رابطه مولفه‌های خانوادگی با نگرش به مواد مخدر در بین دانش‌آموزان مقطع متوسطه شهر تهران

نویسندگان

1 دانشگاه علامه طباطبایی

2 دانشگاه سمنان

چکیده

هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه مولفه‌های خانوادگی با نگرش دانش‌آموزان به مواد مخدر بوده است. به همین منظور 863 دانش‌آموز دختر و پسر مقطع متوسطه شهر تهران به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای طبقه‌بندی شده انتخاب و به ابزار تحقیق (پرسشنامه نگرش سنج مواد مخدر و مقیاس سنجش مولفه‌های خانوادگی)، پاسخ دادند. اطلاعات گردآوری شده با استفاده از آزمون‌های u من ویتنی و ضریب همبستگی اسپیرمن تحلیل شدند. نتایج نشان داد که دانش‌آموزانی که والدینشان از مواد مخدر استفاده می‌کردند، نسبت به سایر دانش‌آموزان نگرش مثبت‌تری به مواد مخدر داشتند. بین احساس نا ایمنی در کانون خانواده و نگرش دانش‌آموزان نسبت به مواد مخدر رابطه مثبتی وجود داشت. با افزایش تحصیلات والدین، تصورات غیرواقعی دانش‌آموزان در مورد خطرات مواد مخدر کاهش یافته و با افزایش تحصیلات پدر نگرش دانش‌آموزان نسبت به اثرات مواد مخدر منفی‌تر شده بود. اما افزایش یا کاهش تحصیلات مادر با نگرش دانش‌آموزان نسبت به مصرف و اثرات مواد مخدر رابطه معناداری نشان نداد. همچنین با افزایش میزان درآمد خانواده، نگرش دانش‌آموزان به اثرات مواد مخدر منفی‌تر شده بود، در حالی که بین میزان درآمد خانواده و علاقه دانش‌آموزان به مصرف مواد و همچنین تصورات غیر واقعی آنها در مورد خطرات مواد مخدر رابطه معناداری مشاهده نشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Relationship between Family Factors and Secondary School Students' Attitude Towards Drug Abuse (in Tehran)

نویسندگان [English]

  • A. Delawar 1
  • A.M. Rezayi 2
  • A. Alizadeh 1
چکیده [English]

 The present research investigates the relationship between family factors and the students' attitude towards drugs. 863 (male and female) secondary school students were selected through randomized cluster sampling. They responded to the "Attitude towards Drugs Questionnaire" and "Family Factors Scale". The obtained data were analyzed using the Mann-Whitney U tests and Spearman's correlation coefficient. The results revealed that adolescents with addicted parents had more tendency towards drug abuse compared to the others. Feeling insecure at home, the students were more inclined to drug abuse. The students who had more educated parents had less inclination to drugs. Moreover, the higher the education of the father, the more students' negative feelings and attitudes towards the drugs. On the other hand, there was no significant relationship between mother's education and students' attitude towards drug abuse. In addition, the increase of family income lead to the students' displaying more negative feelings towards drug abuse. However, no significant relationship was found between family income and students' inclination to drug abuse, or their unreal perceptions and feelings concerning the dangers of drug abuse.

کلیدواژه‌ها [English]

  • attitudes
  • Addiction
  • Drugs
  • Students
  • Tehran