مقایسه سیستم‌های مغزی-رفتاری، سبک های تصمیم‌گیری و تنظیم شناختی هیجان در بزرگسالان با و بدون نشانگان نقص توجه-بیش فعالی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.

2 استادیار گروه روانشناسی، ، دانشگاه گیلان، رشت، ایران

3 استاد تمام گروه روانشناسی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.

10.22070/cpap.2024.18306.1429

چکیده

مقدمه: هدف پژوهش حاضر، مقایسه سیستم‌های مغزی رفتاری، تصمیم گیری و تنظیم شناختی هیجان در بزرگسالان با و بدون نشانگان نقص توجه-بیش‌فعالی بود.

روش: طرح پژوهش، علی مقایسه ای بود و برای تحلیل داده‌ها از تحلیل واریانس یک و چندمتغیری استفاده شد. جامعه پژوهش حاضر دانشجویان دانشگاه گیلان بود که نمونه‌ای با حجم 320 نفر (120 نفر دارای نشانگان و 200 نفر بدون نشانگان)، به روش نمونه‌گیری دردسترس از میان جامعه مذکور انتخاب شد. ابزارهای پژوهشی مورد استفاده شامل فرم کوتاه مقیاس خودسنجی بیش‌فعالی و نقص توجه بزرگسالان سازمان بهداشت جهانی (ASRS)، پرسشنامه سیستم‌های مغزی/رفتاری (BAS-BIS)، پرسشنامه سبک‌های عمومی تصمیم‌گیری (GDMS) و فرم کوتاه پرسشنامه تنظیم شناختی هیجانی (CERQ) بود.

نتایج: یافته‌ها نشان داد بین بزرگسالان با و بدون نشانگان نقص توجه-بیش‌فعالی از نظر سیستم فعال‌سازی و سیستم بازداری رفتاری تفاوت معنی‌دار وجود ندارد. اما، بین دو گروه از نظر مؤلفه‌های عقلانی، شهودی، وابستگی، آنی و اجتنابی تصمیم گیری شناختی تفاوت معنی‌دار وجود دارد. همچنین، راهبردهای سازش نایافته تنظیم هیجانی در بزرگسالان با نشانگان نقص توجه-بیش‌فعالی بیشتر از بزرگسالان بدون نشانگان نقص توجه-بیش‌فعالی است، اما راهبردهای سازش یافته تنظیم هیجانی در بزرگسالان با و بدون نشانگان نقص توجه-بیش‌فعالی برابر است.

بحث و نتیجه گیری: نتایج به دست آمده مبنی بر تفاوت بزرگسالان با و بدون نشانگان نقص توجه-بیش‌فعالی در متغیرهای مورد مطالعه، به تفصیل مورد بحث قرار گرفت.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparison of Brain-Behavioral Systems, Decision Making styles and Cognitive Emotion Regulation in Adults with and without ADHD

نویسندگان [English]

  • Asiyeh vakia 1
  • Reza Soltani Shal 2
  • Abbas Abolghasemi 3
1 MA of Psychology of exceptional children, Department of Psychology University of Guilan, Rasht, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran
3 Professor of Psychology, Department of Psychology University of Guilan, Rasht, Iran.
چکیده [English]

Introduction: The purpose of this study was to compare brain-behavioral Systems, cognitive decision making and emotion regulation in adults with and without attention deficit / hyperactivity disorder.

Method: The research design was a comparative causal analysis of multivariate and univariate analysis of variance. The present study population was the students of University of Guilan. A sample of 320 people (120 people with symptoms and 200 people without symptoms) were selected by available sampling method from the mentioned population. Research tools used include the short form of passive self-assessment scale for ADHD of World Health Organization (ASRS), brain-behavioral systems questionnaire (BAS-BIS), general decision-making style questionnaire (GDMS) and short form Cognitive adjustment questionnaire (CERQ).

Result: The findings showed that there was no significant difference between adults with and without ASHD in terms of behavioral activation system and behavioral inhibition system. However, there is a significant difference between the two groups in terms of intellectual, intuitive, dependent, immediate and avoidant components of cognitive decision making. Also, uncompromising emotional adjustment strategies in adults with ADHD are more common in adults without ADHD, but compromised emotion regulation strategies in adults with and without ADHD are equal.

Discussion and conclusion The results based on the differences between adults with and without attention deficit-hyperactivity disorder in the studied variables were discussed in detail.

کلیدواژه‌ها [English]

  • attention deficit-hyperactivity disorder
  • brain/behavioral Systems
  • decision making
  • cognitive emotion regulation