مقدمه: اختلال اضطراب اجتماعی را میتوان اختلالی دانست که با ترس از ارزیابی منفی و سطوح بالای اضطراب و اجتناب در موقعیتهای اجتماعی و عملکردی مشخص میشود. هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی تکنیک «آموزش تمرکز بر تکلیف» بر کاهش ترس از ارزیابی منفی افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی بود.
روش: روش پژوهش از نوع شبه تجربی و شرکتکنندگان در پژوهش حاضر از دانشجویان تمامی مقاطع دانشگاه شاهد بودند که از طریق پرسشنامه هراس اجتماعی (کانور و همکاران، 2000)، مصاحبه نیمه ساختاریافتهی بالینی (فرست، 1996) و فرم کوتاه ترس از ارزیابی منفی (لیری، 1983) مورد بررسی قرار گرفتند. بعد از تأیید اختلال اضطراب اجتماعی، 20 نفر از این افراد بهصورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش (هر گروه 10 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش تحت مداخله با برنامه «آموزش تمرکز بر تکلیف» قرار گرفت و گروه کنترل هیچگونه مداخلهای دریافت نکرد.
نتایج: یافتهها نشان دادند که بهکارگیری تکنیک «آموزش تمرکز بر تکلیف» باعث کاهش معنادار ترس از ارزیابی منفی در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل (t=2.76, P=0.013) شده است.
بحث و نتیجهگیری: بنابراین نتایج بهدستآمده در عین اینکه همسو با دیگر نتایج بوده، زمینهای مقدماتی برای استفاده از تکنیک یادشده را در جهت کاهش نشانگان اضطراب اجتماعی در نمونههای ایرانی فراهم ساخته است. هرچند پژوهشهای بعدی باید سودمندی بیشتر این تکنیک را در ابعاد مختلف نمایان سازند.
گلمحمدی, کریم, شعیری, محمدرضا, اصغری مقدم, محمدعلی, ظهرابی, شیما. (1399). اثربخشی تکنیک «آموزش تمرکز بر تکلیف» بر کاهش ترس از ارزیابی منفی افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی. روانشناسی بالینی و شخصیت, 15(1), 7-15. doi: 10.22070/cpap.2017.15.1.7
MLA
کریم گلمحمدی; محمدرضا شعیری; محمدعلی اصغری مقدم; شیما ظهرابی. "اثربخشی تکنیک «آموزش تمرکز بر تکلیف» بر کاهش ترس از ارزیابی منفی افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی". روانشناسی بالینی و شخصیت, 15, 1, 1399, 7-15. doi: 10.22070/cpap.2017.15.1.7
HARVARD
گلمحمدی, کریم, شعیری, محمدرضا, اصغری مقدم, محمدعلی, ظهرابی, شیما. (1399). 'اثربخشی تکنیک «آموزش تمرکز بر تکلیف» بر کاهش ترس از ارزیابی منفی افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی', روانشناسی بالینی و شخصیت, 15(1), pp. 7-15. doi: 10.22070/cpap.2017.15.1.7
VANCOUVER
گلمحمدی, کریم, شعیری, محمدرضا, اصغری مقدم, محمدعلی, ظهرابی, شیما. اثربخشی تکنیک «آموزش تمرکز بر تکلیف» بر کاهش ترس از ارزیابی منفی افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی. روانشناسی بالینی و شخصیت, 1399; 15(1): 7-15. doi: 10.22070/cpap.2017.15.1.7