بررسی اثربخشی آموزش گروهی کنترل خشم به شیوه عقلانی، رفتاری و عاطفی بر کاهش پرخاشگری زندانیان مرد زندان مرکزی شهرکرد

نویسندگان

1 دانشگاه سمنان

2 دانشگاه پیام نور

چکیده

مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش گروهی کنترل خشم به شیوه عقلانی، رفتاری و عاطفی بر کاهش پرخاشگری زندانیان مرد زندان مرکزی شهرکرد به اجرا درآمده است.
روش:  این پژوهش یک مطالعه آزمایشی با گروه کنترل است که جامعه آماری آن را کلیه زندانیان مرد زندان مرکزی شهرکرد در سال 90 – 1389 تشکیل می‌دادند. حجم نمونه پژوهش 40 نفر زندانی بود که به روش تصادفی ساده چندمرحله‌ای از بین زندانیانی که در آزمون پرخاشگری نمره بالاتر از میانگین کسب کرده بودند انتخاب و به‌صورت تصادفی 20 نفر در گروه آزمایش و 20 نفر در گروه کنترل جایگزین گردیدند. از پرسشنامه عمومی پرخاشگری به‌عنوان  ابزار غربالگری  استفاده گردید. سپس 12 جلسه یک و نیم ساعته گروه درمانی شناختی به روش مایکل فری بر روی اعضای گروه آزمایشی اجرا شد. پس از پایان مداخله درمانی و  بعد از یک ماه آزمون «اِی. جی. کیو.» از هر دو گروه اخذ گردید.
نتایج: نتایج تحلیل اندازه‌های مکرر، نشان داد که بین میانگین‌ نمرۀ پرخاشگری دو گروه در مرحله پس‌آزمون و  پیگیری تفاوت معنی‌دار وجود دارد.
بحث و نتیجه‌گیری: آموزش گروهی کنترل خشم به شیوه عقلانی، رفتاری و عاطفی بر کاهش پرخاشگری زندانیان مرد زندان مرکزی شهرکرد مؤثر است.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigation of the Effectiveness of Anger Control Group Training with Rational, Behavioral and Emotional Approach on Reducing the Aggression of Male Prisoners of Shahrekord's Central Jail

نویسندگان [English]

  • Mahdi Omidian 1
  • Mahnaz Aliakbari Dehkordi 2
  • Majid Safarinia 2
  • Ali Akbar Sharifi 2
چکیده [English]

Introduction: The current research was done to investigate the effectiveness of group training of anger control with rational, behavioral and emotional approach on reducing the aggression of male prisoners of central jail, Shahrekord, Iran.
Method: This research is a pilot study with control group. Statistical population was all the male prisoners of central jail, Shahrekord, in 2010. 40 prisoners who obtained a score above average in aggression test were selected by simple multi stage random method and they were randomly divided into two experimental (20 prisoners) and control (20 prisoners) groups. Aggression General Questionnaire (AGQ) was used as the screening tool. Then, 12 sessions (lasting one hour and a half) of cognitive group therapy was run by Michael Feri's protocol on experimental group. A month later after therapeutic intervention, AGQ Test was taken from both groups.
Results: The results of repeated measure analysis showed that there's a significant difference between aggression score of the two groups in post-test and follow up stage.
Discussion and Conclusion: Group training of anger control by rational, behavior and emotional method is effective in reducing the aggression of male prisoners of central jail, Shahrekord, Iran.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • aggression
  • Anger Control Training
  • Prisoners
  • Rational
  • Emotional and Behavioral Approach