بررسی سطوح و انواع تنیدگی و راهبردهای مقابله‌ای در دانشجویان و مقایسه آن‌ها در دانشجویان شاهد و غیرشاهد

نویسندگان

دانشگاه شاهد

چکیده

هدف اساسی این پژوهش، بررسی تنیدگی‌‌‌‌‌‌‌زاها وشیوه‌های مقابله‌ای در دانشجویان بوده، البته مقایسه دو گروه دانشجویان شاهد و غیرشاهد نیز انجام شده است. به‌همین دلیل 530 آزمودنی، در رشته‌های مختلف تحصیلی، متناسب با حجم زیرگروه‌ها، مورد بررسی قرار گرفتند که 354 نفر از آزمودنی‌‌ها را دانشجویان غیرشاهد و 166 نفر را دانشجویان شاهد تشکیل می‌‌‌‌‌‌دادند (10نفر از آزمودنی‌ها وضعیت خود را مشخص ننموده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند). ابزارهای مورد استفاده در این تحقیق شامل پرسشنامه سنجش تنیدگی (90 سؤالی) و پرسشنامه شیوه‌های مقابله‌‌‌‌‌ای (72 سؤالی) بوده است. نتایج به‌دست‌ آمده نشان داده است که بیش‌ترین تنیدگی‌‌‌‌ها مربوط به مشغله فراوان، نگرانی از انتخاب شغل متناسب با رشته تحصیلی، تغییر در عادت‌های خواب و …، و کم‌ترین تنیدگی‌‌‌‌‌ها مربوط‌به حاملگی خواسته، ازدواج مجدد، تولد فرزند، دستگیر شدن موقت و… می‌‌‌‌‌باشد. راهبردهای مقابله‌‌‌ای که بیش‌ترین استفاده را داشته‌اند عبارتند از: توکل به خدا و طلب یاری از او، تفکر دقیق درباره اقدامات لازم برای حل مشکل، تلاش و فعالیت بیش‌تر برای حل مشکل و …. کم‌ترین راهبردهای مقابله‌ای مورد استفاده عبارتند از: مصرف مواد مخدر یا دارو، داروهای آرامبخش، سیگار کشیدن، مراجعه به فالگیر یا دعانویس و …. مقایسه دانشجویان شاهد و غیرشاهد نشان می‌دهد که این دو گروه، به شکل گسترده‌ای در مورد عوامل تنیدگی‌زا با یکدیگر تفاوت دارند، اما در مورد راهبردهای مقابله‌ای، تمایز معناداری بین دو گروه مشاهده نشده است، جز راهبرد مقابله‌ای انکار، که توسط دانشجویان شاهد بیش‌تر از دانشجویان غیرشاهد مورد استفاده قرار گرفته است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Comparative Study of Different Levels and Kinds of Stress and the Relative Strategies in Shahed and non- Shahed University Students

نویسندگان [English]

  • Rasol Roshan Chesli
  • Mohammad Reza Shairi
چکیده [English]

The present article aimed at the study of stressful events and the relative coping strategies, comparatively in shahed and non- shahed university students. Thus, 530 samples were studied in different fields of study proportionate to the mass of subgroups. 354 samples were non- shahed, whereas 166 were shahed students (10 students didn’t specify their situation). The instruments used for this research were the stress- assessment questionnaire (including 90 questions) and the coping strategies questionnaire (consisting of 72 questions). The results indicated that in most cases the stress was related to excessive preoccupation, the students’ concerns about selecting a job appropriate to their field of study, the change in sleeping habits… . However, the least stressful situation was due to desired pregnancy, remarriage, the child’s birth and temporary apprehension. The coping strategies mostly used were trust in God and seeking his help, profound and careful thinking about the measures that could have been taken to solve the problem, striving hard to remove the barriers. On the other hand, coping strategies such as using drugs, or tranquillizers, smoking and resorting to fortunetellers (or soothsayers) and the writers of amulets and prayers were rarely used. The comparison of shahed and non- shahed students showed their stressful factors greatly differed from each other, but no significant difference was observed between these two groups considering the coping strategies, except for the rejection strategy which was used more by the shahed students than non- shahed ones.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Stress
  • Coping strategies
  • Shahed
  • University student