اثربخشی تقویت مهارت‌های مثبت‌اندیشی به شیوه گروهی بر منبع کنترل دانش‌آموزان دبیرستانی شهر گرگان

نویسندگان

1 دانشگاه علامه طباطبایی

2 گرگان

چکیده

این تحقیق با هدف بررسی اثر بخشی آموزش و تقویت مهارت‌های مثبت‌اندیشی به شیوه گروهی بر منبع کنترل دانش‌آموزان دبیرستان‌های شهرستان گرگان انجام شده است. فرضیه اصلی این تحقیق این بود که آموزش مهارت‌های مثبت‌اندیشی درونی‌سازی منبع کنترل دانش‌آموزان دبیرستانی را افزایش می‌دهد. پژوهش حاضراز جمله پژوهش‌های نیمه آزمایشی (مداخله‌ای) با طرح پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه گواه است. در این تحقیق از بین جامعه آماری پژوهش که دانش‌آموزان دبیرستان‌های شهرستان گرگان در سال تحصیلی 85-84 بودند، نمونه‌ای شامل 40 نفر از دانش‌آموزان پایه دوم به شیوه تصادفی چند مرحله‌ای انتخاب شدند. قبل از انجام مداخله آموزشی (ارائه متغیر مستقل) دو گروه با استفاده از پرسشنامه‌های منبع کنترل راتر و شادکامی آکسفورد (مثبت‌اندیشی) پیش آزمون شدند. سپس آزمودنی‌ها بر اساس نمرات اکتسابی در آزمون راتر به دو گروه منبع کنترل درونی و بیرونی تقسیم شدند. آزمودنی‌ها به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند (20 نفر با منبع کنترل بیرونی،20 نفر درونی) در مرحله بعد به گروه آزمایش به مدت 8 جلسه یک ساعته مهارت‌های مثبت‌اندیشی آموزش داده شد. یک هفته پس از انجام مداخله دوباره هر دو گروه پس آزمون شدند.تحلیل نتایج با استفاده از آزمون t مستقل نشان داد که تفاوت بین دو گروه آزمایش و کنترل معنادار است (007/0p < )، به این بیان که آموزش مهارت‌های مثبت‌اندیشی در تغییر منبع کنترل مؤثر بوده است. نتایج به دست آمده در این تحقیق همسو با سایر تحقیقات بوده و سودمندی و تأثیر آموزش مهارت‌های مثبت‌اندیشی در درونی‌سازی منبع کنترل دانش‌آموزان دبیرستانی را تأیید می‌کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the Effectiveness of Enhancing Optimism Skills on the Locus of Control of High School Students in Gorgan

نویسندگان [English]

  • F. Sohrabi 1
  • A. Javanbakhsh 2
چکیده [English]

  The main purpose of this research was investigating the effectiveness of enhancing optimism skills in the "locus of control" in high school students. This was an experimental study with pretest–posttest control group design. The sample contained 40 students that were randomly selected. Before intervention (independent variable), the two groups completed the pretest questionnaires of "Rutter Locus of Control" and "Oxford Happiness". The subjects were divided into two groups of external and internal "locus of control" based on the acquired grade in Rutter test. Then, the subjects were randomly replaced in the two control and experiment groups (20 each). Next, the subjects were taught optimism skills for about one hour during 8 sessions. These skills contained optimism with regard to self, others and life. A week after intervention, both groups were tested again through the same questionnaires. The data were analyzed using T-test for independent groups on pretest and posttest.   The results indicated that the difference between the two groups was significant (p < 0.007). Furthermore, the finding confirmed the usefulness and efficacy of training optimism skills in internalizating the locus of control in high school students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Optimism skills
  • Internal and external locus of control
  • Happiness