مقایسه اثر بخشی آموزش مدیریت والدین - مدل اورگان (PMTO)و آموزش رفتاری والدین(BPT) بر تاب آوری مادران دارای کودک با مشکلات برون نمود ۷ تا ۱۰ سال

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، واحد نجف آباد، دانشگاه ازاد، نجف اباد ،ایران

2 استادیار گروه روانشناسی دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی، اصفهان، ایران.

3 دانشیار گروه روانشناسی، واحد نجف آباد، دانشگاه ازاد ، نجف آباد ،ایران.

4 استادیار گروه روانشناسی، موسسه اموزش عالی امین فولادشهر،اصفهان، ایران.

چکیده

مقدمه: بیشترین مشکل آسیب شناسی روانی کودک را مشکلات رفتاری تشکیل میدهد که در جریان رشد و تکامل ایجاد میشود. پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثر بخشی آموزش مدیریت والدین مدل اورگان (PMTO)و آموزش رفتاری والدین بر تاب آوری مادران دارای کودک با مشکلات برون نمود ۷ تا ۱۰ سال انجام شد.

روش: طرح پژوهش حاضر کاربردی از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون-پس آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش همه کودکان با مشکل رفتاری برون نمود 7 تا 10 در سال تحصیلی 1402-1403 شهرستان زرین شهر تشکیل دادند.60 نفر از مادران داری کودک با مشکلات برون نمود با روش نمونه گیری دردسترس وارد مطالعه شدند.ابزار پژوهش مقیاس مشکلات رفتاری کودک آخنباخ (1۹۹1 ) و پرسشنامه تاب آوری کونور – دیویدسون ( 2003 ( بود. مداخلات آموزش مدیریت والدین مدل اورگان (PMTO) و آموزش رفتاری والدین(BPT) در 10 جلسه 120 دقیقه ای بصورت یک جلسه در هفته بر روی نمونه های دو گروه آزمایش انجام شد و گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد.

نتایج: طبق یافته های بدست آمده در متغیر تاب اوری بین دو گروه مدیریت والدین اورگان(PMTO) و آموزش رفتاری والدین(BPT) تفاوت معنی داری در سطح(05/0>P) وجود ندارد اما بین دو گروه با گروه گواه تفاوت معناداری دیده شد.

بحث و نتیجه گیری: طبق نتایج بدست امده مدل اورگان بر ایجاد یک رابطه والد-کودک گرم، حمایتی و قابل پیش‌بینی تأکید که این احساس امنیت و وابستگی را تقویت کرده که برای تاب‌آوری اساسی است. کودکانی که احساس عشق، پذیرش و درک می‌کنند، بهتر می‌توانند با استرس و سختی‌ها کنار بیایند. همچنین آموزش رفتاری والدین مدل بارکلی با تأکید بر ماهیت پیچیده رفتار، پرداختن به مسائل عاطفی و ارائه مهارت‌هایی به والدین برای ایجاد محیطی پرورش‌دهنده ، به ارتقای نتایج مثبت بلندمدت کمک می‌کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparison of the effectiveness of the Parent Management Training- Oregon Model (PMTO) and Behavioral Parent Training (BPT) on the resilience in mothers with children aged 7 to 10 years with externalizing problems

نویسندگان [English]

  • tayebe jafari 1
  • Sara Aghababaei 2
  • SayedAbbas Haghayegh 3
  • Zohre Ranjbarkohan 4
1 PhD student in Psychology, Department of Psychology, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran
2 Assistant Professor, Department of Psychology, Shahid Ashrafi University of Isfahani, Isfahan, Iran.
3 Associate Professor, Department of Psychology, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran.
4 Assistant Professor..Faculty member of Amin nonprofit institute of higher education, Fouladshahr, Iran.
چکیده [English]

Introduction: The most significant issue in the psychological pathology of children is behavioral problems that arise during growth and development. This study aimed to Comparison of the effectiveness of the Parent Management Training- Oregon Model (PMTO) and Behavioral Parent Training (BPT) on the resilience in mothers with children aged 7 to 10 years with externalizing problems

Method: The present research design was applied, semi-experimental, with a pre-test-post-test and follow-up with a control group. The statistical population of the study consisted of all children with externalizing behavioral problems aged 7 to 10 in the 2023-2024 academic year in Zarinshehr County. Sixty mothers of children with externalizing problems were selected through convenience sampling to participate in the study. The research tools included the Achenbach Child Behavior Checklist (1991) and the Connor-Davidson Resilience Scale (2003). The interventions of the Oregon Model Parent Management Training (PMTO) and Parent Behavioral Training (BPT) were conducted in 10 sessions of 120 minutes each, once a week, on the samples of the two experimental groups, while the control group received no intervention. After the completion of the sessions, post-tests were conducted for all three groups, and follow-up assessments were carried out one month later in all three groups.Results: According to the findings, there was no significant difference in resilience between the Parent Management- Oregon (PMTO) and Parent Behavioral Training (BPT) groups at the level of (p<0.05), but a significant difference was observed between these two groups and the control group. In other words, in both intervention groups, the means decreased from pre-test to post-test and follow-up.Discussion and Conclusion: The results indicate that the Oregon Model emphasizes creating a warm, supportive, and predictable parent-child relationship. This strengthens the sense of security and attachment, which is essential for resilience. Children who feel love, acceptance, and understanding can better cope with stress and difficulties. Additionally, the Parent Behavioral Training model by Barkley, which emphasizes the complex nature of behavior, addresses emotional and developmental issues, and provides parents with skills to create a nurturing environment, contributes to improving long-term positive outcomes

کلیدواژه‌ها [English]

  • Parent Management Training- Oregon Model
  • Behavioral Parent Training؛
  • externalizing behaviors؛
  • resilience
  • children