1- بهپژوه، احمد؛ کرمینژاد، رضا؛ غباریبناب، باقر و شکوهینژاد، محسن. (1392). آموزش هوش هیجانی و اثربخشی آن بر دانشآموزان با آسیب بینایی. افراد استثنایی. 3(10): صص. 1-20.
2- Fairthorne J, Jacoby P, Bourke J, de Klerk N, & Leonard H. (2015). Onset of maternal psychiatric disorders after the birth of a child with intellectual disability: a retrospective cohort study. Journal of psychiatric research. 61: pp. 223-230.
3- Algood CL, Harris C, & Hong JS. (2013). Parenting success and challenges for families of children with disabilities: An ecological systems analysis. Journal of Human Behavior in the social environment. 23(2): pp. 126-136.
4- کریمیدرمنی، حمیدرضا. (1383). توانبخشی گروههای خاص با تأکید بر خدمات مددکاری اجتماعی. تهران: گستره.
5- هالاهان، دانیل، پی و کافمن، جیمز، ام. (2003). دانشآموزان استثنائی: مقدمهای بر آموزشهای ویژه. ترجمۀ حمید علیزاده، هایده صابری، ژانت هاشمی و مهدی محیالدین (1392). تهران: ویرایش.
6- Lawton D. (1998). The number and characteristics of families with more than one disabled child. Report. Social Policy Research Unit.
7- Baldwin S. (2015). The costs of caring: Families with disabled children. Routledge.
8- Bolch C. E, Davis PG, Umstad MP, & Fisher JR. (2012). Multiple birth families with children with special needs: A qualitative investigation of mothers’ experiences. Twin Research and Human Genetics. 15(4): pp. 503-515.
9- McCann D, Bull R, & Winzenberg T. (2012). The daily patterns of time use for parents of children with complex needs: A systematic review. Journal of Child Health Care. 16(1): pp. 26-52.
10- حجازی، مسعود؛ افروز، غلامعلی و صبحی، افسانه. (1388). بررسی ویژگیهای زیستی، روانی، اجتماعی والدین دارای بیش از یک فرزند استثنایی. مجلۀ روانشناسی و علوم تربیتی. 39 (2): صص. 123-145.
11- کاکابرایی، کیوان؛ ارجمندنیا، علیاکبر و افروز، غلامعلی. (1392). مقایسۀ ویژگیهای زیستی والدین کودکان استثنایی با والدین کودکان عادی. مجلۀ علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام. 21 (3):صص. 72-82.
12- Ryan A, Taggart L, Truesdale‐Kennedy M, & Slevin E. (2014). Issues in caregiving for older people with intellectual disabilities and their ageing family carers: a review and commentary. International Journal of Older People Nursing. 9(3): pp. 217-226.
13- شریفی درآمدی، پرویز. (1390). بررسی تأثیر آموزش مهارتهای اجتماعی مبتنی بر رویکرد شناختی-رفتاری بـر سـازگاری دانـشآمـوزان نابینـا. روانشناسی افراد استثنایی. 1(1): صص. 45-66.
14- Lewis P, Abbeduto, L., Murphy, M., Richmond, E., Giles, N., Bruno, L., ... & Orsmond, G. (2006). Psychological well‐being of mothers of youth with fragile X syndrome: Syndrome specificity and within‐syndrome variability. Journal of Intellectual Disability Research. 50(12): pp. 894-904.
15- Murphy NA, Christian B, Caplin DA, & Young PC. (2007). The health of caregivers for children with disabilities: caregiver perspectives. Child: care, health and development. 33(2): pp. 180-187.
16- Findler L, Jacoby AK, & Gabis L. (2016). Subjective happiness among mothers of children with disabilities: The role of stress, attachment, guilt and social support. Research in developmental disabilities. 55: pp. 44-54.
17- Terry PC, Lane AM, & Fogarty GJ. (2003). Construct validity of the Profile of Mood States—Adolescents for use with adults. Psychology of sport and exercise. 4(2): pp. 125-139.
18- Hume D. (2012). Emotions and moods. Organizational behavior. pp. 258-297.
19- Lane AM. (2007). Mood and human performance: Conceptual, measurement, and applied issues. Nova Publishers.
20- Van Wijk CH. (2011). The Brunel Mood Scale: A South African norm study. South African Journal of Psychiatry. 17(2): pp. 44-54.
21- ریو، جان. مارشال. (2005). انگیزش و هیجان. ترجمۀ یحیی سیدمحمدی (1389). تهران: ویرایش.
22- Whittingham K, Wee D, Sanders MR, & Boyd R. (2013). Sorrow, coping and resiliency: parents of children with cerebral palsy share their experiences. Disability and rehabilitation. 35(17): pp. 1447-1452.
23- Turecki S, & Tonner L. (2012). The difficult child: Expanded and revised edition. Bantam.
24- Morris J. (2014). Pride against prejudice: Transforming attitudes to disability. The Women's Press.
25- میکائیلی، نیلوفر؛ گنجی، مسعود و طالبیجویباری، مسعود. (1390). مقایسۀ تابآوری، رضایت زناشویی و سلامت روان در والدین با کودکان دارای ناتوانی یادگیری و عادی. ناتوانیهای یادگیری. 2(1): صص. 137-120.
26- امیری مجد، مجتبی؛ حسینی، سیدهفاطمه و جعفری، اصغر. (1393). مقایسۀ کیفیت زندگی و صمیمیت زناشویی والدین کودکان دارای سندرم داون، والدین کودکان دارای ناتوانی یادگیری و والدین کودکان عادی. ناتوانیهای یادگیری. 4(1): صص. 55-38.
27- میرصمدی، فائزه و عبدی، رضا. (1396). مقایسۀ ابعاد سلامت روانی و کیفیت زندگی مادران کودکان معلول با مادران کودکان عادی. مطالعات ناتوانی. 7: صص. 7-1.
28- Padden C, & James JE. (2017). Stress among parents of children with and without autism spectrum disorder: a comparison involving physiological indicators and parent self-reports. Journal of developmental and physical disabilities. 29(4): pp. 567-586.
29- Kiani B, & Nami M. (2016). A comparative analysis on quality of life in mothers of autistic, blind, and normal-functioning children. Journal of Advanced Medical Sciences and Applied Technologies. 2(2): pp. 213-219.
30- Predescu E, & Şipoş R. (2013). Cognitive coping strategies, emotional distress and quality of life in mothers of children with ASD and ADHD—A comparative study in a Romanian population sample. Open journal of psychiatry. 3(02): pp. 11-17.
31- علیاکبری دهکردی، مهناز؛ کاکوجویباری، علیاصغر؛ محتشمی، طیبه و یکتاخواه، سرور. (1390). میزان استرس در مادران کودکان هنجار، کمشنوا و سایر کودکان استثنایی، شنواییسنجی. 20(1): صص. 136-128.
32- Witret D. (2001). Parental reaction to having a child with disabilities, 3nd Edition, Revised, Newjersy Prentice Hall, Inc.
33- Dale N. (1996). Working with families of children with special needs. Routledge Press.
34- Hunt N, & Marshall K. (2012). Exceptional children and youth. Cengage Learning.
35- سیف نراقی، مریم و نادری، عزتاله (1393). روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی. تهران: ارسباران.
36- Gottman JM. (2013). Marital interaction: Experimental investigations. Elsevier.
37- Vandais AN. (2005). The relationship of emotional intelligence and marital satisfaction. Doctoral thesis: Alliant International University.
38- DeFrain J, & Asay SM. (2007). Strong families around the world: An introduction to the family strengths perspective. Marriage & Family Review. 41(1-2): pp. 1-10.
39- Bradbury TN, Fincham FD, & Beach SR. (2000). Research on the nature and determinants of marital satisfaction: A decade in review. Journal of marriage and family. 62(4): pp. 964-980.
40- Fincham FD, Beach SR, & Davila J. (2004). Forgiveness and conflict resolution in marriage. Journal of family psychology. 18(1): pp. 72-81.
41- Whisman MA, & Baucom DH. (2012). Intimate relationships and psychopathology. Clinical child and family psychology review. 15(1): pp. 4-13.
42- کارگر، مونا و اصغری ابراهیمآباد، محمدجواد. (1394). مقایسۀ سبک حل مسأله و سازگاری زناشویی در مادران کودک استثنایی و عادی. تعلیم و تربیت استثنائی. 2 (130): صص. 37-44.
43- Langley E, Totsika V, & Hastings RP. (2017). Parental relationship satisfaction in families of children with autism spectrum disorder (ASD): A multilevel analysis. Autism Research. 10(7): pp. 1259-1268.
44- Ki YW, & Joanne CCY. (2014). Stress and marital satisfaction of parents with children with disabilities in Hong Kong. Psychology. 5(05): pp. 349-357.
45- Shtayermman O. (2013). Stress and marital satisfaction of parents to children diagnosed with autism. Journal of family social work. 16(3): pp. 243-259.
46- فلاحچای، سیدرضا؛ مؤذن جامی، عارفه و فلاحی، مریم. (1396). بررسی ارتباط استرس والدینی، مقابلۀ مذهبی و سازگاری زناشویی در والدین کودکان با اختلال اتیسم. روانشناسی کودکان استثنایی. 7 (27): صص. 115-133.
47- قراشی، کریم؛ سرندی، پرویز و فرید، ابوالفضل. (1392). مقایسهی میزان استرس و رضایتمندی زناشویی در والدین کودکان کمشنوا و عادی. مجلهی شنواییشناسی. 22 (1): صص. 18-۲۴.
48- نامجویانشیرازی، فیروزه و کشاورز، رقیه. (1392). بررسی مقایسهای میزان شدت فشار روانی و رضایت زناشویی بین مادران کودکان عقبماندۀ ذهنی تربیتپذیر نسبت به مادران کودکان عادی. مجلۀ زن و جامعه. 4(4): صص. 129-146.
49- Al-Shirawi ME. (2018). A Comparison of Marital Satisfaction of Mothers Raising a Child with Intellectual Disability versus a Child with Autism Disorder in Bahrain: Mixed Method Study. Journal of Studies in Education. 8(2): pp. 128-143.
50- Hartley S, Barker E, Seltzer M, Greenberg J, & Floyd F. (2011). Marital Satisfaction and Parenting Experiences of Mothers and Fathers of Adolescents and Adults with Autism. American Journal on Intellectual and Developmental Disabilities. 116(1): pp. 81-95.
51- Katangian RD. (2016). The Influence of Raising a Child with Autism on Marital Satisfaction A Dissertation Submitted to the Faculty of The Chicago School of Professional Psychology.
52- Noller P, Feeney J, & Peterson C. (2013). Personal relationships across the lifespan. Routledge.
53- عظیمی، اسماعیل. (1392). اصول طراحی و نقش بازیهای رایانهای در آموزش نابینایان. مجلۀ تعلیم و تربیت استثنایی. 13(2): صص. 45-51.
54- شریفی درآمدی، پرویز و مالمیر، مریم. (1391). بررسی و مقایسۀ سرعت پردازش اطلاعات شنیداری در نوجوانان نابینا و بینای 16-14سال شهر تهران. مجلهی روانشناسی افراد استثنایی. 2(6): صص. 47-60.
55- Lan MF, Lane AM, Roy J, & Hanin NA. (2012). Validity of the Brunel Mood Scale for use with Malaysian athletes. Journal of sports science & medicine. 11(1): pp.131-135.
56- فرخی، احمد؛ متشرعی، ابراهیم و زیدآبادی، رسول. (1392). تعیین روایی عاملی وپایایی نسخۀ فارسی پرسشنامۀ حالات خلقی برومز 32 سؤالی. مجلۀ رفتار حرکتی. 5(13): صص. 15-40.
57- افروز، غلامعلی و قدرتی، مهدی. (1390). ساخت و هنجاریابی مقیاس رضامندی همسران افروز (فرم کوتاه). مجلۀ روانشناسی و علوم تربیتی. ۴۱(۱): صص. ۳-۱۶.
58- افروز، غلامعلی؛ فرزاد، ولیاله؛ محبی، معصومه و قاسمزاده، سوگند. (1395). بررسی رابطه رضایتمندی زوجیت و سبکهای تفکر معلمان متاهل زن در شهر تهران. پژوهشهای کاربردی روانشناختی. 7(1): صص. 88-71.
59- حسنوندعموزاده، مهدی. (1394). تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر علائم اضطراب اجتماعی و شیوههای مقابله ای با استرس در نوجوانان خانوادههای تحت پوشش سازمان بهزیستی. پژوهشهای علوم شناختی و رفتاری. 5(1): صص. 36-21.
60- Mugno D, Ruta L, D'Arrigo VG, & Mazzone L. (2007). Impairment of quality of life in parents of children and adolescents with pervasive developmental disorder. Health and quality of life outcomes. 5(1): pp. 22-31.
61- تبریزچی، نرگس و وحیدی، زهره. (1394). مقایسۀ تنظیم هیجان، ذهنآگاهی و بهزیستی روانشناختی در مادران دانشآموزان با و بدون ناتوانی یادگیری. مجلۀ ناتوانیهای یادگیری. 4 (4): صص. 21-35.
62- غلامیحیدرآبادی، زهرا؛ نوابینژاد، شکوه؛ دلاور، علی و شفیعآبادی، عبداله. (1393). اثربخشی آموزش مثبتنگری بر افزایش شادکامی و سخترویی مادران دارای فرزند نابینا. فصلنامۀ افراد استثنائی. 4(16): صص. 95-113.
63- ملکشاهی، فریده و فلاحی، شیرزاد. (1395). مشکلات روانی اجتماعی والدین کودکان معلول ذهنی تحت پوشش مرکز بهزیستی خرمآباد. فصلنامۀ دانشگاه علوم پزشکی لرستان. 18(3): صص 42-51.
64- احمدینوده، خدابخش؛ خدادادی، غلامرضا؛ انیسی، جعفر و عبدالمحمدی، الهه. (1390). مشکلات خانوادههای دارای فرزند معلول. مجلۀ طب نظامی. 13(1): صص. 49-52.
65- Dini-Torki N, Bahrami H, Davarmanesh A, & Biglarian A. (2007). The relationship between stress and marital satisfaction of parents with mental retarded children. Archives of Rehabilitation. 7(4): pp. 41-46.
66- قاسمیمقدم، کبری؛ بهمنی، بهمن و عسگری، علی (1392). اثربخشی آموزش گروهی برنامه غنیسازی زناشویی (سبک اولسون) بر افزایش رضامندی زنان متأهل. روانشناسی بالینی و شخصیت (دانشور رفتار)، 2(8): صص. 10-1.
67- قلیلی، زهره؛ احمدی، احمد و فاتحیزاده، مریم. (1386). اثربخشی آموزش شیوۀ حل مسأله بر کاهش تعارضات زناشویی. فصلنامۀ روانشناسی کاربردی. 1 (3): صص.331-344.
68- آگیلار-وفایی، ماریا. ای.، رسولزاده طباطبایی، کاظم و ابراهیمی جمارانی، محیا. (۱۳۹۶). نقش میانجیگری نستوهی خانواده در رابطه با الگوی ارتباطی خانواده در راستای حل مسئله و به زیستی خانواده. روانشناسی بالینی و شخصیت (دانشور رفتار). ۱۵(۱): صص. ۱۳۷-۱۴۳.
69- صادقخانی، اسداله؛ علیاکبری دهکردی، مهناز و کاکوجویباری، علیاصغر. (1391). مقایسۀ شیوههای فرزندپروری مادران دانشآموزان پسر 7 تا 9سال دورۀ ابتدایی با اختلال لجبازی- نافرمانی و عادی در شهرستان ایلام. افراد استثنائی. 2(6): صص. 95-114.
70- شجاعی، ستاره؛ ایمانی، مهدی؛ تیموری، محمدمهدی و شاهین، مریم. (1395). مقایسۀ سبک فرزندپروری والدین کودکان با و بدون اختلال طیف اوتیسم. پژوهشهای مشاوره. 15(60): صص. 100-116.
71- Singer GH, Ethridge BL, & Aldana SI. (2007). Primary and secondary effects of parenting and stress management interventions for parents of children with developmental disabilities: A meta‐analysis. Mental retardation and developmental disabilities research reviews. 13(4): pp. 357-369.