اثربخشی معنویت‌درمانی گروهی بر بهزیستی روان‌شناختی و اقدام برای رشد شخصی دانشجویان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن

چکیده

مقدمه: پژوهش حاضر با هدف شناسایی اثربخشی معنویت درمانی گروهی بر بهزیستی روان‌شناختی و اقدام برای رشد شخصی دانشجویان دختر انجام شد.
روش: روش پژوهش حاضر شبه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون همراه با گروه کنترل و مرحله پیگیری بود. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشجویان دختر مقطع کارشناسی بود که در نیمه دوم سال تحصیلی 95-1394 در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب مشغول به تحصیل بودند. نمونه پژوهش شامل 32 نفر بود. روش نمونه‌گیری هدفمند همراه با غربال‌گری بود. بدین‌صورت که دانشجویانی که مایل به شرکت در پژوهش بودند به پرسشنامه‌ها پاسخ دادند و سپس تعداد 32 نفر از افرادی که نمرات پایینی در آزمون بهزیستی روان‌شناختی و اقدام برای رشد شخصی کسب کردند انتخاب و سپس به‌صورت تصادفی 16 نفر در هر یک از گروه‌های آزمایش اختصاص یافتند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه فرم کوتاه بهزیستی روان‌شناختی ریف و پرسشنامه اقدام برای رشد شخصی رابیتسچک بود. جهت تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل واریانس مختلط استفاده شد.
نتایج: نتایج نشان داد تفاوت معناداری بین نمرات پس‌آزمون و پیگیری گروه آزمایش و کنترل در بهزیستی روان‌شناختی و اقدام برای رشد شخصی وجود دارد. بدین معنا که نمرات بهزیستی روان‌شناختی و اقدام برای رشد شخصی در دانشجویان دختر پس از مداخله درمانی بهبود یافته است.
بحث و نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاضر حاکی از آن است که معنویت درمانی گروهی بر بهزیستی روان‌شناختی و اقدام برای رشد شخصی دانشجویان تأثیر دارد و می‌توان از این درمان برای بهبود بهزیستی روانی دانشجویان استفاده کرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Effectiveness of Spirituality Group Therapy on Psychological Well-being and Personal Growth in Female Students

چکیده [English]

The current study was carried out in order to identify the effects of the group therapy spirituality on psychological well-being and personal growth initiative among university students. The statistical population included all the female students who were studying at Islamic Azad University South Tehran Branch in the second semester of the academic year 2015-2016. The purposive convenience sampling method was used to evaluate 150 subjects (in a two-month period) individually with Personal Growth Initiative and Psychological Well-Being Scales. After screening, 30 subjects were selected and equally divided into experimental and control groups (The Cohen Table was used, and the effect size and the statistical power were considered 0.5 and 0.76, respectively). The experimental group received group therapy spirituality treatment for 10 sessions of intervention; however, the control group did not receive any treatments. The two groups were revaluated with the abovementioned scales both at the beginning and the end of the study. The results of SPANOVA (Split-Plot-Analysis of Variance) indicated that the personal growth initiative scores of the participants in the experimental group were significantly different from those of the participants in the control group in follow-up (P=0.011). Moreover, the psychological well-being scores of the two groups were significantly different from each other in the posttest (P=0.017) and follow-up (P=0.004). Investigating the means of personal growth initiative and psychological well-being in the two groups showed that personal growth initiative was significantly greater among the students of the experimental group (8.75) compared with the other group in follow-up. Furthermore, the students of the experimental group showed higher levels of psychological well-being in the posttest (3.813) and follow-up (4.75). This indicates the effect of group therapy spirituality on the increase in the scores of personal growth initiative and psychological well-being among students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Personal Growth Initiative
  • psychological well-being
  • Group Therapy Spirituality