ارتباط بین سبک‌های دلبستگی و دشواری در تنظیم هیجان: بررسی نقش تعدیل‌کنندگی کارکرد تأملی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

2 استادیار گروه روان‌شناسی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.

3 استادیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه پیام‌نور، تهران، ایران.

4 استادیار گروه روان‌شناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

چکیده

مقدمه: اگرچه درپژوهش‌­های زیادی رابطة بین دلبستگی و تنظیم هیجانی تأیید شده است؛ اما توجه اندکی به عوامل میانجی آن شده است. حال اصطلاح کارکرد تأملی بعنوان مفهوم جدیدی که در روان‌تحلیل‌گری مورد تأمل قرار گرفته است و به فرآیندهای روان‌شناختی با زیربنای ذهنی‌سازی اشاره و ریشه‌های مشترکی با این دو سازه دارد، در پژوهش حاضر مورد بررسی قرارگرفته است. هدف این مطالعه بررسی نقش تعدیل‌کنندگی کارکرد تأملی در ارتباط بین سبک‌های دلبستگی و دشواری در تنظیم هیجان بود.
روش: طرح این پژوهش غیرآزمایشی از نوع همبستگی است. شرکت‌کنندگان این مطالعه، شامل دانشجـویان دانشگاه‌های پیام‌نور آذربایجان غربی (میاندوآب، شاهین‌دژ، بوکان، ارومیه) است که در سال تحصیلی 1397-1398 مشغول به تحصیل بودند و به‌صورت نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای (مرحلة اول دانشگاه، مرحلة دوم دانشکده، مرحلة سوم کلاس) 180 نفر انتخاب شدند و به پرسش‌نامه‌های کارکرد تأملی (RFQ)، سبک‌های دلبستگی (هازن و شیور، 1987م) و دشواری تنظیم هیجان (گراتز، 2004م) پاسخ دادند.
نتایج: رگرسیون سلسله‌مراتبی نشان داد، افراد با سبک دلبستگی ایمن بالاتر اطمینان بالاتری دارند که موجب کاهش دشواری تنظیم هیجان می‌شود. به‌علاوه داشتن سبک دلبستگی اجتنابی و اضطرابی با بی‌اطمینانی بالا موجب افزایش دشواری تنظیم هیجان می‌شود.
بحث و نتیجهگیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضرمی‌توان نتیجه گرفت، کارکرد تأملی اطمینان و نبود اطمینان رابطة بین دلبستگی با دشواری تنظیم هیجان را تعدیل می‌کند و سبک‌های دلبستگی ایمن و ناایمن با همراهی کارکرد تأملی اطمینان و نبود اطمینان موجب کاهش و افزایش دشواری تنظیم هیجان می‌شوند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Relationship Between Attachment Styles and Difficulty in Emotion Regulation: Investigating the Moderating Role of Reflective Functioning

نویسندگان [English]

  • Fatemeh Arab Alidoosti 1
  • Mahmoud Dehghani 2
  • Maryam Roshan 3
  • Somayeh Robat Milli 4
1 PhD Student in Psychology, Islamic Azad University, Science and Research Unit.
2 Assistant Professor of Clinical Psychology, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
3 Assistant Professor of Psychology, Department of Psychology, Payam Noor, Tehran, Iran.
4 Assistant Professor of Clinical Psychology, Islamic Azad University, Science and Research Unit, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Introduction: While numerous studies have confirmed the relationship between attachment and emotional regulation, there has been limited focus on the mediating factors involved. The term  a new concept in psychoanalysis that refers to psychological processes grounded in mentalization. This concept shares common roots with these two constructs and has been examined in the present study. The aim of this study was to investigate the moderating role of reflective functioning in the relationship between attachment styles and difficulties in emotion regulation.
Method: The design of this study is non-experimental and correlational. The participants included students from Payam Noor Universities in West Azerbaijan (Miandoab, Shahindej, Bukan, and Urmia) who were enrolled during the academic year 2018-2019. 180 individuals were selected using multi-stage cluster sampling, which involved three stages: the first stage was the university, the second stage was the faculty, and the third stage was the class. These participants completed the Reflective Functioning Questionnaires (RFQ), the Attachment Styles questionnaire (Hazen and Shaver, 1987), and the Difficulty in Emotion Regulation Scale (Gratz, 2004).
Results: Hierarchical regression analysis indicated that individuals with a stronger secure attachment style exhibit greater confidence, which in turn facilitates easier emotion regulation. In addition, possessing an avoidant or anxious attachment style, coupled with high levels of uncertainty, complicates the process of emotion regulation.
Discussion and Conclusion: The results of the present study indicate that the reflective function of certainty and uncertainty moderates the relationship between attachment styles and difficulties in emotion regulation. Specifically, secure attachment styles, along with the reflective function of certainty, are associated with reduced difficulties in emotion regulation, while insecure attachment styles and the reflective function of uncertainty are linked to increased difficulties in emotion regulation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Reflective function
  • Attachment styles
  • Emotion regulation difficulty
  • Certainty
  • Uncertainty
  1. Fonagy P, Target M, Steele H & Steele M. Reflective-functioning manual version 5 for application to adult attachment interviews. An open access version is available from UCL Discovery.1998. https://discovery.ucl.ac.uk/id/eprint/1461016
  2. گوهری س م، رسولزاده طباطبایی س ک، قنبری س. وارسی مؤلفه‌های ذهنی سازی در الگوی ارتباطی متاهلین ناراضی ایرانی: تحلیل محتوا. دوفصلنامه علمی روانشناسی بالینی و شخصیت. 1401؛ 20(2): 105-120. https://civilica.com/doc/1842719/
  3. Morton J, Frith U. Causal modeling: A structural approach to developmental psychopathology. Developmental psychopathology. 1995; 1: 357–390. Causal modeling: A structural approach to developmental psychopathology.
  4. Fonagy P, Bateman A.W. Adversity, attachment, and mentalizing. Comprehensive psychiatry. 2016; 64: 59-66. https://doi.org/10.1016/j.comppsych.2015.11.006
  5. Fonagy P ,Gergely G, Jurist EL, Target M. Affect Regulation, Mentalization, and the Development of the Self. New York‌: Other Press; 2002.
  6. Choi-Kain L.W, Gunderson J.G. Mentalization: Ontogeny, assessment, and application in the treatment of borderline personality disorder. American Journal of Psychiatry. 2008; 165(9): 1127-1135. https://doi.org/10.1176/appi.ajp.2008.07081360
  7. Fonagy P, Target M. Attachment and reflective function: Their role in self-organization. Development and psychopathology. 1997; 9(4): 679-700. http://dx.doi.org/10.1017/S0954579497001399
  8. Bleiberg E. Mentalizing-based treatment with adolescents and families. Child and Adolescent Psychiatric Clinics. 2013; 22(2): 295-330. https://doi.org/10.1016/j.chc.2013.01.001
  9. Sharp C, Fonagy P. The parent's capacity to treat the child as a psychological agent: Constructs, measures and implications for developmental psychopathology. Social Development. 2008; 17(3): 737–754. https://doi.org/10.1111/j.1467-9507.2007.00457.x
  10. Bowlby J. Attachment and Loss. AttachmentBasic Books(. Vol. 1. New York. 
  11. Fonagy P, Target M. The mentalization-focused approach to self pathology. Journal of personality disorders. 2006. 20(6): 544. https://doi.org/10.1521/pedi.2006.20.6.544
  12. Brüne M, Walden S, Edel MA, Dimaggio G. Mentalization of complex emotions in borderline personality disorder: The impact of parenting and exposure to trauma on the performance in a novel cartoon-based task. Comprehensive psychiatry. 2016; 64: 29-37. https://doi.org/10.1016/j.comppsych.2015.08.003
  13. Petersen R, Brakoulias V, Langdon R. An experimental investigation of mentalization ability in borderline personality disorder. Comprehensive psychiatry. 2016; 64: 12–21. https://doi.org/10.1016/j.comppsych.2015.10.004
  14. Velotti P, Garofalo C, D’Aguanno M, Petrocchi C, Popolo R, Salvatore G, Dimaggio G. Mindfulness moderates the relationship between aggression and antisocial personality disorder traits: Preliminary investigation with an offender sample. Comprehensive Psychiatry. 2016; 64: 38-45. https://doi.org/10.1016/j.comppsych.2015.08.004
  15. Stroebe M, Schut H, Stroebe W. Who benefits from disclosure? Exploration of attachment style differences in the effects of expressing emotions. Clinical psychology review. 2006; 26(1): 66-85. https://doi.org/10.1016/j.cpr.2005.06.009
  16. روشن چلسی ر، فراهانی ح، مرواریدی م. برازش مدل ساختاری رابطه بین سبک‌های دل‌بستگی و طرح واره‌های هیجانی با توجه به متغیرهای میانجی نظم جویی هیجانی و انعطاف‌پذیری شناختی با رغبت به ازدواج. دوفصلنامه علمی روانشناسی بالینی و شخصیت. 1402 بهار و تابستان؛ 21(1): 57-72. https://doi.org/10.22070/cpap.2023.16191.1227
  17. Garner PW, Spears FM. Emotion regulation in low‐income preschoolers. Social development.2000; 9(2): 246-264. https://doi.org/10.1111/1467-9507.00122
  18. Elliott R, Watson J. C., Goldman R. N., & Greenberg L. S. Process-experiential theory made simple. Learning emotion-focused therapy: Theory and practice. 2nd ed: 19–41. Learning Emotion-Focused Therapy: The Process-Experiential Approach to Change
  19. ابراهیمی گ، غضنفری ا، مشهدی‌زاده ش، رحیمی س. مدل یابی ‌افکار‌ خودکشی ‌بر‌اساس‌ طرحواره‌های‌ ناسازگار‌اولیه‌ با ‌نقش‌ میانجی ‌تنظیم‌هیجانی ‌در‌ بزرگسالان با‌سابقه ‌ناملایمات‌کودکی )جسمی‌و‌جنسی(. دوفصلنامه علمی روانشناسی بالینی و شخصیت. 1402بهار و تابستان؛ 21 (1): 95-102. https://doi.org/10.22070/cpap.2023.16711.1275
  20. Feeney JA. Adult attachment, emotional control, and marital satisfaction. Personal Relationships.1999; 6(2): 169-185. https://doi.org/10.1111/j.1475-6811.1999.tb00185.x
  21. Morel K, Papouchis N. The role of attachment and reflective functioning in emotion regulation. Journal of the American Psychoanalytic Association. 2015; 63(4): NP15-NP20. https://doi.org/10.1177/0003065115602447
  22. Fonagy P, Gergely G, Jurist EL. Affect regulation, mentalization, and the development of the self. Routledge. 2018. 567-571. https://doi.org/10.4324/9780429471643
  23. Fonagy P, Luyten P, Moulton-Perkins A, Lee YW, Warren F, Howard S, et al. Development and Validation of a Self-Report Measure of Mentalizing: The Reflective Functioning Questionnaire. PloS one .2016; 11(7): e0158678. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0158678
  24. عرب علی‌دوستی ف، دهقانی م، روشن م، رباط میلی س. رواسازی و اعتباریابی فرم کوتاه پرسش‌نامه کارکرد تاملی. پژوهشهای روانشناختی. 1402؛ 24(1): 71- 89 . https://doi.org/10.22070/cpap.2024.18550.1466
  25. Gratz KL, Roemer L. Multidimensional assessment of emotion regulation and dysregulation: Development, factor structure, and initial validation of the difficulties in emotion regulation scale. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment. (2004); 26(1): 41-54. Multidimensional Assessment of Emotion Regulation and Dysregulation: Development, Factor Structure, and Initial Validation of the Difficulties in Emotion Regulation Scale | Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment
  26. بشارت محمدعلی. بررسی ویژگی‌های روانسنجی مقیاس دشواری تنظیم هیجان. گزارش پژوهشی دانشگاه تهران. 1386. 89 -92.
  27. Besharat MA. Development and validation of adult attachment inventory. Procedia-Social and Behavioral Sciences. (2011); 30: 475-479. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.10.093
  28. Hazan C, Shaver PR. Romantic love conceptualized as an attachment process. Journal of Personality and Social Psychology. 1987; 52: 511-524. https://doi.org/10.1037//0022-3514.52.3.511
  29. Allen JP. The attachment system in adolescence. In J. Cassidy, P. R. Shaver, J. Cassidy, & P. R. Shaver (Eds.), Handbook of attachment: Theory, research, and clinical applications .2nd ed. 2008; 419– 435. New York: Guilford Press. The attachment system in adolescence.
  30. Borelli JL, Compare A, Snavely JE, Decio V. Reflective functioning moderates the association between perceptions of parental neglect and attachment in adolescence. Psychoanalytic Psychology. 2015; 32(1): 23. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/a0037858
  31. Kuipers GS, van Loenhout Z, van der Ark LA, & Bekker MH. Attachment insecurity, mentalization and their relation to symptoms in eating disorder patients. Attachment & human development. 2016; 18(3): 250–272. https://doi.org/10.1080/14616734.2015.1136660
  32. Fonagy P, & Bateman A. W. Mentalizing and borderline personality disorder. Journal of Mental Health. 2007; 16(1): 83–101. https://doi.org/10.1080/09638230601182045
  33. Demers LA, Koven NS. The relation of alexithymic traits to affective theory of mind. The American journal of psychology. 2015; 128(1): 31-42. https://doi.org/10.5406/amerjpsyc.128.1.0031
  34. Sharp C, Pane H, Ha C, Venta A, Patel A. B., Sturek J, Fonagy P. Theory of mind and emotion regulation difficulties in adolescents with borderline traits. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry. 2011; 50(6): 563-573. https://doi.org/10.1016/j.jaac.2011.01.017
  35. Marszał M, Jańczak A. Emotion dysregulation, mentalization and romantic attachment in the nonclinical adolescent female sample. Current Psychology. 2018; 37(4): 894-904. https://doi.org/10.1007/s12144-017-9573-0
  36. Bizzi F, Ensink K, Borelli JL, Mora SC, Cavanna D. Attachment and reflective functioning in children with somatic symptom disorders and disruptive behavior disorders. European Child & Adolescent Psychiatry. 2019; 28(5): 705-717. https://doi.org/10.1007/s00787-018-1238-5
  37. Nazzaro MP, Boldrini T, Tanzilli A, Muzi L, Giovanardi G, Lingiardi V. Does reflective functioning mediate the relationship between attachment and personality?. Psychiatry research. 2017; 256: 169–175. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2017.06.045
  38. Tanzilli A, Di Giuseppe M, Giovanardi G, Boldrini T, Caviglia G, Conversano C, et al. Mentalization, attachment, and defense mechanisms: a Psychodynamic Diagnostic Manual-2-oriented empirical investigation. Research in Psychotherapy: Psychopathology, Process, and Outcome. 2021; 24(1): 531-543. https://doi.org/10.4081/ripppo.2021.531
  39. Trull TJ, Freeman LK, Vebares TJ, Choate AM, Helle AC, Wycoff AM. Borderline personality disorder and substance use disorders: an updated review. Borderline personality disorder and emotion dysregulation, 2018; 5(1): 1-12. https://doi.org/10.1186/s40479-018-0093-9