پیش بینی اعتیاد به شبکه های اجتماعی مجازی بر اساس صفات شخصیت: نقش میانجیگر عزت نفس

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال، تهران، ایران.

چکیده

مقدمه: افزایش استفاده از شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه در میان دانشجویان، نگرانی‌هایی در مورد وابستگی به این فضاها ایجاد کرده است. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که ویژگی‌های شخصیتی و سطح عزت نفس می‌توانند در میزان گرایش به شبکه‌های اجتماعی نقش داشته باشند. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش صفات شخصیتی در پیش‌بینی اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی با میانجی‌عزت نفس در دانشجویان بود.

روش: جامعه اماری شامل دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی یکی از واحدهای استان تهران بود و ۴۳۹ نفر به روش خوشه ای تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. داده ها از طریق پرسشنامه اعتیاد به شبکه های اجتماعی مبتنی بر موبایل خواجه احمدی وهمکاران (۱۳۹۵)، فرم کوتاه پرسشنامه سنجش صفات پنج گانه شخصیتی (کاستا و مک کری، ۱۹۸۹) و پرسشنامه عزت نفس روزنبرگ (۱۹۶۵) گرداوری شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روشتحلیل مسیر استفلده شد.

نتایج: یافته ها نشان داد که صفات شخصیتی می‌توانند هم به صورت مستقیم و هم با میانجیگری عزت نفس با اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی در ارتباط باشند. عزت نفس رابطه بین صفات برونگرایی، سازگاری، تجربه پذیری و وظیفه شناسی شخصیت با اعتیاد به شبکه های اجتماعی مجازی را به صورت منفی و رابطه بین عامل روان رنجوری با اعتیاد به شبکه های اجتماعی را به صورت مثبت میانجیگری کرد. همچنین، عزت نفس به صورت مستقیم و منفی اعتیاد به شبکه های اجتماعی را پیش بینی کرد.

بحث و نتیجه گیری: در مجموع با توجه به نقش صفات شخصیتی و عزت نفس در پیش بینی اعتیاد به شبکه های اجتماعی، می‌توان چنین نتیجه گیری کرد که تقویت عزت نفس وآموزش مدیریت بهینه استفاده از شبکه‌های اجتماعی می‌توانند در کاهش اعتیاد به این شبکه ها موثر باشند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Predicting Social Network Addiction Based on Personality Traits: The Mediating Role of Self-Esteem

نویسندگان [English]

  • Mahshad Tasnimi
  • Solmaz Dabiri
  • Seyed Ali Hosseini Almadani
PhD Candidate of Psychology, Department of Psychology, NT.C., Islamic Azad University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Introduction: Social network addiction is increasingly prevalent among university students, affecting their academic performance and mental well-being. The aim of this study was to predict social network addiction based on personality traits with the mediating role of self-esteem among university students.

Method: This study employed a descriptive correlational research design, emphasizing path Analysis. The statistical population consisted of students from the Islamic Azad University. A multistage cluster random sampling method was used, resulting in a sample size of 439 participants. Data were collected using the Mobile-Based Social Network Addiction Questionnaire (Khajeh Ahmadi et al., 2016), the NEO Five-Factor Inventory-Short Form (Costa & McCrae, 1989), and the Rosenberg Self-Esteem Questionnaire (1965). Path analysis was employed for data analysis, and data were processed using SPSS and AMOS software.

Results: The findings revealed that personality traits were associated with social network addiction both directly and indirectly through the mediating role of self-esteem. Self-esteem negatively mediated the relationship between extraversion, agreeableness, openness to experience, and conscientiousness and social media addiction, while positively mediating the relationship between neuroticism and social media addiction. Furthermore, self-esteem directly and negatively predicted social media addiction.

Discussion and conclusion: The findings highlight the importance of self-esteem in reducing social media overuse. Strengthening self-esteem and promoting responsible digital habits such as social network management strategy may help mitigate social network addiction among students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social networks
  • addiction
  • personality traits
  • self-esteem
  • path analysis