رابطه بین رویدادهای استرس‌زای زندگی و خودزنی غیرخودکشی دانشجویان: نقش میانجی اضطراب فراگیر و افسردگی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روانشناسی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران.

2 گروه روان شناسی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران.

چکیده

مقدمه: اگرچه رابطه بین رویدادهای استرس‌زای زندگی و خودزنی غیرخودکشی بررسی شده است اما توجه کمتری به عوامل میانجی این رابطه به‌خصوص اختلال اضطراب فراگیر شده است؛ ازاین‌رو هدف اصلی این پژوهش بررسی نقش میانجی اضطراب فراگیر و افسردگی در رابطه بین رویدادهای استرس‌زای زندگی و خودزنی غیرخودکشی دانشجویان بود.

روش: این پژوهش ازنظر هدف بنیادی و ازنظر روش جمع‌آوری داده‌ها توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانشجویان مشغول به تحصیل مقطع کارشناسی دانشگاه‌های شهر نیشابور در سال تحصیلی 1403-1402 بود. نمونه پژوهش شامل 521 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی بود که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند. ابزارهای به‌کاررفته در این پژوهش شامل پرسشنامه غربالگری رویدادهای استرس‌زای زندگی، سیاهه افسردگی بک- 13 ماده‌ای، مقیاس اختلال اضطراب فراگیر و سیاهه خود آسیب‌رسانی آگاهانه و تعمدی بود. برای از روش مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد.

نتایج: نتایج نشان داد بین رویدادهای استرس‌زای زندگی، اضطراب فراگیر، افسردگی و خودزنی غیرخودکشی رابطه وجود دارد. یافته‌های پژوهش حاکی از این بود که اضطراب فراگیر و افسردگی میانجی رابطه بین رویدادهای استرس‌زای زندگی و خودزنی غیرخودکشی دانشجویان هستند.

بحث و نتیجه‏گیری: رویدادهای استرس‌زا زندگی، اضطراب فراگیر و افسردگی نقش مهمی در خودزنی غیرخودکشی دانشجویان دارند؛ پژوهشگران و متخصصان حوزه روانشناسی می‌توانند به نقش این متغیرها در تدوین مدل‌های آسیب‌شناختی و درمان توجه نمایند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Relationship between Stressful Life Events and Non-Suicidal Self-Injury among Students: The Mediating Role of Generalized Anxiety and Depression

نویسندگان [English]

  • Milad Shakeri 1
  • Ahmad Mansouri 2
1 Department of Psychology, Ne.C., Islamic Azad University, Neyshabur, Iran.
2 Department of Psychology, Ne.C., Islamic Azad University, Neyshabur, Iran.
چکیده [English]

Introduction: While the relationship between stressful life events and non-suicidal self-injury has been explored, there has been less focus on the mediating factors involved, particularly generalized anxiety. Therefore, the primary aim of this study was to examine the roles of generalized anxiety and depression as mediators in the relationship between stressful life events and non-suicidal self-injury among students.

Method: The current research method was fundamental, cross-sectional, and descriptive of the correlation type. The study's statistical population consisted of all undergraduate students enrolled at the universities of Neyshabur during the academic year 2023-2024. A sample of 521 undergraduate students was selected using cluster sampling method. The instruments utilized in this study included the Life Stressful Events Screening Questionnaire, the Beck Depression Inventory-13, the Generalized Anxiety Disorder 7-item, and the Deliberate Self-Harm Inventory. Data analysis was conducted using structural equation modeling.

Result: The results of the study revealed a relationship between stressful life events, generalized anxiety, depression, and non-suicidal self-injury. Specifically, the findings indicated that generalized anxiety and depression mediate the connection between stressful life events and non-suicidal self- injury among students.

Discussion and conclusion: Stressful life events, generalized anxiety, and depression significantly influence non-suicidal self-injury among students. Researchers and experts in psychology should focus on these variables to develop effective pathological models and treatment strategies.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Depression
  • generalized anxiety
  • non-suicidal self-injury
  • stressful life events
  • students