مقایسه میزان اضطراب در پایگاه‌های هویت

نویسندگان

دانشگاه فردوسی مشهد

چکیده

در این تحقیق رابطه بین پایگاه هویت و اضطراب مورد بررسی قرار گرفته است، با این فرض که بعضی از پایگاه‌های هویت آسیب‌پذیری بیشتری در برابر اضطراب دارند. به این منظور میانگین‌های اضطراب چهار پایگاه هویت یعنی دستیابی، تعیلق، ممانعت و پراکندگی مورد مقایسه قرار گرفته است. همچنین در تحلیل دیگری مقایسه‌ای بین فراوانی پایگاه‌های مختلف هویت در بخشی از گروه نمونه که مبتلا به اضطراب در سطح مرضی بوده‌اند، انجام شده است و معنادار بودن این تفاوت‌ها مورد آزمون قرار گرفته است. این تحقیق بر روی 78 زن و 60 مرد دانشجوی کارشناسی دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه فردوسی صورت گرفته است. برای تشخیص پایگاه هویت از آزمون گسترش یافته عینی پایگاه هویت من ـ تجدید‌نظر دوم (EOM-EIS-2) و برای سنجش میزان اضطراب از سیاهه اضطراب آشکار و پنهان ـ فرم (STAI-Y) Y استفاده شده است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که اضطراب افرادی که در پایگاه‌های فاقد تعهد به هویت هستند، بطور معناداری بالاتر از اضطراب افرادی است که به هویت مشخصی متعهد شده‌اند. همچنین فراوانی افراد فاقد تعهد به هویت در گروه مبتلا به اضطراب (در سطح مرضی) بطور معناداری بیشتر از افراد متعهد به هویت است. براین اساس می‌توان گفت که تعهد به هویت می‌تواند مانع ابتلا به اضطراب باشد و پایگاه‌های فاقد تعهد در برابر اضطراب آسیب‌پذیرترند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the Relationship between Identity Status and Anxiety

نویسندگان [English]

  • S.H. Aghamohammadian
  • S. Sheikh Roohani
چکیده [English]

 This research was designed to investigate the relationship between identity status and anxiety. For this purpose, state and trait anxiety mean scores of four different identity status (achievement, moratorium, foreclosure and diffusion) were compared. In a further analysis, a part of sample consisting of individuals who had pathological anxiety were selected Moreover, the frequency of the four identity status in this sub-sample were calculated. The sample consisted of 78 female and 60 male undergraduate students who completed two tests: Extended Objective Measure of Ego Identity Status [2nd version of (EOM-EIS 2)] and State-Trait Anxiety Inventory- Form Y (STAI-Y). The anxiety scores were compared using ANOVA, and the frequencies were compared through chi-square. The results indicated that individuals with no commitment (i.e. moratorium and diffusion) in both ideological and interpersonal dimensions had significantly higher levels of state and trait anxiety. Moreover, in the individuals with pathological anxiety, the frequencies of non-commitments were significantly more than the commitments. Based on the obtained results, it can be concluded that a pre-developed identity in the process of identity formation (i.e. identity crisis) results in anxiety and insecurity. Thus, commitment to the identity, whether a mature commitment such as achievement, or an immature commitment such as foreclosure, develops a sense of security in these individuals and suppresses their anxieties.

کلیدواژه‌ها [English]

  • anxiety
  • Identity status
  • Students