تأثیر آموزش «شیوه‏های صحیح مدیریت رفتار» بر میزان افسردگی و اضطراب مادران کودکان مبتلا به اختلال بیش‌فعالی- کمبود توجه

نویسندگان

1 دانشگاه گیلان

2 دانشگاه علوم پزشکی گیلان

چکیده

  مقدمه و هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیرآموزش�شیوه های صحیح مدیریت رفتار بر میزان افسردگی و اضطراب مادران کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی _ کمبود توجه است.   مواد و روش ها: روش پژوهش حاضر از نوع آزمایشی است. برای انجام این مطالعه تعداد 20 نفر از مادران مراجعه کننده به مرکز تخصصی مشاوره و درمان کودکان و نوجوانان گیل( مستقر در شهر رشت ) که دارای کودک مبتلا به اختلال بیش فعالی _ کمبود توجه( در سنین 6 تا 12سالگی بودند ) از طریق انتساب تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین گردیده و در مطالعه شرکت داده شدند. مادران هر دو گروه که از نظر برخی عوامل جمعیت شناختی همگن شده بودند، پرسشنامه های­ افسردگی بک و اضطراب کتل را قبل از شروع جلسات و دو هفته بعد از پایان جلسه نهم تکمیل کردند. داده­ها ی پ‍ژوهش پس از استخراج با استفاده از نرم افزار SPSS و از طریق روش آماری تحلیل واریانس (طرح اندازه­گیری های مکرر) تحلیل گردید.   نتایج و نتیجه گیری: نتایج حاکی از کاهش�قابل�توجه در میزان افسردگی   و میزان اضطراب  در گروه آزمایش ( نسبت به گروه شاهد ) بود (01/0 ≥ p ) نشان داد که کاربرد آموزش شیوه های صحیح مدیریت رفتار می تواند در ارتقاء سلامت خانواده و کاهش میزان افسردگی و اضطراب مادران کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی- کمبود توجه مؤثر ­باشد.  

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Efficacy of Parent Management Training on Depression and Anxiety in ADHD Children's Mothers

نویسندگان [English]

  • Valiollah Musavi 1
  • Maryam Kusha 2
  • Mahnaz KHosrojavid 1
  • Mandana Abdolkarimi
چکیده [English]

  Introduction : This study examined the efficacy of the Management Behavioral Training on the levels of depression, anxiety in the mothers of ADHD children. Depression and anxiety were examined as the main variables.   Materials and Methods: In this clinical trial study, Twenty mothers (10 in each experimental and control group) who had at least one child with clinically diagnosed ADHD and aged between 6 to 12 years old were recruited from the consecutive referrals to the child and adolescent psychiatric clinic of Gil and baby clinic, Rasht, Iran . The mothers in two groups were matched in some demographic variables. Mothers in both groups completed two scales: Beck depression inventory and Cattle anxiety scale to assess their depression and anxiety as a pre test and post test assessment.   Subjects in experimental group participated in nine subsequent management behavioral training workshop sessions. The discrepancies of pre and post intervention were compared between two groups by SPSS software using repeated measure ANOVA statistical method.   Results: Intervention group had significant improvement on measures of depression and anxiety in Beck depression inventory, Cattle anxiety scale in comparison with the control group (P < 0.001).  Conclusion: According to the findings of this study, implication of Management Behavioral Training is recommended to reduce depression and anxiety of mothers of ADHD children.