دانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-21881120031023Validity of the SF-36 Health Survey Questionnaire in Two Iranian Samplesاعتبار و پایایی پرسشنامه زمینهیابی سلامت (فرم کوتاه 36 سوالی) در دو نمونه ایرانی1102770FAمحمدعلیاصغری مقدمدانشگاه شاهدسمانهفقیهیدانشگاه شاهدJournal Article20200926This paper presents the finding of two studies which examining the validity and reliability of the Short Form 36 Health Survey Questionnaire (SF-36) tapping a wide range of physical and mental health constructs. In the first study, 404 male and female university students completed the SF-36 questionnaire. The questionnaire was re-administrated to a subsample of 120 of the original espondents one week after the first assessment. Considerable evidence was found for the reliability of the FS-36 questionnaire (cronbach & values for eight dimensions of the SF-36 ranged from 0.70 to 0.85, and the corresponding values for test-retest coefficients ranged from 0.43 to 0.79). In the second study, the validity of the SF-36 questionnaire was examined through distinguishing between groups with expected health differences. In this study, 48 healthy subjects were compared with 84 ill subjects on all eight dimensions of the SF-36. The scores of these two groups were significantly on all eight dimensions. These results provide support for the SF-36 as an instrument for measuring health perception in Iranian adult samples. According to the present finding, the SF-36 is easy to use, acceptable to subjects and fulfills stringent criteria of reliability and validity. The present authors highly recommend further studies aimed at examining the sensitivity of SF-36 to health status changes over time.نوشته حاضر نتایج دو مطالعه جداگانه را که با هدف بررسی اعتبار و پایایی پرسشنامه زمینه یابی سلامت (فرم کوتاه 36 سوالی) (SF-36) در جمعیت ایرانی انجام شده، ارائه می کند. پرسشنامه زمینه یابی سلامت دارای 36 سوال است و 8 خرده مقیاس مربوط به سلامت را مورد سنجش قرار می دهد. این 8 خرده مقیاس عبارتند از: عملکرد جسمی، ایفای نقش جسمی، درد بدنی، سلامت عمومی، سرزندگی، عملکرد اجتماعی، ایفای نقش هیجانی و سلامت روانی. در مطالعه اول، 404 دانشجوی دختر و پسر دانشگاه شاهد پرسشنامه را تکمیل کردند. به منظور بررسی ضرایب بازآمایی خرده مقیاس های پرسشنامه، به فاصله یک هفته، پرسشنامه مذکور دوباره بر روی 120 نفر (60 دختر و 60 پسر) از همان افراد نمونه اول اجرا شد.
نتایج تحلیل های آماری حاکی از وجود پایایی و همسانی درونی مطلوب تمام خرده مقیاس های پرسشنامه مورد مطالعه است (ضرایب بازآزمایی خرده مقیاس های پرسشنامه بین 0.43 تا 0.79 و ضرایب آلفای کرونباخ خرده مقیاس های آن بین 0.70 تا 0.85 متغیر است). در مطالعه دوم، اعتبار پرسشنامه سلامت از طریق اجرای آن در دو گروه سالم (48 نفر) و بیمار (81 نفر) مورد بررسی قرار گرفت. با استفاده از آزمون آماری t برای گروه های مستقل، نمرات دو گروه سالم و بیمار در تمام خرده مقیاس های پرسشنامه، با یکدیگر مقایسه شد. نتایج تحلیل های آماری حاکی از وجود تفاوت های آماری معنادار در تمام خرده مقیاس های پرسشنامه بین دو گروه سالم و بیمار است. نتایج دو مطالعه انجام شده حاکی از اعتبار و پایایی قابل قبول پرسشنامه سلامت در نمونه بزرگسال ایرانی است.https://cpap.shahed.ac.ir/article_2770_ebebcf514dfd87dffe9619edfe4e6507.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-21881120031023Standardization of Academic Motivation Scale (AMS) among the High School Students in Tehranوارسیهای روانسنجی مقیاس انگیزش تحصیلی در بین دانشآموزان دبیرستانهای تهران11242771FAناصرباقریدانشگاه تربیت معلممهرنازشهرآرایدانشگاه تربیت معلمولی الهفرزاددانشگاه تربیت معلمJournal Article20200926The present study aims at introducing the determination theory and standardizing Academic Motivation Scale (AMS) among the high school students in Tehran. The self-determination theory divides motivation into six parts: intrinsic motivation, integrated regulation and identified regulation based on this theory AMS has been planned and performed in Canada. In the present research, this Scale has been completed by students who studying at Tehran’s high schools. Then the exploratory factor analysis was used and resulted in five factors. Validity and reliability of the scale was computed as well. The results show that the scale enjoys a high degree of validity and reliability in Iran’s society.در نظریه خودمختاری، انگیزش را به شش بخش تقسیم میکند: انگیزش درونی، تنظیم یکپارچه، تنظیم همانندسازی شده، تنظیم تزریقی، تنظیم بیرونی و بیانگیزگی. مقیاس انگیزش تحصیلی (AMS) براساس این نظریه، در کانادا طراحی و اجرا شده است. این پژوهش کوشیده تا پس از آمادهسازی مقیاس حاضر، مطالعات روانسنجی مربوط بدان را در مورد دانشآموزان دبیرستانهای شهر تهران دنبال کند. در این تحقیق 838 آزمودنی مورد مطالعه قرار گرفتند. نتایج مربوط به تحلیل عاملی، نشانگر پنج عامل در این مقیاس بود، اما به علت وجود تفاوت معنادار بین دخترها و پسرها در پاسخگویی به عوامل به دست آمده، نمرات هنجار بهطور جداگانه برای هر گروه ارائه شد. مطالعات مربوط به روایی و پایایی مقیاس، نشانگر وضعیت مناسب مقیاس انگیزش تحصیلی در جامعه دانشآموزان مورد بررسی بوده است.https://cpap.shahed.ac.ir/article_2771_dd396b5930ccc5b7db32f13c0bbce406.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-21881120031023The Impact of Socioeconomic Factors on the Value Structure of Tehran Citizensجایگاه سنت و مدرنیته در نظام ارزشی جوانان و بزرگسالان شهر تهران25402772FAزهراداریاپوردانشگاه شاهدمحمودکتابیدانشگاه اصفهانهوشنگطالبیدانشگاه اصفهانJournal Article20200926Values are significant principals by which human insight and actions are formed. In this work, the impact of socioeconomic factors on the value structure of Tehran citizens is studied. The main point of this paper is to find out the following:
Is the value structure of Tehran citizens traditional or modern?
Are there any differences between value structure of youths and adults?
Which factors affect the value structure?
The results suggest that there are differences between the values of youths and adults. Religious beliefs, sense of social inequality, rate of accessibility of the objectives, subjective class identity age, gender and marital status are the factors that affecting the traditional or modern value structure. It is also understood that woman compare enjoy more traditional value comparing to men and youths follow modern values more than the adults.ارزشها، مبانی مهمی هستند که پایه بینش و کنش انسان را تشکیل میدهند. بر این مبنا، در این مطالعه، تأثیر عوامل اقتصادی- اجتماعی بر ساختار ارزشی جوانان و بزرگسالان شهر تهران مورد بررسی قرار گرفته است. مسئله اصلی تحقیق همین است که ساختار ارزشی ساکنین شهر تهران، بیشتر از نوع ارزش های سنتی یا مدرن و اینکه آیا میان ساختار ارزشی جوانان و بزرگسالان تفاوت وجود دارد یا نه و سرانجام چه عواملی بر ساختار ارزشی افراد تأثیر دارند؟
در این راستا، طرح تحقیقی فراهم و با استفاده از تکنیک مصاحبه ساختمند اجرا شده است. نتایج، بیانگر تفاوت ساختار ارزشی جوانان با بزرگسالان است و عواملی مانند پایبندی دینی، احساس وجود نابرابری در جامعه، میزان دستیابی به هدفهای زندگی، هویت طبقاتی ذهنی، جنسیت، سن و وضع تأهل در زمره عوامل مؤثر بر ساختار ارزشی سنتی یا مدرن بودهاند. زنان بیش از مردان دارای ارزشهای سنتیاند و جوانان بیش از بزرگسالان دارای ارزشهای مدرن هستند.https://cpap.shahed.ac.ir/article_2772_e8b256fa4b10b2aa704763bde2930221.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-21881120031023Comparing W,D, Dd and S Scores of Rorschach and piagetâs Operational Test Among Subjects with Concrete and Abstract Intelligence levelsمقایسه متغیرهای مربوط به گستره آزمون رورشاخ در آزمودنیهای سطوح عینی و انتزاعی41482773FAمحمدرضاشعیریدانشگاه شاهدJournal Article20200926The present study aimed to compare the location of response (based on the Rorschach test) with the concrete and abstract periods (based on the Piaget’s test) among high School (N= 164) and university students (N= 85). In order to find the subjects who have been settled in the concrete or abstract period, the Piaget’s operational test was conducted on the subject. From them, it was revealed that of 132 students that 70 have been settled on the concrete and 62 on the abstract periods then the Rorschach test was carried out on the subjects. Significant differences were found on the W, D, and Dd scores between the two groups.هدف اساسی پژوهش کنونی، مقایسه نتایج مربوط به متغیرهای W، D، Dd و S آزمون رورشاخ در آزمودنیهای سطوح عینی و انتزاعی بوده است. بدین خاطر در مرحله نخست، 164 آزمودنی 14 ساله (دانشآموز) و 85 آزمودنی بزرگسال (دانشجو) بر اساس آزمونهای نظام عملیاتی پیاژه مورد بررسی قرار گرفتند تا آزمودنیهایی که عملیات عینی و انتزاعی در آنها استقرار یافته انتخاب گردند. سپس در مرحله دوم تحقیق، 70 آزمودنی سطح عینی و 62 آزمودنی سطح انتزاعی، با آزمون رورشاخ مورد آزمایش قرار گرفتند. یافتههای بهدست آمده نشانگر تفاوت معنادار بین دو گروه در متغیرهای W، D و Dd بود، در حالی که در متغیر S تفاوت معناداری دیده نشد. البته این پژوهش نیمنگاهی نیز به مقایسه آزمودنیهای سطوح عینی و انتزاعی با آزمودنیهای 14 ساله و بزرگسال آمریکایی دارد.https://cpap.shahed.ac.ir/article_2773_c349e414a310f0b5dcacaf039e5b2a35.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-21881120031023Study the Investigation of Diagnosis of M.R on the Basis of M.R Criteria of âAmerican Association on M.Râ among the Retarded Students of Isfahan Institutesبررسی تشخیص عقبماندگی ذهنی بر اساس معیارهای «انجمن آمریکایی عقبماندگی ذهنی» در گروهی از دانشآموزان آموزشگاههای کودکان استثنایی اصفهان49602774FAمحمدباقرکجبافدانشگاه اصفهانJournal Article20200926This study is designed to investigate the application of Wechsler scale and adaptation scale for diagnosis of M.R on the basis of M.R criteria (according to Americans Association on M.R).
The major aim of this research is to see whether there was a relation between Wechsler test and adaptation scale.
Subjects were 121 students from grade one through five with an average age of 11 years and 8 months that randomly selected from different regions of Isfahan schools. The basic hypothesis was a negative and statistically significant correlation between Wechsler scale and adaptation scale for diagnosis of M.R. The instruments which have been used in this research are: WISC-R. which is adapted and standardized to Iranian population by Shahim (1994), and adaptation scale, which adapted and standardized by Shehni Yaiagh (1996).
Collected data have been analyzed by means of statistical methods of Pearson, correlation coefficient.
The major result of this research is a negative and statistically significant relationship between adaptation scale and WISC-R.قلمرو تشخیص عقبماندگی ذهنی به معنای امروزی یکی از قلمروهای مهم کاربرد یافتههای تحولی در سطح روانشناسی بالینی است. با توجه به اهمیت شیوههای تشخیص عقبماندگی ذهنی، این مقاله به بررسی تشخیص عقبماندگی ذهنی بر اساس معیارهای انجمن آمریکایی عقبماندگی ذهنی (American Association on Mental Retardation (AAMR)) در گروهی از دانشآموزان آموزشگاههای کودکان استثنایی پرداخته است. بدین منظور 121 آزمودنی بهطور تصادفی با میانگین سنی 11 سال و 8 ماه از بین دانشآموزان مراکز آموزشی مناطق آموزشوپرورش اصفهان مورد مطالعه قرار گرفتهاند.
معیارهای انجمن آمریکایی عقبماندگی ذهنی در تشخیص عقبماندگی ذهنی بهطور عمده عبارتاند از:
الف) بین مقیاس رفتار سازشی لمبرت و آزمون وکسلر رابطه منفی وجود دارد.
ب) بین مقیاس رفتار سازشی لمبرت و بهره هوش کلامی رابطه معکوس وجود دارد.
ج) بین مقیاس رفتار سازشی لمبرت و بهره هوش غیرکلامی رابطه معکوس وجود دارد.
د) بین مقیاس رفتار سازشی لمبرت و بهره هوش کلی رابطه معکوس وجود دارد.
در این پژوهش، مقیاس هوش وکسلر و مقیاس رفتار سازشی انجمن عقبماندگی ذهنی آمریکا بهعنوان ابزارهای ارزشیابی مورد استفاده قرار گرفتند. دادههای بهدست آمده با بهرهگیری از روشهای آماری توزیع فراوانی، میانگین، انحراف معیار و ضریب همبستگی پیرسن تحلیل شدهاند. این تحلیلها نشان میدهند که بین پاره تستهای وکسلر با مقیاس رفتار سازشی لمبرت، رابطه منفی و معنادار (0/01>P < span dir="RTL">) دیده میشود. نتیجه پژوهش آن است که معیارهای تشخیص عقبماندگی ذهنی آمریکا در تشخیص عقبماندگی ذهنی در کودکان ایرانی معتبر است.https://cpap.shahed.ac.ir/article_2774_5ef953246b792b18c5eaafb9385384eb.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-21881120031023Comparison of Memory Deficit in Paranoid & Residual Schizophrenic patients with Normal Subjectsمقایسه نارسایی حافظه بیماران اسکیزوفرن پارانویید و باقیمانده با افراد بهنجار61722775FAمهنازمهرابیزاده هنرمنددانشگاه شهید چمرانبهمننجاریانبیمارستان سلامت اهوازناهیدانصاریانبیمارستان سلامت اهوازJournal Article20200926This research attempts to study memory deficits in paranoid and residual schizophrenic patients and compares them with normal subjects. The population consisted of all schizophrenic patients who hospitalized in Ahvaz Salamat Mental Hospital.
Normal subjects were randomly selected and recruited from the staff of the same hospital. According to the formal diagnosis of patient already carried out by the hospital psychiatrists, patients were randomly allocated to either residual or paranoid sub-groups, each consisting of 20 male and 20 female subjects. In order to measure memory deficit, Wechsler Memory test (WMT) was administrated to the subjects.
Data analysis revealed that the performance of normal subjects on WMT was significantly superior to that of both other groups, i.e., paranoid and residual schizophrenic patients. The comparison of normal male and female subjects with their schizophrenic counterparts indicated that the performance of normal subjects (male and female) WMT was significantly superior to that of male and female paranoid and residual schizophrenic subjects. However, the two schizophrenic groups did not differ from on another significantly.هدف از این پژوهش، بررسی نارسایی حافظه در بیماران مبتلابه اسکیزوفرن پارانویید و اسکیزوفرن باقیمانده و مقایسه آن با افراد بهنجار است. جامعه آماری پژوهش، بیماران مبتلابه اسکیزوفرنی بستری در بیمارستان سلامت اهواز بودند. افراد بهنجار از میان کارکنان همان بیمارستان بهطور تصادفی ساده انتخاب شدهاند. بهمنظور بررسی حافظه در آزمودنیهای سه گروه (20 زن و 20 مرد در هر گروه) از آزمون حافظه بالینی وکسلر استفاده شد. آزمودنیها از نظر سن، جنس و میزان تحصیلات همتا شدند. دادههای پژوهش با روشهای آمار توصیفی (میانگین، میانه و…) و استنباطی (تحلیل واریانس یکراهه و دوراهه و آزمون پیگیری توکی) مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. نتایج تحلیل آماری دادهها نشان داد که عملکرد نمونه بهنجار در آزمون حافظه وکسلر بهطور معنادار بهتر از دو گروه اسکیزوفرن پارانویید و باقیمانده است. مقایسه زنان و مردان گروه بهنجار با زنان و مردان اسکیزوفرن باقیمانده و پارانویید نیز حاکی از آن است که زنان و مردان بهنجار در آزمون حافظه وکسلر عملکرد بهتری نسبت به زنان و مردان اسکیزوفرن باقیمانده و پارانویید دارا هستند؛ ولی بین دو گروه اسکیزوفرن پارانویید و باقیمانده از این لحاظ تفاوت معناداری مشاهده نگردید.https://cpap.shahed.ac.ir/article_2775_c9a2eaa455f24e418f6fa3e7097bad86.pdf