تأثیر آموزش مؤلفه های هوش هیجانی بر ارتقاء سلامت روان و خودپنداره دانشجویان دختر ورزشکار

نویسنده

دانشگاه پیام نور

چکیده

پژوهش حاضر به تعیین تأثیر آموزش مؤلفه های هوش هیجانی بر ارتقاء سلامت روان و خودپنداره دانشجویان دختر ورزشکار دانشگاه پیام نور اراک پرداخته است. تحقیق حاضر یک مطالعه پژوهشی( تحلیلی – توصیفی) از نوع شبه تجربی است که در قالب یک طرح تحقیق از نوع پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل اجرا شد . 24 نفر در طرح مزبور پس از پر کردن پرسشنامه سلامت عمومی وپرسشنامه تصور از خود بک، به طور تصادفی در دو گروه 12 نفره ی آزمایش و گواه جایگزین شدند. سپس گروه آزمایشی در 9 جلسه 90 دقیقه‌ای به مدت دو ماه تحت آموزش مؤلفه های هوش هیجانی قرار گرفتند و در پایان جلسات ، پس آزمون برروی 2 گروه انجام گرفت. نتایج با استفاده از آزمون آنالیز کوواریانس و نرم افزار spss تحلیل شد. یافته های پژوهش حاضر نشان داد که آموزش مؤلفه های هوش هیجانی برارتقاء سلامت روان وخودپندارۀ دانشجویان دختر ورزشکار به طور معناداری مؤثر است(01/0>p). نتیجه آنکه آموزش مؤلفه های هوش هیجانی موجب ارتقاء سلامت روان و خودپنداره ورزشکاران می‌شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Effect of Emotional Intelligence Components Education on Mental Health Improvement and Self-imagination of Athlete Girl Students (Arak Payam Nour University)

نویسنده [English]

  • M. Rahmani
چکیده [English]

This article determines influence of education of emotional intelligence components on mental health improvement and self-imagination of Arak Payam Nour University’s athlete girl students. This is survey (analytic-descriptive) research which is quasi-empirical one. It was conducted in form of pre- and post-test with control group. 24 students were catego-rized in two 12-person experimental and control groups after general health questionnaire and self-imagination questionnaire. Experimental group was educated emotional intelligence components in nine 90-minute sessions during two months and finally post-test was taken from both groups. Results were analyzed by covariance analysis and SPSS software. Findings showed that education of emotional intelligence components is meaningfully effective on improvement of mental health and self-imagination of athlete girl students (P>0.01). Conclusion is that education of emotional intelligence components improves mental health and self-imagination of athletes.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Life Emotional intelligence
  • Self-imagination
  • Mental Health