نقش تعدیل‌کننده و واسطه‌ای توانمندی ایگو در رابطه بین روابط موضوعی و حالات هویت در دانشجویان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب

چکیده

مقدمه: با توجه به نقش تجارب اولیه افراد با والدین در شکل‌گیری هویت در بزرگسالی، هدف این پژوهش بررسی نقش روابط موضوعی در شکل‌گیری حالات هویت و همچنین تعیین نقش واسطه‌ای و تعدیل‌کننده توانمندی ایگو در این رابطه بود.
روش: بر مبنای یک طرح همبستگی 200 دانشجو در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب در سال تحصیلی 97 - 98 با روش نمونه‌برداری در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامه روابط موضوعی و واقعیت‌آزمایی بل، مقیاس تجدید نظر شده اندازه عینی بسط یافته پایگاه‌های هویت من وپرسشنامه روانی - اجتماعی توانمندی ایگو پاسخ دادند.
نتایج:تحلیل داده‌ها به روش رگرسیون ساده نشان داد که روابط موضوعی و توانمندی ایگو می‌توانند حالات هویت را به صورت معنادار پیش‌بینی کنند. همچنین، نتایج رگرسیون سلسله مراتبی نشان داد که توانمندی ایگو می‌تواند واسطه رابطه بین روابط موضوعی و هویت پیشرفته باشد. علاوه بر این، توانمندی ایگو می‌تواند ارتباط بین رابطه موضوعی خودمیان‌بینی و هویت به تعویق افتاده را تعدیل کند.
بحث و نتیجه‌گیری: این یافته‌ها بیانگر اهمیت توجه به ساختار ایگو در بررسی چالش‌های مربوط به هویت می‌باشد. می‌توان از یافته‌های این پژوهش در غنی‌سازی مدل‌های واسطه‌ای و شناخت نقش روابط فرد در کودکی در شکل‌گیری هویت در بزرگسالی استفاده کرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The mediating and moderating role of ego strength in the relationship between object relations and identity status

نویسندگان [English]

  • Zahra Nikosefat
  • Fatemeh Gharehbaghy
چکیده [English]

Introduction: Considering the role of early experiences with parents in development of identity in adulthood, the purpose of this study was to examine the role of object relations in development of identity status and also the mediating and moderating role of ego strength in this relationship.
Method: This was a correlational study. The sample of this study consisted of 200 students of Islamic Azad University of Tehran- south branch in academic year of 1397-1398 who were selected by accessible method. They responded to the Bell Object Relation Inventory, the Revised Extended Objective Measure of Ego Identity Status and the Psychosocial Inventory of Ego Strength.
Results: Data analyses using regression method showed that object relations and ego strength predict identity status significantly. Furthermore, results of hierarchical regression analyses supported the mediating role of ego strength in the relationship between object relations and successful identity. In addition, the moderating role of ego strength in the relationship between ego centricity of object relations and postponed identity was confirmed.
Discussion and conclusion: These findings can be used for enrichment of mediating models and better understanding of the role of childhood relationships in development of identity in adulthood.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Object relations
  • Ego strength
  • Identity status
1- برک،  لورا. (1393). روانشناسی رشد، ترجمه یحیی سید محمدی. تهران: نشر ارسباران.
2- Watson, M. F & Portinsky, H. O (1988). Black adolescent identity development: Effects of perceived family structure. Journal family relations. Vol. 37: PP. 288- 292.
3- هنری ماسن، پاول (1390). رشد و شخصیت کودک. ترجمه یاسایی، مهشید. تهران: نشر مرکز.
4- حسینی، حبیبه (1393). رابطه بین تمایز یافتگی و منبع کنترل با جهت گیری هویتی در دانش آموزان پیش دانشگاهی شهر مشهد در سال تحصیلی 94-93. پایان نامه کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه. دانشگاه آزاد قوچان
5- Adams, G.R., & Fitch, S.A. (1982). Ego stage and identity status development: A cross-sequential analysis, Journal of Personality and Social Psychology, Vol. 43: PP. 574-583.
6- Bruner, M. W., Boardley, I. D., Benson, A. J., Wilson, K. S., Root, Z., Turnnidge, J., ... & Côté, J. (2018). Disentangling the relations between social identity and prosocial and antisocial behavior in competitive youth sport. Journal of youth and adolescence47(5), 1113-1127.‏.
7- Becht, A. I., Nelemans, S. A., Branje, S. J., Vollebergh, W. A., Koot, H. M., & Meeus, W. H. (2017). Identity uncertainty and commitment making across adolescence: Five-year within-person associations using daily identity reports. Developmental Psychology53(11), 2103.‏
8- گل پیچ، زینب.(1388). بررسی رابطه بین بلوغ شغلی و پایگاههای هویت در نوجوانان دارای اختلالات بینایی و نوجوانان عادی.پایان نامه دوره کارشناسی ارشد.دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران
9- عبدی زرین، سهراب؛ سجادیان، پریناز؛ شهیاد، شیما؛ بیان معمار، احمد؛ عظیمی، حسین. (1389). رابطه بین سبک های هویت و بهزیستی روانی در دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی شهر  قم. مجله طلوع بهداشت. 9. 1. صص. 69-77.
10- Erikson, R. (1968). Identity: Youth and crisis. New York: W.W. Norton and co,. Inc.
11- روبن زاده، شروین. رسول زاده طباطبایی، کاظم. قربانی، نیما. و عابدین، علیرضا. (1395). بررسی تاثیر فرآیند خود شناسی، میزان تعهد و مولفه­های روابط موضوعی بر شکل گیری هویت نوجوانان. مجله پزشکی صدرا ، سال 4، شماره4، صص. 268-276.
12- Stadter, M. (2009). Object relation brief therapy: The therapeutic relationship in short- term work. Jason Aronson.
13- سنت کلر، مایکل. (1386). درآمدی بر روابط موضوعی و روانشناسی خود. تهران: انتشارات نی.
14- جمیل، لیلی. عاطف وحید، محمد کاظم. دهقانی، محمود و حبیبی، مجتبی. (1394). سلامت روان از دیدگاه روان پویشی: رابطه توانمندی ایگو، سبک های دفاعی و روابط ابژه با سلامت. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، سال دوم، شماره 21، صص. 144-154.
15- فیست، جس. فیست، گریگوری جی. و تامی آن. رابرتس. (1395). نظریه های شخصیت. ترجمه سید محمدی، یحیی. تهران: انتشارات روان.
16- Lavertue N.E, Kumar V.K, & Pekala R.J. (2002). The effectiveness of a hypnotic ego-strengthening procedure for improving self-esteem and depression. Aust J Clin Exp Hypn, Vol. 30(1): PP. 1-23.
17- Winnicott, D. (1953). Psychoses and child care. British Journal of Medical Psychology. Vol. 26(1): PP. 68-74. In: Summers F. Object relations theories and psychopathology: A comprehensive text. Hillsdale, NJ: Analytic Press, Inc; 1994.
18- Rehman, S., & Butt, Y. (2016). Parental Attachment and Peer Attachment Bonds with the Identity Development during Late Adolescence. Social Crimonology, Vol. 4(2): PP. 1-4.
19- Kerpelman. L., Pittman. F., Cadely. H., Tuggel. F., Harrel- levy. K., & Adler- Baeder. F. )2012(. Identity and intimacy during adolescence. Connections among identity styles, romantic attachment and identity commitment. Journal of Adolescence, Vol. 35: PP. 1427- 1439
20- Imtiaz, S., & Naqvi, I. (2012). Parental Attachment and Identity Styles among Adolescents: Moderating Role of Gender. Pakistan Journal of Psychological Research, Vol. 27, No. 2, PP. 241-264.
21- Pourhossein, R., Dehghani, f., & Darabi, F. (2019).  Determination of the Relationship between Ego-Strength and Body Image with the Mental Health of Adolescent High School Female Students.  J Clin Rev Case Rep, Vol. 4 (1): PP. 1 -8.
22- Petrovic, Z.K., Dragica, T. P., & Kovacic, K. (2018). Comparison of ego strength between aggressive and non-aggressive alcoholics: a cross sectional study. Croat Med J. Vol. 59: PP.156-64.
23- Singh, N., & Anand, A. (2015). Ego-Strength and Self-Concept among Adolescents: A Study on Gender Differences. The International Journal of Indian Psychology, Vol. 3(1), PP. 46-54.
24- کوچکی راوندی، محمد. منیرپور، نادر و ارج، عباس. (1394). بررسی نقش سبک های دلبستگی، کیفیت روابط موضوعی و قدرت ایگو در پیش بینی سندرم روده تحریک پذیر. دو ماهنامه فیض، سال 4، شماره 19، صص. 241-231.
25- رحمتیان، فاطمه. هاشمیان، سپهر. برجعلی، احمد. و حبیبی، مجتبی. (1394). رابطه ادراک فرد از والدگری پدر و مکانیسم­های دفاعی. مجله طب انتظامی، سال 5، شماره 1، صص. 30-17.
26- خواجه پور، م. (1384). مقایسه شیوه­های فرزندپروری با توجه به حالات هویت و بررسی رابطه این دو متغیر در دانش آموزان دختر و پسر پیش دانشگاهی نواحی چهار گانه آموزش و پرورش شیراز. شورای تحقیقات آموزش و پرورش استان فارس.
27- Markstrom, C. A. and., Marshal, S. K. (2007). The psychosocial inventory of ego strengths: Examination of theory and psychometric properties. Journal of Adolescence, Vol. 30: PP. 63–79.
28- Sartor, C. E.; & Youniss, J. (2002). The relationship between positive parental involvement and identity achievement during adolescence, Adolescence, Vol. 37: PP. 221-234.
29- Altafi, SH. (2010). Study and Comparison of Ego –strength and Personality Characteristics of Substance-Dependent and Non-Dependent Individuals [Dissertation]. Tehran: Shahed University
30- Baron, R. M., & Kenny, D. A. (1986).     Moderator- mediator variable distinction in     social psychological research:   Conceptual,    strategic and statistical considerations.    Journal of Personality and Social Psychology, Vol. 51: PP. 1173-1182.
31- رایس. فیلیپ. (1392). رشد انسان (روان شناسی رشد از تولد تا مرگ). ترجمه مهشید فروغان. تهران: انتشارات ارجمند.
32- Bowlby, R. (2018). Fifty years of attachment theory: The Donald Winnicott memorial lecture. Routledge.‏
33- شولتز، دوآن؛ شولتز.، سیدنی الن.(1998). روانشناسی شخصیت.(ترجمه: یحیی سید محمدی، 1397). تهران. نشر ویرایش.
34- رضاپور منیژه. (1397) مقایسه سبک‌های هویت و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان شاهد و غیرشاهد. روانشناسی بالینی و شخصیت.; ۱۶ (۲) : صص. ۵۳-۶۴
35- Berzonsky, M.D. (2005).Ego identity: A personal standpoint in a postmodern world.identity: An international journal of theory and research. volume5 .issue2 .125-136
36- روبن زاده، شروین.، رسول زاده طباطبایی، کاظم. قربانی، نیما. عابدین، علیرضا. (1398) اثر بخشی بسته روان پویشی شکل گیری هویت موفق نوجوان ایرانی بر فرایند خود شناسی انسجامی و مولفه های روابط موضوعی در نوجوانان ایرانی، روانشناسی بالینی و شخصیت.. 17 (2). صص. 1-10
37- فولاد چنگ، محبوبه. شیخ الاسلامی راضیه. صفری، هاجر. (1389). پیش بینی سبک های پردازش هویت نوجوان بر اساس ابعاد فرزند پروری . مجله روانشناسی ،شماره 1، سال 14، صص. 17-3.