نقش پیش‌بینی‌کننده ذهن‌آگاهی و سبک‌های مقابله در اختلالات بالینی دانشجویان

نویسندگان

دانشگاه الزهرا

چکیده

مقدمه: هدف پژوهش حاضر پیش‌بینی اختلالات بالینی دانشجویان بر اساس ذهن‌آگاهی و سبک‌های مقابله آنان می‌باشد.

روش: جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه فنی مهندسی گلپایگان می‌باشد که تعداد 222 نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. جهت جمع‌آوری اطلاعات سه پرسشنامه ذهن‌آگاهی، سبک‌های مقابله و خلاصه علائم مرضی، مورد استفاده قرار گرفت. این تحقیق از نوع همبستگی بوده و برای تحلیل آماری داده‌ها همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی مورد استفاده قرار گرفت.

نتایج: تحلیل داده‌های این پژوهش نشان داد به‌جز عامل مشاهده تمام مؤلفه‌های ذهن‌آگاهی با اختلالات بالینی رابطه منفی معنادار داشته و از بین سبک‌های مقابله، مقابله مسئله مدار با بروز اختلالات بالینی رابطه منفی معنادار و مقابله هیجان مدار و اجتناب مدار رابطه مثبت معنادار داشتند. یافته‌ها هم‌چنین نشان داد عمل آگاهانه (از مؤلفه‌های ذهن‌آگاهی) و سبک‌های مقابله مسئله مدار و هیجان مدار می‌توانند 35.6% واریانس اختلالات بالینی را تبیین کنند.

بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش، توصیه می‌شود که درمانگران از راهبردهای مقابله و تمرین‌های ذهن‌آگاهی در طرح‌ریزی درمان اختلالات بالینی استفاده کنند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Role of Mindfulness and Coping Styles in Predicting Students' Clinical Disorders

نویسندگان [English]

  • Mansoureh Shafaghi
  • Azam Farah Bijari
چکیده [English]

Introduction: The purpose of this study is to predict the clinical disorders of the students based on their coping styles and mindfulness.
Method: All B.A technical engineering students of Golpayegan University were the statistical population, from which 222 subjects were selected by convenience sampling. Three questionnaires of Five Facet of Mindfulness Questionnaire (FFMQ) (Boer et.al, 2006), the coping inventory for stressful situation (CISS) (Endler and Parker, 1990) and Brief Symptom Inventory (BSI) (Derogates, 2000) were used for data collection. This is a correlation research and linear regression and Pearson correlation were used for analyzing the data.
Results: Data analysis showed that there's a significant negative relationship between all the mindfulness components, except observation, and clinical disorder. Among coping styles, problem focused coping has a significant negative relationship with clinical disorder and emotion focused and avoiding focused coping have a significant positive relationship with clinical disorder.  The finding also showed that acting with awareness (one of the mindfulness components) and coping styles such as problem focused and emotion focused can determine 35.6% of clinical disorder variance.
Discussion and Conclusion: According to the findings, it is recommended that clinicians use coping strategies and mindfulness exercises in designing the treatment plans of clinical disorder.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mindfulness
  • Coping Styles
  • Clinical Disorders