دانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-21886220081022The Influence of Leadership Styles on the Govermental Employees' Stress with Regard to Their Personalityمقایسه تأثیر سبکهای رهبری مدیران بر میزان تنیدگی کارکنان ادارات دولتی با توجه به نوع شخصیت آنان1142608FAسید حمیدرضاعلویحمیدرضاکاظمیزادهJournal Article20200926The goal of this research is to determine the effect of the leadership styles on the personnel’s stress with regard to their personalities in the governmental offices of Kerman. “The expost facto research method” was used to accomplish this goal. The means for obtaining the necessary data was “questionnaire”. The statistical population was the personnel of the governmental offices of Kerman from this population. 750 persons were chosen by simple random sampling from this population. The results of the research indicate that the exploitative-authoritative leadership style is effective on increasing the stress of the personnel who have type A and B personalities, and the benevolent authoritative leadership style is effective on increasing the stress of the personnel who have type A personality, however, this style is not effective on the stress of the personnel who have type B personality. Moreover, the participative leadership style is effective on decreasing the stress of the personnel who have type A and B personalitiesهدف از انجام تحقیق حاضر مقایسه تأثیر اعمال سبکهای رهبری مدیران بر میزان تنیدگی ادارات دولتی با توجه به نوع شخصیت کارکنان آن است. به منظور وصول به این هدف، از روش علی مقایسهای و پرسشنامه به عنوان ابزار جمعآوری اطلاعات استفاده شدهاست. پرسشنامههای مربوط، شامل پرسشنامههای سبکهای رهبری، شخصیت، تنیدگی و اطلاعات شخصی بودهاست. جامعه آماری، کارکنان ادارات و سازمانهای دولتی شهر کرمان و روش نمونهگیری، تصادفی ساده بودهاست. نمونه مورد نظر معادل 750 نفر از جامعه مذکور بودهاند. از آزمونهای خی دو، آنالیز واریانس یکطرفه، آزمون تعقیبی توکی، و آزمون «تی» به منظور تجزیه و تحلیل آماری فرضیات تحقیق استفاده گردیدهاست. نتایج تحقیق نشان میدهد که سبک رهبری استبدادی– استثماری بر افزایش تنیدگی کارکنان با شخصیت نوعA، سبک رهبری استبدادی – استثماری بر افزایش تنیدگی کارکنان با شخصیت نوع B و سبک رهبری استبدادی- خیرخواهانه بر افزایش تنیدگی کارکنان با شخصیت نوع A تأثیر دارد. همچنین سبک رهبری استبدادی- خیرخواهانه بر تنیدگی کارکنان با شخصیت نوع B تأثیر ندارد. سبک رهبری مشارکتی بر کاهش تنیدگی کارکنان با شخصیت نوع A تأثیر دارد. سبک رهبری مشارکتی بر کاهش تنیدگی کارکنان با شخصیت نوع B تأثیر دارد. لذا مجموعاً میتوان گفت سبکهای رهبری مدیران بر میزان تنیدگی با توجه به شخصیت کارکنان تأثیر دارند.https://cpap.shahed.ac.ir/article_2608_96e40019c0e3d1dfb101b7ed90ab8cec.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-21886220081022The Study of Reading and Writing Characteristics and the Classification of Developmental Dyslexia in Persian Speakersبررسی ویژگیهای خواندن و نوشتن و طبقهبندی نارساخوانهای رشدی فارسی زبان15222609FAمجیدسلطانیرضانیلیپورطاهرهسیما شیرازیمهدیرهگذراکبربیگلریانJournal Article20200926Developmental dyslexia is traditionally defined as a discrepancy between reading ability and intelligence in children receiving adequate reading tuition. The possible existence of dyslexic subtypes has intrigued the researchers and practitioners for nearly a century. The aim of this research was to study the classification of subtypes of developmental dyslexia in Persian speakers.
This research was cross-sectional study: which multi stage sampling method was used. (I)
The subjects were selected from Persian speaking second graders of elementary schools in Tehran through using Diagnostic Reading Test (Shirazi & Nilipour,1381). The randomly selected subjects were given reading and writing tasks to determine the subtype of dyslexia in each case. Based on the results of the statistical analysis of the data (Independent T-test, Pearson correlation and Partial correlation) the dyslexic features of each subtype were determined. The results of this study indicated that most errors in word writing were visual and in text reading were rejection errors. These findings are consistent with theories that consider dyslexia as a syndrome which has different varieties and not different categories.نارساخوانی رشدی، یکی از مباحث مهم و ناشناخته مسائل اختلال در خواندن است. شماری از پژوهشگران در پی این بودهاند که میتوان برای این اختلال، طبقه بندی ارائه کرد. این تحقیق، با هدف بررسی و طبقهبندی کودکان نارساخوان رشدی فارسی زبان، با استفاده از تجزیه و تحلیل خطاهای خواندن و نوشتن انجام شده است.
این پژوهش از نوع مقطعی تحلیلی بود که با استفاده از روش نمونهگیری چند مرحلهای انجام گرفت. آزمودنیهای تحقیق از میان کودکان فارسی زبان پایه دوم دبستان شهر تهران و با استفاده از آزمون تشخیصی خواندنِ شیرازی- نیلیپور انتخاب شدند. برای مشخص شدن انواع نارساخوانی رشدی؛ خطاهای خواندن و نوشتن کودکان در فعالیتهای خواندن ونوشتن آنها، مورد بررسی قرار گرفت. جهت تجزیه وتحلیل مسیرهای خواندن و نوشتن آزمودنیها، از آزمونهای «تی» مستقل و محاسبه ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد (05/0>p)
در این پژوهش بیشترین خطاها در نوشتن کلمات به خطاهای بینایی و بیشترین تعداد خطاهای خواندن متن، به خطای امتناع تعلق داشت.
نتایج این تحقیق نشان داد که به طور مشخص و واضح نمیتوان مرزهای طبقات نارساخوانی را تعیین کرد. این یافتهها، همخوان با نظریاتی است که نارساخوانی را یک سندرم میدانند و معتقدند که نارساخوانی رشدی دارای تنوعات مختلف است.https://cpap.shahed.ac.ir/article_2609_273e7b59090534e9534b42a56396c081.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-21886220081022A Preliminary Validation of the Depression, Anxiety and Stress Scales (DASS) in Non-clinical Sampleبررسی مقدماتی اعتبار و پایایی مقیاسهای افسردگی، اضطراب و استرس (DASS) در نمونههای غیربالینی23382610FAمحمدعلیاصغریمقدمفوادساعددانشگاه شاهدپرویندیباجنیادانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیجعفرزنگنهدانشگاه تهرانJournal Article20200926This paper presents the results of a preliminary study of the factor structure, concurrent validity and reliability of the Depression, Anxiety and Stress Scales (DASS) amongst an adult sample recruited from the community. The original DASS has 3 subscales, each of which consists of 14 items. All participants completed DASS, Beck Depression Inventory (BDI) and Four Systems Anxiety Questionnaire (FSAQ). The exploratory factor analysis revealed that all the 14 items that make up the stress scale loaded on one factor, while two items on DASS depression subscale had a complex structure loading on the anxiety and stress factors. Furthermore, two items on the anxiety subscale of DASS had a complex structure loading on the depression and stress factors. After deleting these 4 problematic items from DASS, the results of exploratory factor analysisindicated that a three-factor structure best fitted the data. The results also confirmed excellent internal consistency, a good test-retest reliability and acceptable concurrent validity for the three subscales of DASS. These data suggest that the Iranian version of DASS has satisfactory psychometric properties and can be administered to the Iranian adult population.هدف پژوهش حاضر، تعیین اعتبار و پایایی مقیاسهای افسردگی، اضطراب و استرس (DASS) در جمعیت عمومی جامعه بوده است. نسخه اصلی DASS دارای 42 عبارت بوده، هریک از مقیاسهای سهگانه افسردگی، اضطراب و استرس از 14 عبارت تشکیل شدهاست. در پژوهش حاضر 420 آزمودنی بزرگسال، مقیاسهای افسردگی، اضطراب و استرس (DASS) را به همراه پرسشنامه افسردگی بک و پرسشنامه چهار سامانهای اضطراب تکمیل کردند. نتایج تحلیل عامل اکتشافی نشان داد در حالی که 14 عبارت متعلق به استرس برروی یک عامل قرار میگیرد (عامل استرس)، 2 عبارت از عبارات متعلق به مقیاس افسردگی و 2 عبارت از عبارات متعلق به مقیاس اضطراب بر روی هر سه عامل افسردگی، اضطراب و استرس دارای بارهای عاملی بالایی هستند. پس از حذف این 4 عبارت، نتایج تحلیل عامل اکتشافی ساختار سه عاملی (DASS) را تأیید کرد. در این مطالعه، پایایی مقیاسهای DASS از طریق بررسی ضرایب همسانی درونی و ضرایب بازآزمایی تأیید شد. به علاوه، اعتبار سازه دو مقیاس افسردگی و اضطراب با استفاده از روش محاسبه همبستگی بین نمرههای دو مقیاس مذکور با نمرههای آزمودنیها در مقیاسهای افسردگی بک و پرسشنامه چهارسامانهای اضطراب مورد تأیید قرار گرفت. اعتبار همزمان مقیاسهای افسردگی، اضطراب و استرس از طریق مقایسه نمرههای یک نمونه فرعی برگرفتهشده از جمعیت عمومی جامعه (315 نفر) با گروه همتایی از بیماران مبتلا به اختلالات روانشناختی (130 نفر) مورد تأیید قرار گرفت. براساس نتایج این پژوهش میتوان گفت مقیاسهای افسردگی، اضطراب و استرس دارای شرایط لازم برای کاربرد در پژوهشهای روانشناختی و موقعیتهای بالینی با افراد ایرانی است.https://cpap.shahed.ac.ir/article_2610_d493e83ec2ae66a860257cf9b5f1a327.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-21886220081022The Assessment of a New Scale for Measuring Mental Healthبررسی مقدماتی اعتبار و پایایی ابزاری جدید برای اندازهگیری بهداشت روانی39482611FAمرتضیامیدیانسیدکاظمعلوی لنگرودیJournal Article20200926This paper is about two separate researches on the development of a new scale for measuring positive and negative mental health. In first research, 554 subjects who were randomly selected from Yazd university students, answered to five questionnaires that measured mental illness and mental well-being. the sum of items of these five tools were 174. Factor analysis was used for these data for obtaining two factor.46 items that had suitable correlation with two factors and their content were congruent with mental illness and mental well-being selected from the 174 were about the items and were named positive and negative mental health. 23 items were about the positive and the other 23 items were related the negative mental health. In second study, a new tool was used for 117 personnel's of Yazd University. New scale along with two other valid scales for measuring well being and mental illness were administered to the personnel. The results showed that new scale had good validity and reliability. Reliability coefficient was 0.90. Both Convergent validity and discriminate validity were good. In addition, factorial validity for the two factors in the new sample was suitable. Results were discussed with regard to the new theories in mental health.گزارش پژوهشی موجود به معرفی ابزاری جدید برای اندازهگیری وضعیت بهداشت روانی مثبت و منفی میپردازد که در دو پژوهش جداگانه اجرا شد. در پژوهش نخست، آزمونهای مختلف که نشانههای بهزیستی روانی، رضایت از زندگی و شادی را اندازهگیری میکردند، در کنارآزمونهایی که به اندازهگیری مشکلات روانی مربوط میشد، به گروهی از دانشجویان ارائه و دانشجویان دراین دو بعد مورد ارزیابی قرار گرفتند. تعداد این دانشجویان 554 نفر بود که به صورت تصادفی انتخاب شدهبودند. مجموع گویههای 5 پرسشنامه مورد استفاده در مقیاس لیکرت، 174 گویه بود. پس از تکمیل این گویهها که از 5 آزمون مختلف بود، نتایج بهدستآمده با روش تحلیل مؤلفههای اصلی برای استخراج دو عامل بررسی شدند و تعداد 46 گویه که ضرایب همبستگی مناسبی با دو عامل استخراجی ازروش مؤلفههای اصلی داشتند، انتخاب شدند. این عوامل با توجه به ویژگی محتوایی و پرسشنامهای که از آن اسخراج شدهبودند با عناوین وضعیت بهداشت روانی مثبت و منفی نامگذاری شدند. در پژوهش بعد، پرسشنامه 46 گویهای که با روش تحلیل عوامل بهدستآمده بود به همراه دو پرسشنامه معتبر به گروهی دیگر از آزمودنیها (117 کارمند دانشگاه) داده شد. نتایج مطالعه دوم نشان داد که این آزمون از ضرایب اعتبار و پایایی مناسبی برخوردار است. به علاوه در تحلیل عوامل با روش مؤلفه اصلی این بار نیز دو عامل استخراجشده با گویههای مربوط، همبستگیهای مناسبی داشتند. در این مرحله برای تأیید برازش مدل از روش تحلیل عامل تأییدی استفاده شد که برازش مدل را به صورت ضعیف تأیید کرد. نتایج با توجه به دیدگاه جدید در مورد بهداشت روانی مورد بحث قرارگرفت.https://cpap.shahed.ac.ir/article_2611_8dbe5987b074bb978224a5c905266e1d.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-21886220081022Reinvestigation of the Reliability and Validity of the Rosenberg Self-Esteem Scale in Iranبررسی مجدد پایایی و اعتبار مقیاس حرمت خود روزنبرگ در ایران49562612FAمحسنجوشنلودانشگاه تهرانغلامحسینقائدیJournal Article20200926Self-esteem is defined as individual’s assessment of his or her own value. This concept plays a central role in psychological theory and research and is related to many indicators of positive functioning. Shapourian et al. study (1987) on Rosenberg self-esteem scale indicates that this scale has acceptable reliability (internal consistency) and is unidimensional. The aim of the present study was to reinvestigate the reliability and unidimensionality of this scale in an Iranian student sample, about 20 years after the original study. Nine hundred and seventeen students of the universities of after Tehran and Allame Tabatabaei (547 females and 370 males) participated in the study all completed ten-item Rosenberg Self-Esteem Scale. Exploratory and confirmatory factor analyses were used to analyze the data. The internal consistency of this scale in the present study was .83 which indicates that this scale has an acceptable internal consistency. This confirms Shapourian et al. findings. Nevertheless, the analyses did not approve the unidimensionality of the scale. Similar to the findings of other countries, exploratory and confirmatory factor analyses indicated that this scale had a two dimensional structure, namely, lack of self-derogation and self-liking.حرمت خود به «ارزیابی فرد از ارزشمندی خویش» تعریف میشود. این سازه، نقشی کلیدی در تحقیق و نظریه روانشناختی ایفا میکند و با بسیاری از شاخصهای کنشوری مثبت در رابطه است. بررسی انجامشده توسط شاپوریان، و همکاران [1] در سال 1987 بر روی مقیاس حرمت خود روزنبرگ در ایران حاکی از آن است که این مقیاس از پایایی (همسانی درونی) قابل قبول و ساختاری تکبعدی برخوردار است. هدف پژوهش حاضر، بررسی مجدد پایایی (همسانی درونی)، و تکبعدی بودن این مقیاس در یک نمونه دانشجویی ایرانی پس از حدود بیست سال بود. 917 دانشجو از دانشگاههای تهران و علامه طباطبایی (547 دختر و 370 پسر) وارد مطالعه شدند. همه آزمودنیها به مقیاس 10 مادهای حرمت خود روزنبرگ پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی استفاده شد. همسانی درونی این مقیاس در نمونه حاضر معادل 83/0 بهدست آمد. این یافته مبین آن است که مقیاس حرمت خود روزنبرگ در نمونه دانشجویی ایرانی از همسانی درونی قابل قبول و مشابه تحقیق شاپوریان و همکارانش برخوردار است. اما بررسیها وجود ساختاری تکعاملی برای این مقیاس را مورد تأیید قرار نداد. همراستا با یافتهها بعضی از کشورهای دیگر دنیا، تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی، حاکی از وجود دو عامل با عناوین عدم تحقیر خود و دوستداری خود در این مقیاس بود.https://cpap.shahed.ac.ir/article_2612_c7e781aec6be07cc18ca5a70cb3859ee.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-21886220081022Investigating Psychometric Properties of Wechsler Memory Scale-Third Edition for the Students of Tehran Universitiesبررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس حافظه وکسلر (نسخه سوم WMS-III) در دانشجویان57702613FAامیدساعددانشگاه شاهدرسولروشندانشگاه شاهد0000-0002-7132-1982علیرضامرادیJournal Article20200926The major aim of the present research was investigating psychometric properties of Wechsler Memory Scale-Third Edition (WMS-III) for the students of Tehran Universities. Therefore, this scale was administrated to 266 (120 male, 144 female) students of two universities "Shahed" and "Tarbiat Moallem". The participants were selected through mulitistep cluster sampling. Reliability coefficient of the subtests ranged from 0.65 to 0.85, and for indexes ranged from 0.75 to 0.86. Then, the interscorer agreement of the subtests that needed clinical judgment (such as Logical memory I, II and Family Pictures I, II) was evaluated. The correlation coefficients among scorers was higher than 0/80.The correlation between WMS-III and WAIS-R Short Form was computed for the construct validity which was low. This indicates that WMS-III and WAIS-R short form assessed separate construct although they have significant relations. The intercorrelation between WMS-III subtests and indexes revealed high correlation between modality-specific subtests and indexes, whereas, it has low correlation with other subtests and indexes. Exploratory Factor Analysis (Principle Component Analysis with varimax rotation) was used in order to investigate Factor Structure of WMS-III. The findings obtained showed three factor structures (auditory memory, visual memory and working memory) explain %76/845 of the total variance. These results are similar to previous researches in case of number of factors, on the other hand, this data in subtests of auditory memory was different from the research literature.هدف اصلی این پژوهش، وارسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس حافظه وکسلر- سخه سوم (WMS-III) است. به همین منظور، این آزمون بر روی یک نمونه 266 نفری (120مرد،144 زن) از دانشجویان دو دانشگاه شاهد و تربیت معلم تهران که به روش تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شده بودند، اجرا گردید. ضرایب پایایی به روش آلفای کرونباخ برای خرده مقیاسها از دامنه 65/0 تا 85/0 و برای شاخصها از 75/0 تا 86/0 قرار داشت. همچنین ضرایب پایایی به روش دونیمه کردن برای خرده مقیاسها نیز از 62/0 تا 84/0 و برای شاخصها از 70/0 تا 85/0 متغیر بود. پایایی به شیوه توافق بین ارزیابها در خرده مقیاسهایی حافظه منطقی I،II و تصاویر خانواده I،II ) که احتیاج به قضاوت بالینی داشتند حاکی از توافق بالای (85/0) ارزیابها است. برای ارزیابی اعتبار آزمون از روشهای مختلف برآورد اعتبار سازه استفاده شد. همبستگی نمرات WMS-III با شاخصها و نمره کلی آزمون WAIS-R short form محاسبه شد که ضرایب، معنادار و پایینتر از متوسط بیانگر تمایز دو ساختار حافظه و هوش در عین ارتباط بین آنها است. همبستگی متقابل بین شاخصها و خردهمقیاسهای WMS-III نیز حکایت از همبستگی بالا بین خردهمقیاسها بعد – ویژه با هم و همبستگی پایین با خردهمقیاسهای دیگر دارد که نشاندهنده اعتبار سازه قابل قبول این مقیاس است. از روش تحلیل عامل اکتشافی (روش مؤلفههای اصلی با چرخش واریمکس) برای بررسی ساختار عاملی مقیاس استفاده شد. نتایج بهدستآمده نشاندهنده ساختار سه عاملی (حافظه شنیداری، حافظه دیداری، حافظه فعال) مقیاس است که این عاملها رویهمرفته 845/76 درصد واریانس کل آزمون را تبیین میکنند. این داده با یافتههای بهدستآمده از تحقیقات مختلف در زمینه تعداد عوامل هماهنگ، اما در زمینه خردهمقیاسهای زیربنایی عامل حافظه شنیداری اختلاف دارد.https://cpap.shahed.ac.ir/article_2613_ef09d151a063ddb572e58eab54317f30.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-21886220081022The Efficacy of "Neurofeedback", Compared to "Ritalin" and "Combined Neurofeedback and Ritalin" for the Reduction of ADHD Symptomsمقایسه اثربخشی نوروفیدبک، ریتالین و درمان ترکیبی در کاهش علائم کودکان مبتلا به اختلال بیشفعالی/کمبود توجه (ADHD)71842614FAحمیدیعقوبیعلیرضاجزایریکتایونخوشابیبهروزدولتشاهیزهرانیکنامJournal Article20200926This study aimed at the efficacy of "Neurofeedback", "Compared to Ritalin" and "Combined Neurofeedback and Ritalin" for managing and controlling ADHD symptoms through an experimental design. Sixteen students with ADHD (combined type) were assigned to three different therapeutic settings("Neurofeedback", "Ritalin", and "Combined Neurofeedback and Ritalin") and one Waiting-List setting. All participants were assessed through the following measures: pre-and-post-tests and a continuous performance test (the Iran TOVA), WISC-R, and Conner's Test- Parent Form. The Results revealed that "Combined Neurofeedback and Ritalin" setting is more effective than the other two interventions, while, the efficacy of Neurofeedback is equal to Ritalin. Parents were more satisfied with neurofeedback than medication (as Conner's post test scores reflect). These results corresponded to those of other studies which employed a multidimensional therapeutic approach. Furthermore, it can be concluded that Neurofeedback is a good alternative when patients don't respond to medication or medication has negative side effects.پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی نوروفیدبک ، ریتالین و درمان ترکیبی در کنترل و کاهش علائم ADHD در قالب یک مطالعه آزمایشی تک آزمودنی انجام شد. بدین منظور تعداد 16 نفر از دانش آمو.زان مبتلا به ADHD نوع مرکب در سه موقعیت درمانی و یک موقعیت فهرست انتظار مورد مطالعه قرار گرفتند. کلیه آزمودنیها قبل و پس از مداخله با آزمون کامپیوتری Iran TOVA ( به عنوان یک آزمون ارزیابی عملکرد مستمر با هدف ارزیابی متغیرهای توجه)، فرم تجدیدنظرشده آزمون هوشی وکسلر کودکان (WISC-R) و آزمون کانرز – فرم والدین ارزیابی شدند. نتایج نشان داد که روش درمان ترکیبی نوروفیدبک به همراه ریتالین مؤثرتر از هر یک از این روشها بهتنهایی است. میزان اثربخشی نوروفیدبک به اندازه ریتالین بود؛ اگرچه میزان رضایتمندی والدین ( که در نمرات پسآزمون کانرز منعکس شدهاست) از روش نوروفیدبک بیشتر از دارو درمانی بود. نتایج این مطالعه با مطالعاتی که از کاربرد رویکردهای درمانی چندوجهی حمایت میکنند همخوان است. همچنین میتوان نتیجه گرفت که نوروفیدبک میتواند در شرایطی که بیمار به دارو پاسخ نمی دهد یا از عوارض جانبی آن رنج میبرد به عنوان روش درمانی جایگزین مطرح باشد.https://cpap.shahed.ac.ir/article_2614_dec13b4c47b6fad2cba48a1c31e1a63d.pdf