بررسی تأثیر آموزش مهارت‌های زندگی بر میزان استرس و شیوه‌های مقابله با استرس نوجوانان مراکز شبه‌خانواده

نویسندگان

چکیده

هدف از انجام این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی بر استرس و شیوه‌های مقابله با استرس نوجوانان مراکز شبه‌خانواده بود. بدین منظور از بین جامعه آماری، شامل 50 نفر نوجوانان مراکز شبه‌خانواده شهرستان‌های اصفهان، خمینی شهر و شهرضا، تعداد 30 دختر و 20 پسر به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. نمونه‌های این پژوهش عبارت بودند از گروه آزمایش، متشکل از 15 دختر و 10 پسر که آموزش گروهی مهارت‌های زندگی را درطول 10 جلسه هفتگی دریافت کردند و گروه کنترل، متشکل از همین تعداد افراد که این آموزش را دریافت نکردند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه‌های استرس و فشار روانی ملک پور در 1376 و شیوه‌های مقابله با استرس پاکر و اندلر در 1991 بود که در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون بر روی دو گروه آزمایش و کنترل اجرا گردید . نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری، حاکی از آن بود که آموزش مهارت‌های زندگی، موجب کاهش معنادار در میانگین نمرات استرس گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل گردید (001/0 = P). همچنین این آموزش موجب افزایش معنادار در میانگین نمرات شیوه مقابله مسأله‌مدار (001/0 = P) و کاهش معنادار در میانگین نمرات شیوه مقابله هیجان‌‌مدار (001/0 = P) گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل گردید؛ لکن آموزش مهارت‌های زندگی، کاهش معناداری در میانگین نمرات شیوه مقابله اجتناب‌‌مدار گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل نشان نداد (735/0 = P). نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش مهارت‌های زندگی می‌تواند به عنوان یک روش مداخله‌ای مفید، برای نوجوانان مراکز شبه‌خانواده به کار رود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effect of the "Life-Skills" Training on the Stress and Youths’ Stress Coping Methods in Pseudofamily Centers

نویسندگان [English]

  • E. Rezaei
  • M. Malekpour
  • H.R. Oreyzi
چکیده [English]

The aim of this study is to investigate the effect of "life-skills" training on stress and Youths' stress-coping methods in pseudo family centers. 50 individuals (30 girls and 20 boys) were selected from the available sample in the youth pseudofamily centers: 15 centers in Isfahan, 25 in Khomeini Shahr and 10 in Shahr Reza. These samples were randomly divided into two groups, as control and experimental groups. In the participants in the experimental group were taught the life skills, separately, for 10 sessions. The instruments for this study were the Malekpour questionnaire of stress (1376) and Parker & Endler questionnaire of coping with stress (1991). The results of multiple covariance analysis indicated that "life-skills" training significantly decreased the amount of stress in the experimental group as compared to the control group (P=0.001). This training caused significant increase in the scores of problem–based coping in the experimental group as compared to the control group (P=0.001). This also lead to significant decrease of it the emotion–based coping in experimental group as compared to the control group (P=0.001). However, it had no significant effect on evasion – based coping in the experimental group as compare to control group (P= 0.735).The results of the study revealed that "life-skills" training could be used as an useful intervention for the youths in pseudo family centers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Stress
  • Problem-based coping
  • emotion-based coping
  • evasion-based coping
  • \"life-skills\" training