مقایسه سلامت عمومی، استرس شغلی و فرسودگی شغلی معلمان مدارس استثنایی و عادی

نویسندگان

چکیده

هدف این پژوهش مقایسه سلامت عمومی، استرس شغلی و فرسودگی شغلی معلمان مدارس استثنایی و عادی مقطع ابتدایی استان خوزستان می باشد. بدین ترتیب از کل معلمان مقطع ابتدایی، حدود 125 نفر معلم استثنایی به روش تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب شد. همچنین، 125نفر معلم عادی، از همان مناطقی که معلمان استثنایی مشغول به کار بودند، انتخاب گردید. ابزارهای گردآوری اطلاعات در این پژوهش، پرسشنامه سلامت عمومی(GHQ)، پرسشنامه فشارزاهای شغلی معلمان(JSQT)، و پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلش(MBI) بودند. جهت تحلیل داده ها از روشهای آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار) و استنباطی (تحلیل واریانس چند متغیری) استفاده شد. نتایج تحلیل ها، نشان داد که معلمان مدارس استثنایی از لحاظ سلامت عمومی نسبت به معلمان مدارس عادی وضعیت نامطلوبتری دارند. همچنین نتایج این تحقیق نشان داد که از لحاظ استرس شغلی تفاوت معنی داری بین دو گروه معلمان وجود ندارد، ولی فرسودگی شغلی معلمان مدارس استثنایی در تمام ابعاد(تحلیل عاطفی، دگرسان‌بینی و فقدان موفقیت فردی)، بیشتر از معلمان مدارس عادی بود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparison of General Health, Job Stress, and Burnout among Ordinary and Mental-retarded-student Schools’ Teachers

نویسندگان [English]

  • M. Mehrabizadeh Honarmand
  • A. Atashafrouz
  • M. shehni yiylagh
  • SH. Rezaie
چکیده [English]

The purpose of this study is comparison of general health, job stress, and burnout among ordinary and mental-retarded-students primary schools’ teachers in Khuzestan province. 125 mental-retarded-student teachers were selected by multistage random method. Also, 125 ordinary-student teachers were selected from the same area which mental-retarded-student teachers were chosen. Data gathering tools were general health questionnaire (GHQ), job stress generators questionnaire for teachers (JSQT), Maslach burnout inventory (BMI) questionnaire. For data anal-ysis, descriptive statistics methods (mean, standard deviation), and de-ductive methods (multi-variable variance analysis) were applied. Analysis results showed that mental-retarded-student teachers have worse general health in comparison with ordinary-student teachers. Also, findings indicated that there was no meaningful difference in job stress between the two groups of teacher. But burnout in all dimensions (emotional analysis, depersonalization, and lack of individual success) was more observed in mental-retarded-student teachers in comparison with ordi-nary-student teachers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • General health
  • Job stress
  • Burnout