مقایسه‌ شفقت به خود، حس انسجام و تفکر مثبت در دانش‌آموزان با و بدون کمال‌گرایی بالینی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اردبیل

2 دانشگاه محقق اردبیلی

چکیده

مقدمه: پژوهش حاضر با هدف مقایسه‌ شفقت به خود، حس انسجام و تفکر مثبت در دانش‌آموزان با و بدون کمال‌گرایی بالینی انجام شد.
روش: روش پژوهش حاضر، علّی – مقایسه‌ای است. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانش‌آموزان دختر پایه دهم و یازدهم شهر رشت در سال تحصیلی 96-1395 تشکیل دادند (N=6500). از میان این دانش‌آموزان، 900 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب و مقیاس کمال‌گرایی بالینی استوبر را تکمیل کردند. با استفاده از پرسش‌نامه کمال‌گرایی بالینی، 121 دانش‌آموز دارای نمره بالای کمال‌گرایی بالینی (نقطه برش 8 و بالاتر) و 121 دانش‌آموز (پایین‌تر از نقطه برش 8)  بدون کمال‌گرایی بالینی شناسایی و انتخاب شدند. سرانجام شرکت‌کننده‌ها به مقیاس شفقت به خود نف، مقیاس حس انسجام آنتونفسکی و پرسش‌نامه تفکر مثبت اینگرام پاسخ دادند.
نتایج: نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری نشان داد که بین دانش‌آموزان با و بدون کمال‌گرایی بالینی از نظر شفقت به خود، حس انسجام و تفکر مثبت تفاوت معناداری وجود دارد؛ به طوری که میانگین نمرات شفقت به خود، حس انسجام و تفکر مثبت در دانش‌آموزان دارای کمال‌گرایی بالینی در مقایسه با دانش‌آموزان بدون کمال‌گرایی بالینی کمتر است (p <0.01).
بحث و نتیجه‌گیری: یافته‌ها از تفاوت شفقت به خود، حس انسجام و تفکر مثبت در دانش‌آموزان با و بدون کمال‌گرایی بالینی حمایت می‌کند. بطوریکه دانش‌آموزان دارای کمال‌گرایی بالینی شفقت به خود، حس انسجام و تفکر مثبت کمتری دارند. لذا، توجه مشاوران و متخصصان به این متغیرها در برنامه‌های پیشگیری، آسیب‌شناسی و خدمات مشاوره‌ای و درمانی در دانش‌آموزان  دارای کمال‌گرایی بالینی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

کلیدواژه‌ها


1- American Psychology Association (2018). Perfectionism among Young People Significantly Increased Since 1980s, Study Finds.
2- Frued, S. (1959). Inhibition, symptoms and anxiety. In J. Strachey (Ed. and Trans), The Standard Edition of the Complete Psychological Work of Sigmound Frued. pp. 77-175. London: Hogarth.
3- Shafran, R., & Mansel, W. (2001). Perfectionism psychopathology: A review of research and treatment. Clinical Psychology Review. 21, pp. 819-906.
4- Basirion, Z., Abd Majid, R., & Mohd Jelas, Z. (2014). Big five personality factors, perceived parenting styles, and perfectionism among academically gifted students. Asian Social Science. 10 (4), pp. 8-15.
5- Rice, K.G., & Dellwo, J.P. (2002). Perfectionism and selfdevelopment: implications for college adjustment. Journal of Counseling & Development. 80(2), pp.188–97.
6- احمدی طهور، محسن؛ جعفری، عیسی؛ کرمی نیا، رضا؛ اخوان، حمید.(1389). بررسی ارتباط کمال گرایی مثبت و منفی و تیپ شخصیتی D با سلامت عمومی سالمندان. مجله پزشکی بالینی ابن سینا. 17(3) ، صص. 69-64.
7- Damian, L.E., Stoeber, J., Negru-Subtirica, O., & Băban, A. (2017). On the development of perfectionism: The longitudinal role of academic achievement and academic efficacy. Journal of Personality. 85(4), pp. 565–577.
8- Accordino, D.B., Accordino, M.P., & Slaney, R.B. (2000). An investigation of perfectionism, mental health, achievement, and achievement motivation in adolescents. Psychology in the Schools. 37(6), pp. 535–545.
9- Stoeber, J., & Rambow, A. (2007). Perfectionism in adolescent school students: Relations with motivation, achievement, and well-being. Personality and Individual Differences. 42(7), pp. 1379–1389.
10- Shafran, R., Cooper, Z., & Fairburn, C.G. (2002). Clinical perfectionism: A cognitive–behavioural analysis. Behaviour research and therapy. 40(7), pp. 773-91.
11- Flett, G.L., Baricza, C., Gupta, A., Hewitt, P.L., & Endler, N.S. (2011). Perfectionism, psychosocial impact and coping with irritable bowel disease: a study of patients with Crohn's disease and ulcerative colitis. Journal of Health Psychology. 16(4), pp. 561–571.
12- Grzegorek, J.L., Slaney, R.B., Franze, S., & Rice, K.G. (2004). Self-criticism, dependency, self-esteem, and GPA satisfaction among clusters of perfectionists and non-perfectionists. Journal of Counseling Psychology. 51(2), pp.192–200.
13- Espenes, G. A. (2002). The type a behavior pattern and coronary heart disease: A critical and personal look at the type Behavior pattern at the turn of the century. International Congress Series. 1241, pp. 99-104.
14- Kornblum, M., & Ainaley, M. (2005). Perfectionism and the gifted: study of an Australian school sample. International Educational Journal. 6(2), pp. 232-239.
15- Levine, S.L., Green-Demers, I., Werner, K.M. & Milyavskaya, M. (2019). Perfectionism in adolescents: self-critical perfectionism as a predictor of depressive symptoms across the school year. Journal of Social and Clinical Psychology. 38(1), pp. 70-86.
16- پورطالب، نرگس؛ میرنسب، میرمحمود. (1396). پیش‌بینی اضطراب امتحان دانش‌آموزان دبیرستانی بر اساس ابعاد کمال‌گرایی آنان. روانشناسی بالینی و شخصیت- دانشور رفتار سابق. 15(1)، صص. ۷۳-۸۱.
‌17- بشارت، محمدعلی؛ جوشن‌لو، محسن؛ میرزمانی، سیدمحمود. (1386). رابطه سبک‌های دلبستگی و کمال‏گرایی. روانشناسی بالینی و شخصیت-دانشور رفتار سابق. 14(25)، صص. ۱۱-۱۸.
18- Neff, K. D. (2003). Self-compassion: An alternative conceptualization of a healthy attitude toward oneself. Self and Identity. 2, pp. 85–102.
19- Neff, K.D. (2009). The role of self-compassion in development: A healthier way to relate to oneself. Human Development. 52, pp. 211-14.
20- Jennings, L. K., & Philip Tan, P. (2014). Self-compassion and life satisfaction in gay men. Psychological Reports. 115(3), pp. 888-895.
21- Yarnell, L. M. & Neff, K. D. (2013). Self-compassion, interpersonal conflict resolutions, and well-being. Self and Identity. 12(2), pp. 146-159.
22- Breines, J., Toole, A., Tu, C., & Chen, S. (2014). Self-compassion, body image, and selfreported disordered eating. Self and Identity. 13, pp. 432–448.
23- Bluth, K., & Blanton, P.W. (2014). The influence of self-compassion on emotional well-being among early and older adolescent males and females. The Journal of Positive Psychology. 10(3), pp.219–230.
24- Michael, D., Barnett, J.F. (2016). Narcissus, exhausted: self-compassion mediates the relationship between narcissism and school burnout. Personality and Individual Differences. 97, pp. 102-108.
25- Mosewich, A., Kowalski, K., Sabiston, C., Sedgwick, W., & Tracy, J. (2011). Self- compassion: A potential resource for young women athletes. Journal of Sport & Exercise Psychology. 33, pp. 103-123.
26- Zeller, M., Yuval, K., Nitzan-Assayag, Y., & Bernstein, A. (2014). Self-compassion in recovery following potentially traumatic stress: Longitudinal study of at-risk youth. Journal of Abnormal Child Psychology. 43(4), pp. 645–653.
27- Antonovsky, A. (1987). Unraveling the mystery of health: How people manage stress and stay well. San Francisco: Jossey‐Bass
28- Grevenstein, D., & Bluemke, M. (2015). Can the big five explain the criterion validity of sense of coherence for mental health, life satisfaction, and personal distress? Personality and Individual Differences. 77, pp.106–111.
29- Endler, P.C., Haug, T.M., Spranger, H. (2008). Sense of coherence and physical health. A Copenhagen interpretation of antonovsky's SOC concept. The Scientific World Journal. 8, pp. 451-453.
30- Sarenmalm, E.K, Browall, M., Persson, L.O., Fall‐Dickson, J., Gaston‐Johansson, F (2013). Relationship of sense of coherence to stressful events, coping strategies, health status, and quality of life in women with breast cancer. Psycho‐Oncology. 22(1), pp. 20-27.
31- Foureur, M., Besley, K., Burton, G., Yu, N., Crisp, J. (2013). Enhancing the resilience of nurses and midwives: pilot of a mindfulness based program for increased health, sense of coherence and decreased depression, anxiety and stress. Contemporary Nurse. 45(1), pp. 114-125.
32- Petersson, S., Perseius, K., & Johnsson, P. (2014). Perfectionism and sense of coherence among patients with eating disorders. Perfectionism and sense of coherence among patients with eating disorders. Nordic Journal of Psychiatry. 68(6), pp. 409-15.
33- Valtonen, M., Raiskila, T., Veijola, J., Läksy, K., Kauhanen, M.L., Kiuttu, J., Joukamaa, M., Hintsa, T., Tuulio-Henriksson, A. (2015). Enhancing sense of coherence via early intervention among depressed occupational health care clients. Nordic Journal of Psychiatry. 69(7), pp. 515-22.
34- Salamonson, Y., Ramjan, L.M., Den Nieuwenhuizen, S.V, Metcalfe, L., Chang, S., Everett, B. (2016). Sense of coherence, self-regulated learning and academic performance in first year nursing students: A cluster analysis approach. Nurse Education in Practice. 17, pp. 208-213.
35- Johnstone, J., Rooney, R. M., Hassan, S., & Kane, R. T. (2014). Prevention of depression and anxiety symptoms in adolescents: 42 and 54 months’ follow-up of the Aussie optimism program-positive thinking skills. Frontiers in psychology.28 (5), pp. 364.
36- کاکاوند، علی‌رضا؛ لبادی، زهرا؛ زارعی، شکرانه. (1392). رابطه بین ‌کمال‌گرایی و سبک‌های شناختی در دانش‌آموزان دختر دبیرستان‌های شهر کرج. فصلنامه روان شناسی تربیتی، 9(27)، صص. 429-499.
37- Flett, G.L., Hewitt, P.L., Blankstein, K.R., O'Brien, S (1991). Perfectionism and learned resourcefulness in depression and self-esteem. Personality and Individual Differences.12 (1), pp. 61-68.
38- Pereira, A.T., Monteiro, E., Castilho, P., Fonseca, L., Roque, C., Marques, M., Xavier, S., & Macedo, A. (2016). Disordered eating behaviors, perfectionism and perseverative negative thinking–Study in a clinical sample. European Psychiatry. 33; pp. 431.
39- Lethbridge, J.L., Watson, H.J., Egan, S.J., Street, H., & Nathan, P.R. (2011). The role of perfectionism, dichotomous thinking, shape and weight overvaluation, and conditional goal setting in eating disorders. Eating Behaviors. 12(3), pp. 200–206.
40- دانش، عصمت؛ شمشیری، مینا؛ کاکاوند، علیرضا؛ سلیمی نیا، علیرضا. (1392). رابطه بین کمال‌گرایی مادران با خودکارآمدی و خوش‌بینی در دختران. مطالعات روانشناختی، 9(3)، صص. 125-152.
41- Pereira, A., Pereira, A.T., Ferreira, T., Pissarra, A., Macedo, A., Nogueira, V. (2015). Perseverative negative thinking mediates the relationship between perfectionism cognitions and Oc symptoms. European Psychiatry. 30(1), pp. 28–31.
42- Stober, J. & Corr, P.J. (2017). Perfectionism, personality, and future-directed thinking: further insights from revised reinforcement sensitivity theory. Personality and Individual Differences. 105(1), pp. 78–83.
43- Stoeber, J., & Diedenhofen, B (2018). Multidimensional perfectionism and counterfactual thinking: Some think upward, others downward. Personality and Individual Differences. 119, pp. 118-121.
44- سعیدی، ضحی؛ قربانی، نیما؛ سرافراز، مهدی رضا و شریفیان، محمدحسین. (1391). رابطه ی شفقت خود، ارزش خود و تنظیم هیجانات خودآگاه. فصلنامه پژوهش در سلامت روانشناختی، 6(3)، صص. 1-9.
45- دلاور، علی (1380). روش تحقیق در روان شناسی و علوم تربیتی، تهران: نشر ویرایش.
46- Stoeber, J., & Damian, L.E. (2014). The clinical perfectionism questionnaire: further evidence for two factors capturing perfectionistic strivings and concerns. Personality and Individual Differences. 61-62(1), pp. 38-42.
47- Frost, R.O., Marten, P., Lahart, C., Rosenblate, R. (1990). The dimensions of perfectionism. Cognitive Therapy and Research. 14(5), pp. 449–68.
48- Hewitt, P.L & Flett, G.L (1991b). Dimensions of perfectionism in unipolar depression. Journal of Abnormal Psychology. 100(1), pp. 98-101.
49- Neff, K.D., Kirkpatrick, K.L, & Rude, S.S. (2007). Self-compassion and adaptive psychological functioning. Journal of Research in Personality. 41, pp. 139-54.
50- خانجانی، سجاد؛ فروغی، علی اکبر؛ صادقی، خیرالله؛ بحربنیان، سیدعبدالمجید. (1395). ویژگیهای روانسنجی نسخهی ایرانی پرسش‌نامه‌ی شفقت به خود (فرم کوتاه). پژوهنده. ۲۱ (۵)، صص. ۲۸۲-۲۸۹.
51- Antonovsky, A.  (1993). The structure and properties of the sens of coherence scale. Social sciense and Medicine. 36(5), pp. 725-733
52- Sandell, R., Blomberg, J., & Lazar, A. (1997). The factor structure of Antonovsky’s sence of cohaence scale in Swedish clinical and nonclinical samples. Personality and Individual Differences. 24(9), pp.701-711.
53- Julkunen, J., Ahlstrom, R. (2006). Hostility, anger, and sense of coherence as predictors of health –telated quality of life. Results of an ASCOT Substudy. Journal of Psychosomatic Research. 61(1), pp. 33-39.
54- Eriksson, M., & Lindström, B. (8115). Validity of Antonovsky’s sense of coherence scale: a systematic review. Journal of Epidemiology & Community Health, 59(6), pp. 461-466.
55- محمدزاده، علی؛ پورشریف، حمید؛ علیپور، احمد. (1390). بررسی ویژگی های روانسنجی آزمون 13 پرسشی حس انسجام آنتونوسکی. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه پیام نور.
56- Ingram, R.E., Visinicky, K.S. (1988). Assessment positive automatic cognition. Journal of Consulting and Clinical Psychology. 56(6), pp. 898-902.
57- کریمی، زهرا؛ کربلایی، احمد؛ میگونی، محمد؛ ثابت، مهرداد. (1395). مقایسه مثبت اندبشی، رضایت شغلی و کیفیت زندگی حرفه ای دریانوردان کارمندان خشکی شرکت ملی نفتکش ایران. فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی. 8(27)، صص. 95-78.
58- Mehr, K. E., &. Adams, A. C. (2016). Self-Compassion as a mediator of maladaptive perfectionism and depressive symptoms in college students. Journal of College Student Psychotherapy. 30(2), pp.132-145.
59- Adams, C. E., & Leary, M. R. (2007). Promoting self-compassionate attitudes toward eating among restrictive and guilty eaters. Journal of Social and Clinical Psychology, 26, pp. 1120-1144.
60- Brown, B.L. (2007). Self-compassion as a moderating factor in the relation of body image to depression and self-esteem. (Doctoral dissertation, University of Houston, 2007). Retrieved from University of Texas Libraries Website Link.
61- Neff, K. D., & Vonk, R. (2009). Self-compassion versus global selfesteem: Two different ways of relating to oneself. Journal of Personality, 77, pp. 23–50.
62- Stuart, J.U. (2010). Maladaptive perfectionism and disordered eating in college women: The mediating role of self-compassion (Doctoral dissertation, University of Florida. Dissertation Abstracts International, 70, pp. 7865.
63- Barnett, M.D., Sharp, K.J. (2016). Maladaptive perfectionism, body image satisfaction, and disordered eating behaviors among U.S. college women: The mediating role of self-compassion. Personality and Individual Differences, 99, pp. 225–234
64- Rice, K. G., & Van Arsdale, A. C. (2010). Perfectionism, perceived stress, drinking to cope, and alcoholrelated problems among college students. Journal of Counseling Psychology, 57, pp. 439.
65- Neff, K. D. (2011). Self-compassion: Stop beating yourself up and leave insecurity behind. New York: HarperCollins
66- Mcgee, J. B, Hewitt P. L, Sherry S. B, Parkin M, Flett G.L. (2005). Perfectinostic, self presentation, body image, and eating disorder symptoms. Body Image. 2(1), pp. 20-40.
67- Lo, A., & Abbott, M. (2013). The impact of manipulating expected standards of performance for adaptive, maladaptive, and non-perfectionists. Cognitive Therapy and Research. 37, pp. 762-778.
68- Egan, S.J., Dick. M., & Allen, P.J. (2012). An experimental investigation of standard setting in clinical perfectionism. Behaviour Change. 29(3), pp. 183-195.
69- Rudolph, S.G., Flett, G.L., Hewitt, P.L (2007). Perfectionism and deficits in cognitive emotion regulation. Journal of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy. 25(4), pp. 343–357.
70- Aldea, M.A., & Rice, K.G (2006). The role of emotional dysregulation in perfectionism and psychological distress. Journal of Counseling Psychology. 53(4), pp. 498–510.
71- Donahue, J.M., Reilly, E.E., Anderson, L.M., Scharmer, C., & Anderson, D.A. (2018). Evaluating associations between perfectionism, emotion regulation, and eating disorder symptoms in a mixed-gender sample. The Journal of Nervous and Mental Disease. 206(11), pp. 900-904.
72- Flett, G.L. and Hewitt, PL. (2005). The perils of perfectionism in sports and exercise. Current Directions in Psychological Science. 14(1), pp.14–18.
73- عباسپور، پرستو؛ احمدی، سارا؛ احمدی، سیدمجتبی؛ سیدی اصل، سیدتیمور (1393). نقش سبک­های دلبستگی و کمال گرایی در پیش بینی سلامت روان دانشجویان. تحقیقات بالینی در علوم پیراپزشکی. 3(3)، صص. 160-168.
74- جمشیدی، بهنام؛ رزمی، محمدرضا؛ حقیقت، شهربانو؛ سامانی، سیامک (1387). رابطه انسجام و انعطا‌ف پذیری خانواده با ابعاد کمال­گرایی. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار). 14(2)، صص. 199-205.
75- صبحی، ناصر؛ غفاری، مظفر؛ مولایی، مهری. (1395). مدل روابط حس انسجام، خوددلسوزی و عملکرد تحصیلی دانشجویان: نقش واسطه‌ای هوش شخصی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 16(1)،  صص ۱۶۵-۱۷۵.
76- نریمانی، محمد؛ عینی، ساناز؛ تقوی، رامین. (1397). تبیین فرسودگی تحصیلی دانش‌آموزان بر اساس خود‌دلسوزی و حس ‌‌انسجام. فصلنامه سلامت روان کودک. 5(1)، صص. ۳۶-۴۷.
77- Holmberg, S., Thelin, A., & Stiernstrom, E.L. (2004). Relationship of sense of coherence to other psychosocial indices. European Journal of Psychological Assessment. 20, pp. 227-236.
78- Burns, L. & Fedewa, B.A. (2005). Cognitive styles: links with perfectionistic thinking. Personality and Individual Differences. 38(1), pp. 103-113.
79- O'Connor, D.B., O'Connor, R.C., & Marshall, R. (2007). Perfectionism and psychological distress: Evidence of the mediating effects of rumination. European Journal of Personality. 21(4), pp. 429-45.
80- Short, M.M., & Mazmanian, D. (2013). Perfectionism and negative repetitive thoughts: Examining a multiple mediator model in relation to mindfulness. Personality and Individual Differences. 55(6), pp. 716-721.
81- Macedo, A., Marques, M., & Pereira, A.T. (2014). Perfectionism and psychological distress: A review of the cognitive factors. International Journal of Clinical Neuroscience and Mental Health, 1, pp. 1-6.
82- Brustein, M. (2013). Perfectionism: A guide for mental health professionals. Springer Publishing Company.
83- van der Kaap-Deeder, J., Soenens, B., Boone, L., Vandenkerckhove, B., Stemgée, E., & Vansteenkiste, M. (2016). Evaluative concerns perfectionism and coping with failure: Effects on rumination, avoidance, and acceptance. Personality and Individual Differences. 101, pp.114-119.
84- Stoeber, J. & Otto, K. (2006). Positive conceptions of perfectionism: Approaches, evidence, challenges. Personality and Social Psychology Review.10 (4), pp. 259-319.
85- Stoeber, J., Harris, R.A., & Moon, P.S. (2007). Perfectionism and the experience of pride, shame, and guilt: Comparing healthy perfectionists, unhealthy perfectionists, and non-perfectionists. Personality and Individual Differences. 43(1), pp. 131-141.