرسشنامه جهتگیریهای مقابلهای در برابر مشکلات و برای سنجش سلامت روانی از پرسشنامه سلامت عمومی استفاده شد. نتایج نشان داد که سبکهای مقابلهای مسأله مدار و منطقی توانستند شاخصهای سلامتی، و سبکهای مقابلهای هیجانی و ناکارآمد یا اجتنابی شاخصهای بیماری را پیشبینی کنند. از سوی دیگر، پسران نسبت به دختران از سلامت روانی بیشتر برخوردار بودند، ولی در همه انواع سبکهای مقابلهای، میانگین نمرات دختران بیشتر از پسران بود. این نتایج نشان میدهد که پیش گرفتن سبکهای ناکارآمد و اجتنابی میتواند سلامت روانی نوجوانان را به خطر بیندازد و در پیش گرفتن سبکهای مقابلهای مسأله مدار و منطقی میتواند اثر مثبتی بر سلامت روانی آنها داشته باشد.https://cpap.shahed.ac.ir/article_2566_dee1150e9465be571ef0ef326901ef41.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-21884220061023Employed Women and Strains of Domestic Worksاشتغال زنان و ضرورت کنترل فشارهای ناشی از کار خانگی33522567FAامیررستگارخالددانشگاه شاهدJournal Article20200926This research investigates the relationships between employed mother’s work-family conflict with several family and Job variables.
The aim of the study was to determine the relative contribution of each variables in explaining role conflict experienced by career women in 311 participants who were randomely selected among the population of families in city of Tehran.
Results indicated the family factors related to role conflict dobe participation of husband in domestic duties and equal distribution it among wives and husbands. furthermore findings showed a significant correlation between Job factors and experienced conflicts, such as Job satisfaction, Job motivation, Job content and work flexibility.غالباً خانهداری، اشتغال خاص زنان تلقی میشود، حتی اگر آنها در پایگاههای شغلی همطراز با شوهرانشان شاغل باشند. به همین دلیل، مسئولیتهای خانوادگی و به ویژه وجود فرزندان خردسال، کار آنها در خارج از خانه را تحت تأثیر قرار میدهد و آنها را وادار میکند که برای تثبیت هویت شغلی خود به فشارهای ناشی از اضافه بار نقش و تداخل نقشها تن در دهند و درعین حال بکوشند به هر قیمت، تعادل لرزان میان تعهداتشان در برابر خانواده و کار را حفظ کنند. در شرایطی که این وضع اجتنابناپذیر است وجود کدام ویژگیهای شغلی و خانوادگی میتواند به زنان شاغل در مدیریت نقشهای چندگانه و کاهش فشار کمک کند؟ در پژوهش حاضر سعی شده با انجام یک بررسی پیمایشی در بین 311 زن شاغل دارای همسر در دو منطقه از شهر تهران به این پرسش پاسخ داده شود . نتایج حاکی از آن است که مشارکت همسر در کار خانه، تحصیلات وی، احساس برابری زوجین در تقسیم کار خانگی، میزان رضایت زنان از شغل خود، انگیزه اشتغال، محتوای شغل، انعطاف شغلی ، سابقه کار و حجم ساعات کار هفتگی ، منابع مطلوبی برای زنان در جهت انطباق با فشار به شمار میآیند.https://cpap.shahed.ac.ir/article_2567_f2abf6f580be5b0bd5ecc4f2e89b6b71.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-21884220061023A Study of the Relationship Between Seystem of parents Values and interests and Self-Esteem of Studentsبررسی رابطه ساخت ارزشی خانواده با حرمت خودِ دانشآموزان53642568FAمسعودجانبزرگیناهیدنوریخیرالنساءمستخدمین حسینیJournal Article20200926The Value Systems and self-Esteem are two factors of mental and social health. This research aimed to investigate the relationship between parents value and interests and Self-Esteem of students. 212 male and female adolescents were tested by Coopersmit self-Esteem Inventory (SEI) and 212 parents of the same students were tested based on Alport, Venon and Lindzey.
Analysis of data (Pearson’s correlation, Regression analysis ) demonstrates a significant correlation between some of the dimentions of parents value interests (Just Mothers) and Student’s self-Esteem. Social intrest values of mothers were negatively correlated with Studen’s self-Esteem.
Effects of value interests of parent on student's Self-Esteem were different.نظام ارزشی و حرمت خود، دو مؤلفه اساسی سلامت روانی و اجتماعی به حساب می آیند. ترجیحات ارزشی گاهی تعیینکننده مسیر زندگی هستند و با اثرگذاری بر سبک تربیت، رفتار و شخصیت فرزندان را تحت تأثیر قرار می دهد. در این پژوهش، فرض بر این است که نوع ترجیح حرمت خود فرزندان را به عنوان یک مؤلفه مهم سلامت روانی تحت تأثیر قرار می دهد و این تأثیر در مناطق مختلف متفاوت است. حرمت خود از مؤلفههای بنیادی سلامت روانی است. این مطالعه در پی بررسی رابطه بین ساخت ارزشی خانواده و حرمت خودِ دانشآموزان پایه دوم و سوم مدارس متوسطه شهر تهران بوده است. بدین منظور 212 نفر آزمودنی پس از نمونهگیری خوشهای به طور تصادفی از بین دانشآموزان پایههای دوم و سوم دوره متوسطه در رشته ریاضی فیزیک از پنج منطقه جغرافیایی شامل شمال، غرب، مرکز، شرق و جنوب تهران به همراه 212 نفر از والدین آنها انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. برای بررسی حرمت خود دانشآموزان از پرسشنامه «حرمت خود کوپراسمیت» و برای بررسی ترجیحات ارزشی از آزمون «آلپورت - ورنون – لیندزی» استفاده شده است. دادهها علاوه بر توصیف با روشهای استنباطی (همبستگی، آنوا و تحلیل رگرسیون) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند. نتایج تجزیه و تحلیل دادهها نشان داده که بین برخی از رحجانهای ارزشی خانوادهها و حرمت خود دانشآموزان با درجه اطمینان 95 درصد رابطه معنادار وجود دارد. البته نوع این ترجیحات بر حسب مناطق تغییر میکند. هر چند جهتگیری ارزشی اجتماعی رابطه معنادار معکوس با حرمت خود فرزندان دارد، ولی برخی رحجانهای ارزشی تأثیر مستقیم از جانب مادر بر حرمت خود فرزندان دارد. به طور کلی به نظر میرسد تأثیر رحجانهای ارزشی متفاوت بر حسب جنسیت، نوع والدین (پدر یا مادر) و منطقه جغرافیایی متفاوت است.https://cpap.shahed.ac.ir/article_2568_e86c1c6e067555e89c7242c82649ed0a.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-21884220061023Studying and Comparing the effectiveness of cognitive-behavioral and parents training how to on methods increase students self-esteem in Isfahan Junior high schoolsمقایسه اثربخشی دو شیوه شناختی - رفتاری و آموزش والدین در افزایش عزت نفس دانشآموزان65742569FAطاهرهامامیمریمفاتحیزادهدانشگاه اصفهانمحمدرضاعابدیJournal Article20200926This research aimed at studying and comparing the effectiveness of cognitive-behaviora parents training metods with pretest-posttest control group design. To do so, six classes were randomly selected among the second grade classes of Junior high schools in Esfahan province. Eliss Pop's self-esteem test was used as the pretest and 15 students whose self-esteem scores were below the cut-off score in each class were selected and randomly assigned to experimental and control groups. Four experimental groups (two groups of girls and two groups of boys) were instructed based on two cognitive - behavioral methods and their parents were exposed to special instructions. The control group received no treatment. At the end of sessions, the posttest was carried out and the results were analyzed by two-way and three-way analysis of covariance.
The results: showed that cognitive-behavioral instructions effectively increased the self-esteem of female students. Giving Instructions to parents increased the self-esteem of male students. The two mentioned methods increased all aspects of self-esteem simultaneously including general, educational, familial, social and physical self-esteem. The difference in one aspect was not more prominent than the other aspects.هدف از انجام این پژوهش، بررسی و مقایسه اثربخشی دو شیوه شناختی - رفتاری و آموزش والدین در افزایش عزت نفس دانشآموزان بود. طرح تحقیق، تجربی و از نوع پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل است. به این منظور، شش کلاس از بین کلاسهای سال دوم راهنمایی شهر اصفهان به طور تصادفی انتخاب و آزمون عزت نفس الیس پوپ به عنوان پیشآزمون روی آنها اجرا گردید. سپس در هر کلاس، پانزده نفر از دانشآموزانی که نمره عزت نفس آنها زیر نقطه برش بود، انتخاب و به صورت تصادفی به گروههای آزمایشی و کنترل تقسیم شدند. چهار گروه آزمایشی (دو گروه دختران و دو گروه پسران) به دو شیوه تحت آموزش قرار گرفتند. در گروههای شناختی – رفتاری دختران و پسران، آموزشهایی به دانشآموزان داده شد و در گروههای آموزش والدین، والدین دانشآموزان تحت آموزشهای خاص قرار گرفتند. در گروه کنترل هیچ مداخلهای اعمال نگردید. پس از اتمام جلسات و اجرای پسآزمون، نتایج با استفاده از آزمون تحلیل واریانس دوراهه و سهراهه و آزمونهای تعقیبی لازم تحلیل گردید. نتایج به این قرار است: آموزش شناختی - رفتاری، عزت نفس دانشآموزان دختر را به طور مؤثر افزایش میدهد، و آموزش والدین در افزایش عزت نفس دانشآموزان پسر مؤثر است. دو شیوه مذکور تمام ابعادت عزت نفس، شامل عزت نفس کلی، تحصیلی، خانوادگی، اجتماعی و جسمی را همزمان افزایش داده، تغییر در یک بعد چشمگیرتر از سایر ابعاد نیست.https://cpap.shahed.ac.ir/article_2569_91f5e009bc540daaea55836ea70afcdc.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-21884220061023The efficacy of cognitive behaviour play therapy on aggression in children with conduct disorderبررسی کارایی بازی درمانی رفتاری شناختی روی پرخاشگری کودکان مبتلا به اختلال سلوک75842570FAنیلوفرقادریمحمدعلیاصغری مقدممحمد رضاشعیریJournal Article20200926The main purpose of the present study was to examine the effectiveness of cognitive-behavioral play therapy on aggressive behavioures of a group of 8-11 year old boys with conduct disorder. the sample of the study consisted of 24 boys aged 8-11 years selected among 75 who were living in well-being governmental centers in Tehran.
They were Selected through ,usig child sandrom inventory (CSI-4)and were arranged to experimental(12subscales)and control group(12subscales).Then aggression inventory were completed by caretakers in both groups.After 10 session of play therapy,aggression inventory were compeleted again and two groups were compared,using a series of independent samples t-test.The results of these analysis support the overall effectiveness of cognitive-behavioral play therapy.more specifically,the level of aggression was significantly reduced among those who participated in treatment sessions.در این پژوهش، کارایی بازی درمانی رفتاری شناختی روی پرخاشگری کودکان پسر 11-8 ساله مبتلا به اختلال سلوک، ساکن در مراکز بهزیستی شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت. نمونه این پژوهش 24 نفر بود که از میان 75 کودک ساکن 3 مرکز بهزیستی، پس از تکمیل پرسشنامه CSI-4 توسط مربیان انتخاب و در دو گروه آزمایشی و کنترل جایگزین شدند. سپس چک لیست پرخاشگری توسط مربیان در هر دوگروه تکمیل شد و جلسات بازی درمانی رفتاری شناختی به مدت 5 هفته و در 10 جلسه روی گروه آزمایشی توسط درمانگر و دو کمکدرمانگر که از کودکان نرمال ساکن همان مراکز بودندانجام گرفت. پس از اتمام جلسات درمان، دوباره چک لیست پرخاشگری در هر دو گروه کنترل و آزمایشی توسط همان مربیان تکمیل شد و نتایج توسط آزمون «تی» برای گروههای مستقل مورد مقایسه قرار گرفت.نتایج نشان داد که تفاوت معناداری بین دو گروه در تفاضل نمرات پیش آزمون– پس آزمون پرخاشگری به نفع گروه آزمایشی وجوددارد.https://cpap.shahed.ac.ir/article_2570_7f7cbb80d28adc79e750ead272755794.pdf