هدف: پژوهش حاضر جهت بررسی تأثیر آموزش مدیریت والدین براساس برنامه فرزندپروری مثبت (3P) در کاهش شدت علائم اختلال نافرمانی مقابلهای دانشآموزان پسر 7 تا 10 ساله شهرستان نهاوند انجام شدهاست. روش: این مطالعه از نوع شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل و جامعه مورد مطالعه آن دانشآموزان پسر 7 تا 10 سالۀ دبستانهای پسرانۀ شهرستان نهاوند است. نمونهگیری به روش خوشهای انجام شد و مادران 24 نفر از کودکانی که براساس سیاهۀ رفتاری کودک (CBCL) و فرم گزارش معلم (TRF)، مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای(ODD) تشخیص داده شدهبودند، انتخابشده، به دو گروه آزمایش (12 n=) و کنترل (12 n=) تقسیم شدند. سپس برنامۀ فرزندپروری مثبت به مدت 2 ماه در 8 جلسۀ آموزشی 120 دقیقهای برای آزمودنیهای گروه آزمایش اجرا شد. یافتهها: تحلیل دادهها نشان داد که گروه آزمایشی در مقایسه با گروه کنترل، پس از پایان جلسات آموزش برنامۀ فرزندپروری مثبت، براساس ارزیابی جداگانۀ والد و معلم، کاهش معناداری در نمرات شدت علائم اختلال نافرمانی مقابلهای پیدا کردهاست (01/0P
جلالی, محسن, شعیری, محمدرضا, طهماسیان, کارینه, پوراحمدی, الناز. (1388). تأثیر آموزش برنامه فرزندپروری مثبت (3P) بر کاهش علائم کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابلهای. روانشناسی بالینی و شخصیت, 7(1), 29-38.
MLA
محسن جلالی; محمدرضا شعیری; کارینه طهماسیان; الناز پوراحمدی. "تأثیر آموزش برنامه فرزندپروری مثبت (3P) بر کاهش علائم کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابلهای". روانشناسی بالینی و شخصیت, 7, 1, 1388, 29-38.
HARVARD
جلالی, محسن, شعیری, محمدرضا, طهماسیان, کارینه, پوراحمدی, الناز. (1388). 'تأثیر آموزش برنامه فرزندپروری مثبت (3P) بر کاهش علائم کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابلهای', روانشناسی بالینی و شخصیت, 7(1), pp. 29-38.
VANCOUVER
جلالی, محسن, شعیری, محمدرضا, طهماسیان, کارینه, پوراحمدی, الناز. تأثیر آموزش برنامه فرزندپروری مثبت (3P) بر کاهش علائم کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابلهای. روانشناسی بالینی و شخصیت, 1388; 7(1): 29-38.