تاثیر آموزش مهارتهای زندگی بر کاهش تعلل و افزایش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر

نویسندگان

چکیده

پژوهش حاضر به منظور بررسی تاثیر آموزش مهارتها ی زندگی بر کاهش تعلل و افزایش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع سوم راهنمایی شهرستان اسلام آباد غرب صورت گرفت. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان دختر مقطع سوم راهنمایی شهرستان اسلام آباد غرب تشکیل می داد. روش نمونه‌گیری به صورت تصادفی خوشه‌ای انجام گرفت. بدین منظور از جامعه مورد نظر دو برابر و نیم ظرفیت انتخاب شدند . سپس پرسشنامه تعلل روی آنها اجرا و افرادی را که واجد شرایط بودند و بیشترین میزان تعلل را داشتند انتخاب شدند. پس از انتخاب تصادفی گروههای آزمایش و گواه، ابتدا بر روی هر دو گروه پیش آزمون اجرا شد و نسبت به اخذ معدل نیمسال اول آنها اقدام گردید. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه تعلل شوارزر و شمینتز و دیهل (2000 )بود. پس از اجرای پیش آزمون مداخله آزمایشی(آموزش مهارت های زندگی خود آگاهی،حل مسئله،مدیریت زمان و تصمیم گیری)برای گروه آزمایشی در طی 10 جلسه اجرا گردید ولی به گروه گواه هیچ آموزشی داده نشده. پس از اتمام برنامه آموزشی از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد و معدل نیمسال دوم نیز گردآوری شد. برای اجرای این پژوهش از طرح آزمایشی پیش آزمون - پس آزمون با گروه گواه استفاده شد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس تک و چند متغیری نشان داد که آموزش مهارتهای زندگی باعث کاهش تعلل دانش آموزان دختر گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه می شود. اما این آموزش بر پیشرفت تحصیلی آنان تاثیر معنی داری نشان نداد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effect of life skills training on procrastination and school achievement of girl students

نویسندگان [English]

  • parisa yaseminejad
  • aliakbar saif
  • mohsen golmohammadian
چکیده [English]

The present study has been an endeavor to determine the effect of life skills training in procrastination and school achievement of female third grade guidance school students. The related population of this study includes all third year guidance school girl students in Islamabadgharb city. The sample includes 30 students how were selected randomly according to multistage sampling method. The experimental-control, with pretest-post test was used in this study. The materials used in this research were: Schwarzer, Schmitz and Diehil procrastination scale, student's average (academic achievement) and life skills training guide. The experimental group was provided with the 10 sessions training. Data Analyzing through MANOVA & ANOVA revealed that life skills training can decrease student's procrastination. Moreover results indicate that life skills training can not enhance school achievement.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Key words: life skills training
  • procrastination
  • school achievement