مقایسه سیستم‌های مغزی / رفتاری و دشواری در تنظیم هیجان در دانشجویان با و بدون نشانگان بالینی اختلال اضطراب اجتماعی

نویسندگان

1 دانشگاه محقق اردبیلی

2 دانشگاه پیام نور، واحد اردبیل

چکیده

مقدمه: هدف این پژوهش مقایسه سیستم‌های مغزی / رفتاری و دشواری در تنطیم هیجان در افراد با و بدون اختلال اضطراب اجتماعی بود.
روش: روش پژوهش حاضر علّی – مقایسه‌ای بود و جامعه آماری آن دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه‌های اردبیل در سال تحصیلی 95-1394بودند. از بین این دانشجویان با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای 190 نفر (95 نفر با و 95 نفر بدون نشانگان بالینی) انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از مقیاس‌های سیستم‌های فعال‌سازی بازداری رفتاری کارور و وایت، مقیاس دشواری در تنظیم هیجان گراتز و رومر، و پرسشنامه هراس اجتماعی کانور استفاده شد.
نتایج: افراد دارای نشانگان بالینی اختلال اضطراب اجتماعی در سیستم بازداری رفتاری (0.001 > P) و افراد بهنجار در خرده‌مقیاس‌های سائق (0.024 > P) و پاسخ‌دهی به پاداش (0.001 > P) نمرات بالاتری کسب کرده بودند. اما در سیستم فعال‌ساز رفتاری و جستجوی سرگرمی بین دو گروه تفاوت معناداری وجود نداشت (0.05 < P). همچنین در دشواری در تنظیم هیجان و همه مولفه‌های آن، به جز فقدان آگاهی هیجانی، گروه دارای اختلال اضطراب اجتماعی نمرات بیشتری نسبت به گروه بهنجار کسب کرده بودند (0.001 > P). در افراد دارای اختلال اضطراب اجتماعی، سیستم بازداری رفتاری و سائق با علایم فیزیولوژیک اختلال اضطراب اجتماعی (0.01 > P) و همچنین بازداری رفتاری با هراس اجتماعی کل (0.01 > P) و دشواری در تنظیم هیجان (0.01 > P) رابطه مثبت داشت. سیستم فعال‌ساز نیز با ترس و اجتناب و نمرۀ کل اضطراب اجتماعی رابطۀ منفی داشت (0.01 > P).
بحث و نتیجه‌گیری: سیستم‌های مغزی رفتاری و دشواری در تنظیم هیجان مولفه‌های مهمی در آسیب‌شناسی اختلال اضطراب اجتماعی می‌باشند که می‌توان از آن‌ها در راستای شناخت بیشتر ویژگی‌های شخصیتی، انگیزشی و هیجانی درگیر در اختلال اضطراب اجتماعی و همچنین درمان این اختلال سود جست. 

کلیدواژه‌ها


1- Burkland L J, Craske M G, Taylor S E, & Lieberman M.D. Altered emotion regulation capacity in social phobia as a function of comorbidity. SCAN 2015; 10: 199-208. 3- American Psychiatric Association. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fifth ed. New York: American Psychiatric Publishing, 2013. 4- Kimbrel N A. A model of development and maintenance of generalized social phobia. Clin Psycho Rev 2008; 28 (4): 592-612. 5- Johnson S L, Turner R J, & Iwata N. (2003). BIS/BAS Levels and psychiatric disorder: an epidemiological study. Journal of psychopathology and behavioral assessment 2003; 25, (1): 25-36. 6- Bijttebier P, Beck I, Claes L, & Vandereycken W. Grays Reinforcement Sensitivity Theory as a framework for research on personality-psychopathology associations. Journal of clinical psychology 2009; 29 (4): 21-30. 7- Vervoort L, Wolters L H, Hogendoorn S M, Haan E D, Boer F, & Prins,P.J.M. Sensitivity of grays behavioral inhibition system hn clinically anxious and non-anxious children and adolescents. Personality and Individual Differences 2010; 48 (5): 629-633. 8- Gray J A, Mcnaughton N. The psychology of Anxiety an enquiry into the function of the step-hippocampus system. 2ed. New York: Oxford university press, 2000. 9- Harnett PH, Loxton NJ, Jackson CJ. Revised Reinforcement Sensitivity Theory: Implications for psychopathology and psychological health. Personality and Individual Differences 2013; 54(3): 432-7. 11- Hundt N E, Nelson-Gray R O, Kimbrel N A, Mitchell J T, & Kwapil T R. The interaction of reinforcement sensitivity and life events in the prediction of anhedonic depression and mixed anxiety-depression symptoms. Personality and Individual Differences 2007; 43: 1001–1012. 12- Corr P J, & Mcnaughton N. Reinforcement Sensitivity Theory and personality. Cambridge: Cambridge University Press 2008; 155-187. 17- Reddy L F, green M F, Rizzo S, Sugar C A, Blanchard j j, Gur R E, Kring A M, & Horan, W P. Bihavioral approach and avoidance in schizophrenia: An evaluation of motivational profiles. Schizophrenia Research 2014; 159: 164-170. 18- Pinto M A, Caseras X, Soler J, Puigdemont D, Perez V, & Torrubia R. Bihavioral inhibition and behavioral activation system in current and recoverd major depression participants. Journal of personality and Individual Differences 2006; 40 (2): 215-226. 19- Mellick V, Sharp C, & Alfano C. The role of BIS/BAS in the vulnerability for depression in adolescent girls. Personality and Individual Differences 2014; 69: 17-21. 20- Busch F N, & Milard B .Psychodynamic theory and treatment of social anxiety. In: Bandelow B, Stein DJ, editors. Social anxiety Disorder: Mor than Shyness. New York: Marcel Dekker 2004. 21- Marshal P J, Stevenson-Hinde J. Behavior inhibition: psychological correlates. In: crozier WR, alden LE, editors. The essential handbook of social anxiety for clinicians. Chichester (West Sussex): John wiley and sons 2005. 23- Amstadter A. Emotion regulation and anxiety disorders. Anxiety Disorders 2008; 22: 211-221. 24- Gross J. Handbook of emotion regulation. The Guilford Press 2007. 25- Vimz B, & Pina W. The assessment of emotion regulation: improving cinstruct validly in research on psychopathology in youth. Journal of psychological behavior assessment published online 2010; 10 (1): 169-178. 27- D’Avanzato C, Joormann J, Siemer M, & Gotlib I H. Emotion Regulation in Depression and Anxiety: Examining Diagnostic Specificity and Stability of Strategy Use. Cogn Ther Res 2013; 37:968–980. 28- Surveg C, & Zeman J. Emotion regulation in children with anxiety disorders. Journal of clinical child and adolescent psychology 2004; 33, (4): 750-759. 29- Mennin D S, Heimberg RG, Turk C L, & Fresco, D M (2005). Preliminary evidence for an emotion dysregulation model of generalized anxiety disorder. Behaviour Research and Therapy 2005; 43, (10): 1281-1310. 30- Salters-Pedneault K, Roemer L, Tull M, Rucker L, & Mennin D. Evidence of broad deficit in emotion regulation associated with chronic worry and generalized anxiety disorder. Cognitive Therapy and Research 2006; 30, (4): 469-480. 31- Eisenberg N, Damon W, Lerner W. Handbook of child psychology: Wolume three Social, Emotional and Personality Development. Wiley 2001. 32- Werner K H, Goldin P R, Ball T M, Heimberg R G, & Gross J J. Assessing Emotion Regulation in Social Anxiety Disorder: The Emotion Regulation Interview. J Psychopathol Behav Assess 2011; 33: 346–354. 33- Pickett S M, Lodis C S, Parkhill M R, & Orcutt H K. Personality and experiential avoidance: a model of anxiety sensitivity. Personality and Individual Differences 2012; 53: 246–250. 34- Pickett S M, Bardeen J R, & Orcutt H K. Experiential avoidance as a moderator of the relationship between behavioral inhibition system sensitivity and posttraumatic stress symptoms. Journal of Anxiety Disorders 2011; 25: 1038–1045. 35- Gratz K L, & Roemer, L. Multidimentional assessment of emotion regulation and dysregulation development, factor structure, and intial validation of the difficulties in emotion regulation scale. Journal of psychopathology and behavioral assessment 2004; 26(1): 41-54. 38- Dumitrescu A, Toma C, & Lascu.V. Evaluation of inter-relationships between behavioral inhibition, behavioral activation, avoidance, daily stressors and oral health. J Inter Med 2010; 48 (3): 281-290. 39- Turk C L, Heimberg R G, Luterek J A, Mennin D S, & Fresco, D. M. Emotion dysregulation in general anxiety disorder: A comparison with social anxiety disorder. Cognitive therapy and research2005; 29: 89-106. 41- Tull M T, Gratz K L, Latzman R D, Kimbrel N A, & Lejuez C W (2010). Reinforcement sensitivity theory and emotion regulation difficulties: a multimodal investigation. Personality and Individual Differences 2010; 49: 989–994.