بررسی رابطه بین عزت‌نفس و اضطراب اجتماعی در دانشجویان دوره کارشناسی

نویسنده

دانشگاه یزد

چکیده

تجربه اضطراب از سوی دانشجویان، اثرات منفی بر عملکرد علمی آنها در دوران تحصیل و بر سلامت روانی و عملکرد شغلی آنها در آینده دارد. در این راستا، در سالهای اخیر محققان و پزشکان بالینی تلاش‌های فزاینده‌ای بمنظور فهم اتیولوژی، شیوع و اثرات گسترده اختلال اضطراب اجتماعی نموده‌اند. هدف: این مطالعه با هدف تعیین رابطه بین عزت‌نفس و اضطراب اجتماعی در میان دانشجویان انجام شده است. تحقیق حاضر با شیوه پیمایشی و مقطعی انجام شد. داده‌های این مطالعه از 220 نفر از دانشجویان دانشگاه یزد که با روش نمونه‌گیری طبقه‌ای متناسب، از هفت گروه آموزشی، انتخاب شده بودند، و در آبان 1385 گردآوری شد. این پاسخگویان، سپس به پرسش‌های مقیاس عزت‌نفس روزنبرگ (RSES) و مقیاس فوبی اجتماعی (SPIN) پاسخ دادند. براساس نتایج به‌دست آمده تفاوت معناداری بین پاسخگویان با سطوح مختلف عزت‌نفس از نظر اضطراب اجتماعی به‌طور کلی (05/0p < ) و مولفه ترس از افراد معتبر (01/0p < ) مشاهده شد. تحلیل رگرسیون چندگانه سلسله مراتبی نیز نشان داد که مولفه‌های عزت‌نفس، 1/16 درصد از واریانس متغیر اضطراب اجتماعی را تبیین نموده است. رابطه معکوسی میان عزت‌نفس و نیز مولفه ارزیابی خود از سازه عزت‌نفس و اضطراب اجتماعی به‌طور کلی و مولفه ترس از افراد معتبر از سازه اضطراب اجتماعی وجود داشت. هر مقدار نمره افراد در مقیاس عزت‌نفس و مولفه ارزیابی خود بالاتر می‌رفت، نمرات آنان در مقیاس اضطراب اجتماعی کاهش می‌یافت.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Survey of Relationship between Self-esteem and Social Anxiety among Undergraduate Students

نویسنده [English]

  • E. Masoudnia
چکیده [English]

The experience of anxiety by undergraduate students has negative effects on their academic performance and on their mental health and professional performance later. In recent years, researchers and clinicians have increasingly come to understand the etiology, prevalence and broad impacts of social anxiety disorder (or social phobia as it was called in DSM-III-R) on the individual. Therefore, the aim of this study was to determine the relationship between self-esteem and social anxiety among undergraduate students. This survey was conducted through cross-sectional method. The data were collected from 220 students of Yazd University in seven educational groups (between 23 October and 23 November 2006). These students were selected through proportional stratified sampling. They responded to Standardized Scales of Rosenberg's Self-esteem Scale (RSES) and Social Phobia Inventory (SPIN). The results revealed significant difference among students with different levels of self-esteem concerning to "social anxiety" (p < 0.05), in general, and with regard to "fear of people with authority" (p < 0.01), in particular. Hierarchical multiple regression analysis confirmed that the self-esteem explained 16.1% of the variance in social anxiety. In contrast, there was negative correlation between self-esteem, self-assessment and social anxiety, in general and with fear of authoritative persons, in particular. Thus, with an increase of students' scores on the self-esteem scale, the students' scores on the social phobia inventory decreased.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social anxiety
  • Self-esteem