اثربخشی آموزش ذهن‌‌آگاهی بر کاهش نشخوار فکری و افسردگی دانشجویان دانشگاه اصفهان

نویسندگان

دانشگاه پیام نور سرولایت

چکیده

هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش ذهن‌‌آگاهی بر کاهش افسردگی و نشخوارفکری بود. فرایند آموزش ذهن‌‌آگاهی براساس نظریه‌های شناختی تیزدیل بنا شده‌‌است. به این منظور 36 بیمار مبتلا به افسردگی (12 مرد و 24 زن) به طور تصادفی در 2 گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. کلیه بیماران پیش از آغاز درمان و پس از آن، دو پرسشنامه افسردگی بک و نشخوارفکری را پر کردند. آموزش به صورت گروهی در 8 جلسه (هفته‌ای یک جلسه دو ساعته ) بر روی گروه آزمایش انجام گردید. نتایج تحلیل کوواریانس حاکی از اثربخشی روش درمانی‌شناختی مبتنی بر ذهن‌‌آگاهی بود؛ به طوری که در نمرات حاصل از پرسشنامه‌های افسردگی و نشخوار فکری گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل تفاوت معناداری مشاهده شد (01/0p < ). همچنین مشاهدات کیفی نشان داد روش مذکور در بالا بردن تمرکز و همچنین پیشگیری از افسردگی مؤثر است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effect of Mindfulness Training on Mental Rumination and Depression of the Students of Isfahan University

نویسندگان [English]

  • H. Azargoon
  • M.B. Kajbaf
  • H. Molavi
  • M.R. Abedi
چکیده [English]

In this research the effectiveness of "mindfulness training" on eliminating depression and mental rumination of students was examined. Therefore, a sample of 36 depressed (12 male and 24 female) were randomly selected and assigned to the training and control groups. All patients filled in "Beck,s Depression Inventory" and "Rumination Questionnaire" before and after training. The experimental groups received 8 eight two-hour sessions of mindfulness training each week. The control group was kept intact. The results of analysis of covariance showed a significant reduction in depression and rumination of the training group compared to the control group (p < .01). The qualitative observation indicated that this method is also effective in increasing concentration.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mindfulness
  • Rumination
  • Depression