- برک، ل. روانشناسی رشد (نوجوانی: انتقال به بزرگسالی)؛ ترجمه سید محمدی، ی. چاپ چهلم، تهران: ارسباران. 1398.
2- Young RE. The influence of parent-child attachment relationships and self-esteem on adolescents' engagement in risky behaviors. Diss. Brandeis University, 2013.
Young RE. The influence of parent-child attachment relationships and self-esteem on adolescents' engagement in risky behaviors. 2013. PhD Thesis. Brandeis University.
3- شریفی، خ؛ مسعودی علوی، ن؛ تقربی، ز؛ سوکی، ز؛ عسگریان، ف؛ اکبری، ح. «بررسی رابطه عزتنفس مادران و دختران نوجوان آنها». دوماهنامه علمیـ پژوهشی فیض. ۱۳۹۰؛ ۱۵ (۴): ۳۵۲-۳۵۸.
4- کهرازهی، ف؛ ریگی کوته، ب. «فراتحلیل اثربخشی مداخلات روانشناختی بر عزتنفس دانشآموزان». مجله مطالعات روانشناسی تربیتی. 1390؛ ۱۴ (25): ۳۹-۵۶.
5-Cooper Smith S. Self-esteem Inventory. Byw. H. freeman andcom pany. In published 1982 by consulting psychologists press, Inc.1967.
6-Hepper EG. Self-Esteem. In: Howard S. Friedman (Editor in Chief), Encyclopedia of Mental Health, 2nd edition, Vol 4, Waltham, MA: Academic Press, 2016: 80-91.
7- مصطفی، و؛ فلاحزاده، ه؛ رضاپور فریدیان، ر. «پیشبینی کیفیت مراقبتگری در روابط زناشویی بر اساس سبکهای فرزندپروری ادراکشده و عزت- نفس». فصلنامه خانواده پژوهی. 1397؛ ۱۴ (54)، ۲۰۱-۲۲۰ .
8- فرشاد، م؛ سلیمی بجستانی، ح؛ اسماعیلی، ک؛ حبیبی، ی. «اثرات مستقیم و غیرمستقیم کیفیت رابطه والدین (پدر و مادر)، انگیزه پیشرفت و انگیزه تحصیلی بر عزتنفس دانشآموزان». فصلنامه روانشناسی تربیتی. 1394؛ 11 (36)، 1-16.
9- Lim Y. Self-esteem as a mediator in the longitudinal relationship between dysfunctional parenting and peer attachment in early adolescence. Children and Youth Services Review. 2020; 116: 105224.
10- Tahir WBE, Inam A, Raana T. Relationship between social support and self-esteem of adolescent girls. IOSR Journal Of Humanities And Social Science (IOSR-JHSS) . 2015; 20.2: 42-46
11- Sağkal AS, Özdemir Y, Koruklu N. Direct and indirect effects of father-daughter relationship on adolescent girls’ psychological outcomes: The role of basic psychological need satisfaction. Journal of adolescence. 2018; 68: 32-39.
12- نصیری، ک. «اثربخشی مشورت آدلری با والدین بر بهبود رابطه والد- فرزندی دانشآموزان دختر پایه اول دبیرستان شهرستان کوهدشت». پایاننامه کارشناسی ارشد رشته مشاوره مدرسه، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی، 1390 .
13- صادقی، ا؛ شهیدی، ش؛ خوشابی، ک. «اثربخشی آموزش مدیریت والدین بر کارکرد خانواده کودکان مبتلا به اختلال نقصتوجه/ بیشفعالی». فصلنامه خانوادهپژوهی. 1390؛ ISSN 2476-7484
14- ابراهیمی ثانی، ا.؛ ابراهیمی ثانی،ن. ؛ ابراهیمی ثانی، ن. «تأثیر آموزش مهارتهای زندگی در افزایش عزتنفس و سلامت عمومی دانشجویان»، فصلنامه دانش انتظامی خراسان شمالی، 1393؛ 1 (4)، 7-20.
15- ستایشی اظهری، محمد، حاجی علیلو، رعنا، حبیبزاده، عباس. روابط ساختاری سبکهای دلبستگی و پرخاشگری در دانشآموزان: نقش میانجیگری عزتنفس. روانشناسی بالینی و شخصیت، 1399؛ 17 (1): 53-60.
16- حسین خانزاده، ع.؛ میرزایی کوتنایی، ف. «نقش انسجام خانواده و تعامل والد- فرزند در تبیین حرمت خود دانشآموزان». اندیشهها نوین تربیتی. 1393؛ 13 (1), 115-136.
17- Ümmet D. Self esteem among college students: a study of satisfaction of basic psychological needs and some variables. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2015, 174: 1623-1629.
18- عظیمپور، ا. «مروری بر مبانی نظری انگیزش خودتعیینگری» ،کنفرانس بینالمللی علوم رفتاری و مطالعات اجتماعی، تهران، 1393.
19- Deci EL, Ryan RM, Gagné M, Leone DR., Usunov J, Kornazheva BP. Need satisfaction, motivation, and well-being in the work organizations of a former eastern bloc country: A cross-cultural study of self-determination. Personality and social psychology bulletin.2001, 27(8), 930-942.
20- ساداتی فیروزآبادی، س.؛ ملتف، ق. «نقش واسطهای نیازهای روانشناختی پایه در ارتباط بین سبکهای والدگری و سلامت روان دانشآموزان تیزهوش». آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1396؛ ۵ (۳) :۲۰۳-۲۱۲.
21- صالحی، ز. مقایسه نیازهای بنیادین روانشناختی نوجوانان بزهکار و عادی، کنفرانس ملی پژوهشها نوین در مدیریت، اقتصاد و علوم انسانی، کازرون، 1396.
22- صالحی، ه؛ قمرانی، ا؛ ،صالحی، ز. «رابطه نیازهای بنیادی روانشناختی و سلامت روان جانبازان بیمارستان حضرت امیرالمؤمنین اصفهان». طب جانباز. 1392؛ ۶ (۲): ۱-۹.
23- سپهریان، ف؛ امانیساری بگلو، ج؛ محمودی، ح؛ کتابی، ا. «عزتنفس نوجوانان و سبکها فرزندپروری: نقش واسطهای برآوردهشدن نیازهای روانی اساسی»، نشریه بینالمللی علوم رفتاری، 1392؛ ۷ (۲)، ۱۵۱.
24- Chen X, Huang Y, Xiao M, Luo YJ, Liu Y, Song S, ... & Chen H. Self and the brain: Self-concept mediates the effect of resting-state brain activity and connectivity on self-esteem in school-aged children. Personality and Individual Differences. 2021; 168: 110287.
25- رئیسون، م؛ محمدی، ی؛ عبدالرزاقنژاد، م؛ شریفزاده، غ. ر. «بررسی رابطه خودپنداره و عزتنفس با موفقیت تحصیلی دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی شهر قاین در سال تحصیلی ۹۲-۱۳۹۱»، مجله مراقبتها نوین، 1393؛ ۱۱ (۳)، ۲۳۶-۲۴۲.
26- رسولی آراللوی بزرگ، م؛ حسینزاده تقوایی، م. مقایسه سیستم خود (عزتنفس، خودپنداره و خودکارآمدی) در بین جانبازان و افراد عادی،
نهمین کنفرانس بینالمللی روانشناسی و علوم اجتماعی، تهران، 1396.
https://civilica.com/doc/702612
27- یارمحمدیان، ا. «بررسی ارتباط خودپنداره و عزتنفس در دانشجویان خلاق و غیرخلاق». مطالعات روانشناسی تربیتی، 1385؛ 4.109.
28- یوسفی، فریده. ارتباط سبک فرزندپروری والدین با مهارتهای اجتماعی و جنبههایی از خودپنداره دانشآموزان دبیرستانی. روانشناسی بالینی و شخصیت، 1386؛ 5 (1): 37-46.
29- اتکینسون، ریتاال، اتکینسون، ریچاردسی، اسمیت، ادوارد، بم، داریل، نولنهوکسما، سوزان (2000). ترجمه براهنی، م؛ بیرشک، ب؛ بیک، م؛ زمانی، ر؛ شهرآرای، م؛ کریمی، ی؛ محیالدین بناب، م؛ گاهان، نیسان، شاملو، س؛ هاشمیان، ک. (1393). زمینه روانشناسی هیلگارد. چاپ ییستم، تهران: انتشارات رشد.
30- محمدی، ط؛ صابر، س. (1397). «نقش واسطهای خودپنداره در رابطه بین دلبستگی به والدین و همسالان با رفتارهای جامعهپسند»، فصلنامه روانشناسی کاربردی، ۱۲ (3). ۳۹۶-۴۱۷.
31-Marsh HW, Xu M, Martin AJ. Self-concept: A synergy of theory, method, and application. 2012.
32- Kawamoto T. The moderating role of attachment style on the relationship between self-concept clarity and self-esteem. Personality and Individual Differences. 2020; 152: 109604.
33- پورنقاش تهرانی، س؛ فدوی اردکانی، ا؛ نصری تاجآبادی، م. (۱۳۹۶). «پیشبینی عملکرد تحصیلی برحسب خودپنداره، عزتنفس و خودکنترلی در دانش آموزان ابتدایی». رویش روانشناسی؛ ۶ (۲): ۷۹-۱۰۲
34- کرامتی، م؛ پایندهفر، ش. (1395). «رابطه عزتنفس و تابآوری با مؤلفههای خودپنداره بدنی دانشآموزان دارای ناتوانی». فصلنامه کودکان استثنایی. ۱۶ (۴): ۶۳-۷۸.
35- شعبانی، ب؛ شیرینکام، م. (1398). هوش اجتماعی و خودپنداره در زوجین: میانجیگری نیازهای بنیادین روانشناختی،
هفتمین کنگره انجمن روانشناسی ایران، تهران،
https://civilica.com/doc/982137
36- Johnson MD, Galambos NL. GALAMBOS, Nancy L. Paths to intimate relationship quality from parent–adolescent relations and mental health. Journal of Marriage and Family. 2014; 76.1: 145-160
37- توتونچی، م؛ سامانی، س؛ زندی قشقایی، ک. نقش واسطهگری خودپنداره برای کمالگرایی و سلامت روان در نوجوانان شهر شیراز در سال 1391. دانشگاه علوم پزشکی فسا. 1391؛ 3: 217-210.
38- Loehlin JC. Latent variable models: An introduction to factor, path, and structural equation analysis. Psychology Press.2004
39- Kline RB. Principles and practice of structural equation modeling. Guilford publications. 2015
40- مهرینژاد، ا؛ صدری، ن؛ رمضان ساعتچی، ل؛ غفاری، ز. «اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر عزتنفس و تعارض والد-نوجوان دختران دورۀ متوسطۀ اول شهر تهران». اندیشههای نوین تربیتی. 1398؛ 206-187.
41- کشاورز افشار، ح؛ هدهدی، ز؛ علینژاد، ط. «نقش عزتنفس، سبکهای فرزندپروری و انسجام خانواده و انعطافپذیری در پیشبینی افسردگی دانشآموزان دختر». روانشناسی مدرسه. 1398؛ 8 (1): 172-149 .
42- فتحی آشتیانی، ع؛ داستانی، م. آزمونهای روانشناختی: ارزشیابی شخصیت و سلامت روان. تهران: مؤسسه انتشارات بعثت، 1395.
43- Herz L, Gullone E. The relationship between self-esteem and parenting style: A cross-cultural comparison of Australian and Vietnamese Australian adolescents. Journal of cross-cultural psychology. 1999; 30.6: 742-761
44- Edmondson J, Grote L, Haskell L, Matthews A, White M. Adolescent Self-Esteem: Is There a Correlation With Maternal Self-Esteem?. Nursing Research Course. 2006; 1.8
45- صفرزاده، س؛ مرعشیان، ف. «رابطه تصویر ذهنی بدن، خودپنداره و عزتنفس با اختلالات تغذیه در دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز». نشریه علمی زن و فرهنگ. 1393؛ 6 (19): 90-73.
46- پورشافعی، ه. بررسی رابطه عزتنفس با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان سال سوم دوره متوسطه شهرستان قائن، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم. 1370.
47- مهربان، ع؛ کرمی، ا؛ اسدزاده، ح؛ ستوده اصل، ن. «تدوین مدل ساختاری برای پیشبینی پیشرفت تحصیلی از طریق سبکهای فرزندپروری و تعامل والد- فرزندی در دانشآموزان دوره متوسطه دوم شهر تهران» .فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. ۱۳۹۸؛ ۱۶ (۲): ۷-۲۶.
48- Fine MA, Moreland JR, Schwebel A. Long-term effects of divorce on parent–child relationships. Developmental Psychology. 1983; 19.5: 703
49- بشارت، م. ع؛ رنجبر کلاگری، الهه. (1392). «مقیاس ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی: پایایی، روایی و تحلیلی عاملی»، فصلنامه اندازهگیری تربیتی. 1392؛ ۴ (14)، ۱۴۷.
50- عمارلو پ؛ شاره، ح. «حمایت اجتماعی، مسئولیتپذیری و اهمالکاری شغلی: نقش میانجیگرانه ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی». مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران. ۱۳۹۷؛ ۲۴ (۲): ۱۷۶-۱۸۹
51- La Guardia JG, Ryan RM, Couchman C. E, Deci EL. Within-person variation in security of attachment: a self-determination theory perspective on attachment, need fulfillment, and well-being. Journal of personality and social psychology. 2000; 79.3: 367.
52- قربانی سفیدهخوان، م؛ حسین ثابت، ف. «بررسی همبستگی بین شاخصهای سبک دلبستگی و ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی با افسردگی از طریق تحلیل مسیر» پژوهنده. ۱۳۹۵؛ ۲۱ (۱) :۱۳-۲۰
53- Johnston M, Finney S. Measuring basic needs satisfaction: evaluating previous and conducting new psychometric evaluations of the basic needs satisfaction in general scale. 2001.
54- Kashdan TB, Gallagher MW, Silvia PJ, Winterstein BP, Breen WE, Terhar D, Steger MF. The curiosity and exploration inventory-II: Development, factor structure, and psychometrics. Journal of research in personality. 2009; 43(6), 987-998.
55-Niemiec CP, Ryan RM. Autonomy, competence, and relatedness in the classroom: Applying self-determination theory to educational practice. Theory and research in Education. 2009; 7.2: 133-144.
56- سلامی محمدآبادی، ف. «رابطه هوش هیجانی، خودپنداره و عزتنفس با پیشرفت تحصیلی دانشجویان». پایاننامه کارشناسی ارشد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه کاشان. 1398.
57- فرح بیجاری، ا؛ پیوستهگر، م؛ ظریف جلالی، ز. «مقایسه ابعاد خودپنداره و سازگاری در افراد خودشیفته سازگار و ناسازگار». مطالعات روانشناختی. 1392؛ 9 (4), 99-128.
58- علیزاده، ح؛ نصیریفرد، ن؛ کرمی، ا. «تأثیر آموزش دلگرمی مبتنی بر رویکرد آدلر بر روی خودکارآمدی عزتنفس دختران نوجوان». مطالعات اجتماعی– روانشناختی زنان. 1389؛ 4. 143.
59- تمناییفر، م. ر؛ صدیقی ارفعی، ف؛ سلامی محمدآبادی، ف. «رابطه هوش هیجانی، خودپنداره و عزتنفس با پیشرفت تحصیلی». فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی. ۱۳۸۹؛ ۱۶ (۲): ۹۹-۱۱۳.
60- Povedano-Diaz A, Muñiz-Rivas M, Vera-Perea M. Adolescents’ life satisfaction: The role of classroom, family, self-concept and gender. International Journal of Environmental Research and Public Health. 2020; 17.1: 19.
61- Van der Cruijsen R, Peters S, Zoetendaal KP, Pfeifer JH, Crone EA. Direct and reflected self-concept show increasing similarity across adolescence: A functional neuroimaging study. Neuropsychologia. 2019; 129: 407-417.
62- Paulus M, Licata M, Gniewosz B, Sodian B. The impact of mother-child interaction quality and cognitive abilities on children’s self-concept and self-esteem. Cognitive development. 2018; 48: 42-51.