پیش بینی رفتارهای آشفته خوردن بر اساس تمایزیافتگی خود و بهوشیاری در نوجوانان مبتلا به دیابت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد ، روانشناسی. دانشگاه سیستان و بلوچستان. زاهدان. ایران.

2 استادیار، گروه روانشناسی. دانشکده علو تربیتی و روانشناسی. دانشگاه سیستان و بلوچستان. زاهدان. ایران.

چکیده

چکیده:

مقدمه و هدف: دیابت یک سندرم متابولیک مزمن و شایع ترین اختلال آندوکرین است که علاوه بر مشکلات جسمانی مشکلات روحی و روانی زیادی برای بیمار ایجاد می نماید. بر همین اساس درمان های امروزی روشی ترکیبی از درمان فیزیولوژیکی و روانشناختی را پیش روی این بیماران قرار می دهند. لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش مولفه های تمایزیافتگی خود و بهوشیاری در رفتارهای خوردن آشفته در نوجوانان مبتلا به دیابت صورت گرفت.

مواد و روش ها: این مطالعه کاربردی و شامل نمونه ای 88 نفره از کلیه نوجوانان مبتلا به دیابت مراجعه کننده به کلینیک تخصصی دیابت بود که با رعایت ملاک های ورود و خروج به صورت در دسترس با استفاده از آزمون های رفتارهای آشفته خوردن (گارنر و همکاران، ۱۹۸۲)، تمایزیافتگی خود (DSI) (اسکورن و فریدلندر، 1998) و بهوشیاری (بائر و همکاران، ۲۰۰۶) در محدوده سنی 12 تا 18 سال اجرا گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با روش های آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (رگرسیون گام به گام) انجام شد.

یافته ها: ترکیب خطی متغیرهای پیش بین با رفتارهای خوردن آشفته همبستگی چندگانه (۴۷۱/0=r، 01/0P<) داشت. تمایز یافتگی خود با بتای 191/0 و بهوشیاری با بتای 188/0 در سطح (01/0P<) معنی دار بودند.

نتیجه گیری: نتایج نشان داد که تمایزیافتگی خود و بهوشیاری نقش موثر و معناداری در پیش بینی رفتارهای آشفته خوردن در نوجوانان مبتلا به دیابت دارند. لذا پیشنهاد می شود اجرای برنامه ی آموزشی جهت افزایش آگاهی و بهوشیاری، برای نوجوانان دیابتی به عنوان روشی موثر در بهبود اختلال خوردن آشفته بکار گرفته شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

the role of the components of self-differentiation and awareness in disturbed behaviors in adolescent’s diabetic

نویسندگان [English]

  • Khadijeh Khoddari 1
  • Sana Nourimoghadam 2
1 Student in MA of Psychology, Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology,Universityof Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran .
2 Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, University of Sistan and Baluchestan, Zahedan.
چکیده [English]

Introduction: Diabetes is a chronic metabolic syndrome and the most common endocrine disorder that causes many mental and emotional problems in addition to physical problems. Accordingly, today's treatments offer a combination of physiological and psychological treatment to these patients. The aim of the present study was to determine the role of the components of self-differentiation and awareness in disturbed behaviors in adolescent’s diabetic. Methods: This applied study included a sample of 88 patients from all patients with diabetes who referred to the specialized diabetes clinic of Bu Ali Hospital in Zahedan city in the first half of 1400. The tests of disordered eating behaviors (Garner et al., 1982), differentiation of self (DSI) (Skorn and Friedlander, 1998) and mindfulness (Bauer et al., 2006) were performed in the age range of 12 to 18 years. Data analysis was done with descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (stepwise regression)

Findings: The linear combination of predictor variables had multiple correlations with disordered eating behaviors (r=0.471, P<0.01). Self-differentiation with a beta of 0.191 and awareness with a beta of 0.188 were significant (P<0.01).

Conclusion: The results showed that self-differentiation and mindfulness play an effective and significant role in predicting disturbed eating behaviors in adolescents with diabetes. Therefore, it is suggested to implement an educational program to increase mindfulness for diabetic teenagers as an effective method in improving disordered eating

کلیدواژه‌ها [English]

  • mindfulness
  • disturbed eating behaviors
  • differentiation of self
  • diabetes