ویژگی‌های روانسنجی پروفایل بهزیستی پرما: ابزاری چند مولفه‌ای برای سنجش شکوفایی مولفه‌ای برای سنجش شکوفایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران

2 دانشگاه آزاد اسلامی، واحد گرمسار

3 روانشناسی، علوم پزشکی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی گرمسار، گرمسار، ایران

چکیده

مقدمه: از نظر علمی و اجتماعی،  مطالعات مربوط به بهزیستی در سال­های اخیر مورد توجه بوده و بررسی ویژگی­های روان‏سنجی پرسشنامه‏های مورد استفاده برای اندازه‏گیری آن ضرورت یافته است. هدف این مطالعه تعیین ویژگی­های روانسنجی پروفایل بهزیستی پرما در نمونه‏ای از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان می‏باشد.
روش: این پژوهش از نوع روان­سنجی می باشد و نمونه آماری آن شامل ۵۰۰  نفر از دانشجو معلمان شهر تهران است که با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامه پروفایل بهزیستی پرما باتلر و کرن، مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف و نسخه کوتاه پرسشنامه طرحواره یانگ را تکمیل کردند.
نتایج: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی وجود ۵ عامل را نشان داد که در مجموع  870/۷۲  درصد از از واریانس کل ابزار را تبیین کرد و نتایج تحلیل عاملی تاییدی، نتایج تحلیل عاملی اکتشافی را تأیید کرد. ضریب پایایی کلی ابزار  با دو روش آلفای کرونباخ (۹۰/۰) و بازآزمایی (۸۸/۰) در حد مطلوب به دست آمد. هم­چنین بین عامل­های این ابزار با مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف همبستگی مثبت معنادار و با نسخه کوتاه پرسشنامه طرحواره یانگ همبستگی منفی معنادار وجود داشت.
بحث و نتیجه ­گیری: نتایج مطالعه پنج عامل دیدگاه بهزیستی سلیگمن را تایید کرد. روایی سازه و پایایی مناسب، میزان کافی همبستگی بین عامل­های آن، روایی همگرا و روایی واگرا با ابزارهای مشابه نشان داد پروفایل بهزیستی پرما، ابزاری مناسب برای اندازه­گیری بهزیستی دانشجویان و ابزاری قابل اطمینان برای ارزیابی مداخلات در این زمینه است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Psychometric Properties of PERMA Well-Being Profile: A Multi-Component Tool for Measuring Flourishing

نویسندگان [English]

  • Mohamadreza Soheali 1
  • Alireza Pirkhaefi 2
  • Akbar Mohamadi 3
1 PhD Student in Educational Psychology, Garmsar Branch, Islamic Azad University, Garmsar, Iran
2 Associate Professor of Neurology, Department of Psychology, Garmsar Branch, Islamic Azad University, Garmsar, Iran
3 Psychology, Medical Sciences and Psychology, Islamic Azad University of Garmsar, Garmsar, Iran
چکیده [English]

Introductoin: In scientific and social terms, well-being research has been relevant in recent years, which makes it necessary to investigate the psychometric properties of the questionnaires used for its measurement. The aim of this study was to determine the psychometric properties of the PERMA Well-Being Profile in a sample of students.
Method: This research is of psychometric type and its statistical sample includes 500 student teachers in Tehran, who were selected by the available sampling method. PERMA Well-Being Profile Butler and Kern, the Ryff Psychological Well-Being Scale, and the short version of the Young Schema Questionnaire were completed by them.
Results: The results of exploratory factor analysis showed the existence of 5 factors, which explained 72.870% of the total variance of the instrument, and the results of confirmatory factor analysis confirmed the results of exploratory factor analysis. The overall reliability coefficient of the tool was obtained optimally with Cronbach's alpha (0.90) and retest (0.88) methods. Also, there was a significant positive correlation between the factors of this tool with Riff's psychological well-being scale and a significant negative correlation with the short version of Young's Schema Questionnaire.
Discussion and Conclusion: The results confirmed five factors of Seligman's well-being perspective. Construct validity and appropriate reliability, the sufficient correlation between its factors, convergent validity, and divergent validity with similar tools showed that PERMA Well-Being Profile is a suitable tool for measuring students' well-being and a reliable tool for evaluating interventions in this field

کلیدواژه‌ها [English]

  • Positive Emotions
  • Engagement
  • Meaning
  • Relationships
  • Accomplishment
  • Wellbeing-Being
  1.  Keyes CL. The Nature and Importance of Positive Mental Health in America’s Adolescents. In Handbook of positive psychology in schools 2009 Mar 4 (pp. 27-42). Routledge.

    1. یوسفی نورالله، پیرخائفی علیرضا و برجعلی احمد. بررسی ویژگی­های روانسنجی (رواسازی و اعتباریابی) پرسشنامه ارزش­های تصوری. روان‏شناسی بالینی و شخصیت، 1398؛ 17(2):158-139.
    2. Seligman ME. Flourish: A visionary new understanding of happiness and well-being, 2011; New York NY US: Free Press.2011.
    3. Singh K, Raina M. Demographic correlates and validation of PERMA and WEMWBS scales in Indian adolescents. Child Indicators Research. 2020 Aug;13(4):1175-86
    4. 5. یوسفی نورالله، پیرخائفی علیرضا و برجعلی احمد. ویژگی‌های روان‌سنجی (پایایی و روایی) پرسشنامه ارزش‌های عملی. روان‏شناسی بالینی و شخصیت، 1400؛ 19(1):146-131.
    5. Seligman ME. Using the new positive psychology to realize your potential for lasting fulfillment: Authentic happiness. 2002.
    6. Cacioppo JT, Berntson GG, Norris CJ, Gollan JK. The evaluative space model. Handbook of theories of social psychology. 2011 Aug 31; 1:50-72.
    7. Fredrickson BL. The broaden-and-build theory of positive emotions. Teoksessa M. Csikszentmihalyi & IS Csikszentmihalyi (toim.) A life worth living. Contributions to positive psychology. Series in Positive Psychology.2006.
    8. Kok BE, Catalino LI, Fredrickson BL. The broadening, building, buffering effects of positive emotions.
    9. Tice DM, Baumeister RF, Shmueli D, Muraven M. Restoring the self: Positive affect helps improve self-regulation following ego depletion. Journal of experimental social psychology. 2007 May 1;43(3):379-84.
    10. Labroo AA, Patrick VM. Providing a moment of respite: Why a positive mood helps seeing the big picture. Journal of Consumer Research. 2009 Feb;35(5):800-9.
    11. Higgins ET. Value from hedonic experience and engagement. Psychological review. 2006 Jul;113(3):439.
    12. Nakamura J, Csikszentmihalyi M. Flow theory and research. Handbook of positive psychology. 2009 Apr 21:195-206.
    13. D’raven LL, Pasha-Zaidi N. Using the PERMA model in the United Arab Emirates. Social indicators research. 2016 Feb 1;125(3):905-33.
    14. Bandura A. The reconstrual of “free will” from the agentic perspective of social cognitive theory. Are we free. 2008 Feb 25:86-127.
    15. Appleton JJ, Christenson SL, Kim D, Reschly AL. Measuring cognitive and psychological engagement: Validation of the Student Engagement Instrument. Journal of school psychology. 2006 Oct 1;44(5):427-45.
    16. Csikszentmihalyi M. Beyond boredom and anxiety. Jossey-Bass; 2000.
    17. Tay L, Tan K, Diener E, Gonzalez E. Social relations, health behaviors, and health outcomes: A survey and synthesis. Applied Psychology: Health and Well‐Being. 2013 Mar;5(1):28-78.
    18. Sandstrom GM, Dunn EW. Social interactions and well-being: The surprising power of weak ties. Personality and Social Psychology Bulletin. 2014 Jul;40(7):910-22.
    19. Diener E. and& Seligman, MEP (2002)‘). Very happy people.’. Psychological Science.;13(1):80-3.
    20. Eisenberger NI, Taylor SE, Gable SL, Hilmert CJ, Lieberman MD. Neural pathways link social support to attenuated neuroendocrine stress responses. Neuroimage. 2007 May 1;35(4):1601-12.
    21. Taylor SE. Social support: A review. 2011.
    22. Steger MF. Experiencing meaning in life: Optimal functioning at the nexus of well-being, psychopathology, and spirituality. InThe human quest for meaning 2013 Jun 19 (pp. 211-230). Routledge.
    23. Hicks JA, King LA. Meaning in life as a subjective judgment and a lived experience. Social and Personality Psychology Compass. 2009 Jul;3(4):638-53.
    24. Markus HR, Kitayama S. Cultures and selves: A cycle of mutual constitution. Perspectives on psychological science. 2010 Jul;5(4):420-30.
    25. Boyle PA, Barnes LL, Buchman AS, Bennett DA. Purpose in life is associated with mortality among community-dwelling older persons. Psychosomatic medicine. 2009 Jun;71(5):574.
    26. Fordyce MW. A review of research on the happiness measures: A sixty second index of happiness and mental health. Social Indicators Research. 1988 Aug;20(4):355-81.
    27. Watson D, Clark LA, Tellegen A. Development and validation of brief measures of positive and negative affect: the PANAS scales. Journal of personality and social psychology. 1988 Jun;54(6):1063.
    28. Keyes CL. The mental health continuum: From languishing to flourishing in life. Journal of health and social behavior. 2002 Jun 1:207-22.
    29. Hills P, Argyle M. The Oxford Happiness Questionnaire: a compact scale for the measurement of psychological well-being. Personality and individual differences. 2002 Nov 1;33(7):1073-82.
    30. Trousselard M, Steiler D, Dutheil F, Claverie D, Canini F, Fenouillet F, Naughton G, Stewart-Brown S, Franck N. Validation of the Warwick-Edinburgh mental well-being scale (WEMWBS) in French psychiatric and general populations. Psychiatry research. 2016 Nov 30; 245:282-90.
    31. Butler J, Kern ML. The PERMA-Profiler: A brief multidimensional measure of flourishing. International Journal of Wellbeing. 2016 Oct 13;6(3).
    32. Diener ED, Emmons RA, Larsen RJ, Griffin S. The satisfaction with life scale. Journal of personality assessment. 1985 Feb 1;49(1):71-5.
    33. Diener E, Wirtz D, Tov W, Kim-Prieto C, Choi DW, Oishi S, Biswas-Diener R. New well-being measures: Short scales to assess flourishing and positive and negative feelings. Social indicators research. 2010 Jun 1;97(2):143-56.
    34. Cobo-Rendón R, Pérez-Villalobos MV, Díaz-Mujica A. Psychometric Properties of the PERMA-Profiler for the Measurement of Wellbeing in a Sample of Chilean University Students. Revista Ciencias de la Salud. 2020 Mar;18(1):119-33.
    35. Umucu E. Examining the structure of the PERMA theory of well-being in veterans with mental illnesses. Rehabilitation Counseling Bulletin. 2021 Jul;64(4):244-7.
    36. Wammerl M, Jaunig J, Mairunteregger T, Streit P. The German version of the PERMA-Profiler: evidence for construct and convergent validity of the PERMA theory of well-being in German speaking countries. Journal of Well-Being Assessment. 2019 Dec;3(2):75-96.
    37. Donaldson SI, Heshmati S, Lee JY, Donaldson SI. Examining building blocks of well-being beyond PERMA and self-report bias. The Journal of Positive Psychology. 2020 Dec 5:1-8.
    38. Maulana H, Khawaja N, Obst P. Development and validation of the Indonesian Well‐being Scale. Asian Journal of Social Psychology. 2019 Sep;22(3):268-80.
    39. Ryan J, Curtis R, Olds T, Edney S, Vandelanotte C, Plotnikoff R, Maher C. Psychometric properties of the PERMA Profiler for measuring wellbeing in Australian adults. PloS one. 2019 Dec 23;14(12): e0225932.
    40. Pezirkianidis C, Stalikas A, Lakioti A, Yotsidi V. Validating a multidimensional measure of wellbeing in Greece: Translation, factor structure, and measurement invariance of the PERMA Profiler. Current Psychology. 2019 Mar 28:1-8.
    41. Umucu E, Wu JR, Sanchez J, Brooks JM, Chiu CY, Tu WM, Chan F. Psychometric validation of the PERMA-profiler as a well-being measure for student veterans. Journal of American college health. 2020 Apr 2;68(3):271-7.
    42. Hidayat R, Habibi A, Mohd Saad MR, Mukminin A, Wan Idris WI. Exploratory and confirmatory factor analysis of PERMA for Indonesian students in mathematics education programmes. Pedagogika, 2018, t. 132, nr. 4, p. 147-165. 2018.
    43. Giangrasso B. Psychometric properties of the PERMA-Profiler as hedonic and eudaimonic well-being measure in an Italian context. Current Psychology. 2018 Nov 3:1-0.
    44. Ayse EB. Adaptation of the PERMA Well-Being Scale into Turkish: Validity and Reliability Studies. Educational Research and Reviews. 2018 Feb 23;13(4):129-35.
    45. Iasiello M, Bartholomaeus J, Jarden A, Kelly G. Measuring PERMA+ in South Australia, the State of Wellbeing: A comparison with national and international norms. Journal of Positive Psychology and Wellbeing. 2017 Sep 7;1(2):53-72.
    46. Coffey JK, Wray-Lake L, Mashek D, Branand B. A multi-study examination of well-being theory in college and community samples. Journal of Happiness Studies. 2016 Feb;17(1):187-211.
    47. فراهانی حجت اله و روشن چسلیرسول. ضروریات طراحی و رواسازی مقیاس‌های روانشناختی: راهنمایی برای پژوهشگران. روان‏شناسی بالینی و شخصیت، 1398؛ 17(2): 212-197.

     

    1. Shah R, Goldstein SM. Use of structural equation modeling in operations management research: Looking back and forward. Journal of Operations management. 2006 Jan 1;24(2):148-69.
    2. Hoe SL. Issues and procedures in adopting structural equation modelling technique. Journal of Quantitative Methods. 2008;3(1):76.
    3. Kline RB. Principles and Practice for Structural Equation Modelling (3rd Eds). 2010.

     

    1. فیروزآبادی سمیه و ملتفت قوام. بررسی شاخص­های روانسنجی مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف در دانش­آموزان دبیرستانی تیزهوش، پایایی، روایی و ساختار عاملی. فصلنامه اندازه­گیری تربیتی، 1396؛ 7(22): 119-103.
    2. میکائیلی منیع سمیه. بررسی ساختار عاملی مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف در بین دانشجویان دانشگاه ارومیه. پژوهش­های نوین روانشناختی، 1389؛ 5(18): 165-143.
    3. بیانی علی‌اصغر، محمدکوچکیعاشور، و بیانی علی). روایی و پایایی مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 1378؛ 14(2): 151-146.
    4. یوسفی نورالله، پیرخائفی علیرضا و برجعلی احمد. بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس فرم کوتاه سلامت روان کامل. روان‏شناسی بالینی و شخصیت، 1400؛ 18(2): 144-129.
    5. Young JE. Cognitive therapy for personality disorders: A schema-focused approach. Professional Resource Press/Professional Resource Exchange; 1999.
    6. Waller G, Meyer C, Ohanian V. Psychometric properties of the long and short versions of the Young Schema Questionnaire: Core beliefs among bulimic and comparison women. Cognitive Therapy and Research. 2001 Apr;25(2):137-47.

    59. خراسانی زاده، عاطفه، پورشریفی حمید، رنجبری پور طاهره؛، باقری فریبرز، و پویامنش جعفر. الگوی ساختاری رابطه بین الگوهای ارتباط والد-فرزند و طرحواره‌های ناسازگار اولیه با میانجی­گری سبک‌های دلبستگی. فصلنامه روان‏شناسی کاربردی، 1389؛ 13(1): 76-55.