مقدمه: یادگیری خودتنظیمی تصور یا عقیدهای است که نشاندهنده یادگیری فرد است و موضوع آن این است که فرد چگونه، چه زمانی و چطور یاد میگیرد. ازاینرو هدف از مطالعه حاضر بررسی روابط بین یادگیری خودتنظیمی و سبک فرزندپروری و سبک یادگیری دانشآموزان و تعیین سهم سبک فرزندپروری و سبک یادگیری در پیشبینی یادگیری خودتنظیمی بود.
روش: در این پژوهش 313 دانشآموز دختر به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و پرسشنامههای سبک یادگیری کلب، پرسشنامه اقتدار والدین و پرسشنامه خودتنظیمی دانشآموز زیمرمن و پونز را تکمیل کردند. دادهها به کمک شیوه آماری همبستگی و رگرسیون گامبهگام تحلیل شدند.
نتایج: نتایج تحلیل رگرسیون با روش گامبهگام نشان داد که از بین مؤلفههای مورد بررسی، مؤلفه سبک فرزندپروری مقتدرانه در میان سبکهای فرزندپروری 05%0 واریانس یادگیری خودتنظیمی و سبک یادگیری مفهومسازی انتزاعی 08% واریانس یادگیری خودتنظیمی را پیشبینی میکند که از میان این مؤلفهها، سبک فرزندپروری مقتدرانه قدرت پیشبینی کنندگی بیشتری دارد.
بحث و نتیجهگیری: پژوهش حاضر لزوم پرداختن به سبک یادگیری و سبک فرزند پروری را در فرایند یادگیری خودتنظیمی تأکید میکند.
ولیزادبهادر, لیلا, عبداللهی, محمدحسین, شاهقلیان, مهناز. (1399). رابطه بین سبک یادگیری و سبک فرزندپروری با یادگیری خودتنظیمی در دانشآموزان. روانشناسی بالینی و شخصیت, 13(2), 129-138. doi: 10.22070/13.2.129
MLA
لیلا ولیزادبهادر; محمدحسین عبداللهی; مهناز شاهقلیان. "رابطه بین سبک یادگیری و سبک فرزندپروری با یادگیری خودتنظیمی در دانشآموزان". روانشناسی بالینی و شخصیت, 13, 2, 1399, 129-138. doi: 10.22070/13.2.129
HARVARD
ولیزادبهادر, لیلا, عبداللهی, محمدحسین, شاهقلیان, مهناز. (1399). 'رابطه بین سبک یادگیری و سبک فرزندپروری با یادگیری خودتنظیمی در دانشآموزان', روانشناسی بالینی و شخصیت, 13(2), pp. 129-138. doi: 10.22070/13.2.129
VANCOUVER
ولیزادبهادر, لیلا, عبداللهی, محمدحسین, شاهقلیان, مهناز. رابطه بین سبک یادگیری و سبک فرزندپروری با یادگیری خودتنظیمی در دانشآموزان. روانشناسی بالینی و شخصیت, 1399; 13(2): 129-138. doi: 10.22070/13.2.129