مقدمه: افسردگی، شایعترین واکنشهای روانشناختی در بیماران مبتلا به سرطان است که بر وضعیت عملکرد، مدت بستری و حتی نتیجه درمانی بیماران مبتلا به سرطان تأثیر منفی دارد. این پژوهش با هدف بررسی میزان اثربخشی آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر شناخت برکاهش افسردگی در بیماران مبتلا به سرطان انجام شد.
روش: روش پژوهش حاضر، نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون بود و بدین منظور 30 نفر از بیماران زن و مردکه مبتلا به سرطان و در بیمارستان بستری بودند بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند و با روش نمونهگیری در دسترس در دو گروه آزمایشی (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. سپس در گروه آزمایش 8 جلسه آموزش ذهنآگاهی مبتنی بر شناخت ارائه شد. هر دو گروه از طریق پیشآزمون و پسآزمون با پرسشنامه افسردگی بک مورد ارزیابی قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از کوواریانس استفاده شد.
نتایج: نتایج بدست آمده نشان دادندکه نمرات پسآزمون افسردگی درگروه آزمایش بطور معناداری کمتر از گروه کنترل بود. همچنین تعامل بین نمرات پیشآزمون گروه آزمایش وکنترل معنیدار نبود؛ بنابراین، فرضیه صفر مبنی بر عدم تفاوت بین دو گروه رد میشود.
بحث و نتیجهگیری:به نظر میرسد که آموزش ذهنآگاهی مبتنی بر درمان شناخت میتواند افسردگی بیماران مبتلا به سرطان را کاهش دهد.
ولیدی پاک, آذر, خدایی, علی, شیخله, شجاع. (1399). اثربخشی آموزش ذهنآگاهی مبتنی بر شناخت بر کاهش افسردگی بیماران مبتلا به سرطان. روانشناسی بالینی و شخصیت, 14(2), 49-57. doi: 10.22070/14.2.49
MLA
آذر ولیدی پاک; علی خدایی; شجاع شیخله. "اثربخشی آموزش ذهنآگاهی مبتنی بر شناخت بر کاهش افسردگی بیماران مبتلا به سرطان". روانشناسی بالینی و شخصیت, 14, 2, 1399, 49-57. doi: 10.22070/14.2.49
HARVARD
ولیدی پاک, آذر, خدایی, علی, شیخله, شجاع. (1399). 'اثربخشی آموزش ذهنآگاهی مبتنی بر شناخت بر کاهش افسردگی بیماران مبتلا به سرطان', روانشناسی بالینی و شخصیت, 14(2), pp. 49-57. doi: 10.22070/14.2.49
VANCOUVER
ولیدی پاک, آذر, خدایی, علی, شیخله, شجاع. اثربخشی آموزش ذهنآگاهی مبتنی بر شناخت بر کاهش افسردگی بیماران مبتلا به سرطان. روانشناسی بالینی و شخصیت, 1399; 14(2): 49-57. doi: 10.22070/14.2.49