نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دکتری روان شناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود، ایران.
2 دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
3 استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود، شاهرود، ایران.
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
Introductoin: This study aims to discover the effectiveness of cognitive-behavioral therapy with and without Neurofeedback, and also Neurofeedback's effect on the treatment and increasing psychological wellbeing in women with Generalized Anxiety Disorder (GAD).
Method: To carry out this research, 80 individuals, who suffered from a generalized anxiety disorder and visited 4 counseling centers in the suburbs of Tehran, were selected. In two stages pre-test and post-test, they were measured through the Spielberger State-Trait Anxiety Inventory (STAI) test and Ryff Psychological Well-being Inventory in 3 groups of treatment and 1 control group. Based on therapeutic protocol, 2 treatment groups were given 30 sessions of Neurofeedback training and 15 sessions of Cognitive-Behavioral Therapy and the control group did not receive any intervention. For data analysis, descriptive and multivariate analysis of variance (Manova) methods by SPSS software were used.
Results: The results showed that treatment alone reduced anxiety and increased the improvement of psychological well-being in the treatment groups in the post-test compared to the pre-test. But this change was not observed in the control group, and when these two treatments were used together, the therapeutic effect increased.
Discussion and Conclusion: Using Cognitive-Behavioral Therapy and Neurofeedback alone are effective in treating and improving the psychological well-being of women with generalized anxiety disorder, and their combination has a greater therapeutic effect.
کلیدواژهها [English]
منابع
1-تقوی، فرشته؛ میرزایی، پروین؛ ازندریانی، مهری و رضائی شجاعی، سولماز. اثربخشی رواندرمانی پویشی کوتاه مدت بر اضطراب، افسردگی و شادکامی زنان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 1398؛ 62: 466-456.
2- Kiamarsi, A., Narimani, M., Sobhi Gharamaleki, N., Mikaeeli, N. The effectiveness of positive and cognitive-behavioral therapies on psychological well-being of perfectionist students. Quarterly Journal of Psychological Studies, 2018; 15934: 1441.
3-سیدمحمدی، یحیی. راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی – ویراست پنجم، DSM-5، انجمن روانپزشکی آمریکا. تهران: انتشارات روان؛ 1394.
4-سیموس، گریگوریس و هاف من، استفن ج. درمان شناختی رفتاری اختلال های اضطرابی. ترجمه: دکتر اکرم خمسه. تهران: انتشارات ارجمند؛ 1393.
6-باچر، جیمز؛ هولی، جیل و مینکا، سوزان. آسیب شناسی روانی. ترجمه: دکتر یحیی سید محمدی. تهران: انتشارات ارسباران؛ 1394 .
8-قربانی، زهره. مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف وکیز. تهران: موسسه آزمون یارپویا؛ 1389.
9-داگاس، مایکل؛ رابی چاود، ملیسا. درمان شناختی رفتاری برای اختلال اضطراب فراگیر. ترجمه: دکتر مهدی اکبری، مسعود چینی فروشان و احمد عابدیان. تهران: انتشارات ارجمند؛ 1395 .
13-دموس، جان ام. مبانی نوروفیدبک. ترجمه دکتر داوود آذرنگی و دکتر مهدیه رحمانیان. تهران: انتشارات دانژه؛ 1396.
14- Biriukova, E.V., Timofeev, I.V., and mosolov, S. N. Clinical and Neurophysiological efficacy of Neurofeedback in the combined therapy of enxiety disorders resistant to pychopharmacotherapy. European neuropsychopharmacology, 2005; 5: 162-163.
Misaki, M., Mulyana, B., Zotev, , Wurfel B. E., Krueger, F., Feldner, M & Bodurka, J. Hippocampal volume recovery with real-time functional MRI amygdala neurofeedback emotional training for posttraumatic stress disorder. Journal of Affective Disorders, 2021; 283: 229–235.
Takebayashi, Y., Tanaka, K., Sugiura, Y., Sugiura, T. Well-Being and Generalized Anxiety in Japanese Undergraduates: A Prospective Cohort Study. Journal of Happiness Stud, 2018; 19: 917–937.
21-نائینیان، محمدرضا؛ باباپور، جلیل؛ گروسی فرشی، تقی ؛ شعیری، محمدرضا و رستمی، رضا. تاثیر آموزش نوروفیدبک و دارو بر کاهش نشانه های اضطراب و کیفیت زندگی بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر، مجله روانشناسی بالینی و شخصیت(دانشور رفتار)، 1391؛ 19(7): 14-1.
25-ناظمیان، عباس؛ هاشمیان، پژمان و هاشمیان، پیمان. مقایسه ی اثربخشی روشهای درمان شناختی-رفتاری و نوروفیدبک بر علائم اختلال وسواسی-جبری نوجوانان، مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد،1395؛ 59(1): 55-48.
30-جلالی، مریم؛ مهری نژاد، سید ابوالقاسم و آقایی، حکیمه. تاثیر نوروفیدبک بر درمان و ارتقای بهزیستی روانشناختی زنان دارای اختلال اضطراب فراگیر، فصلنامه عصب روانشناسی،1397؛ 4(3): 54-41.
31-مهاجری اول، نسترن؛ عطادخت، اکبر و انصافی، الناز. فراتحلیل اثربخشی درمان بر میزان افسردگی، نشریه علمی روانشناسی بالینی و شخصیت(دانشور رفتار)، 1398؛ 17(1): 164-157.
Butler, M., O’Day, E. B., Swee, M. B., Horenstein, A., Heimberg & Richard, G. Cognitive Behavioral Therapy for Social Anxiety Disorder: Predictors of Treatment Outcome in a Quasi-Naturalistic Setting. Journal of Behavior Therapy, Available online; 2020.
Misaki, M., Mulyana, B., Zotev, , Wurfel B. E., Krueger, F., Feldner, M & Bodurka, J. Hippocampal volume recovery with real-time functional MRI amygdala neurofeedback emotional training for posttraumatic stress disorder. Journal of Affective Disorders, 2021; 283: 229–235.
37-ویلسون،راب و برنج،رنا. درمان رفتاری شناختی به زبان ساده. ترجمه : زهره خسروی و سمیه رضایی، تهران، انتشارات ارجمند؛1393 .
38-لیهی، رابرت؛ هولند، استفان ج و مک گین، لاتاک. مداخلات و طرح های درمانی برای افسردگی و اختلال های اضطرابی. ترجمه: دکتر مهدی اکبری و مسعود چینی فروشان. تهران: انتشارات ارجمند؛ 1395.
39-جزایری، علیرضا و رحیمی، سیدعلی سینا. مجموعه آموزش مهارت های زندگی. تهران: انتشارات دانژه؛ 1390.
40-عبدلی، نسرین. آزمون اضطراب حالت-صفت اسپیلبرگر. تهران: موسسه روان تجهیز؛ 1384.
41-هویت، دنیس و کرامر، دانکن. مقدمه ای بر کاربرد SPSS در روانشناسی. ترجمه حسن پاشا شریفی، نسترن شریفی، جعفر نجفی زند، مالک میرهاشمی و داود معنوی پور. تهران: انتشارات سخن؛ 1389.