مقایسه اثربخشی آموزش مهارت‌های خودتعیین‌گری و درمان عاطفه هراسی بر فراهیجان و استحکام روانی دختران نوجوان با تجربه سو استفاده جنسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترا روانشناسی، دانشگاه اردکان، یزد، ایران.

2 استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، اصفهان، ایران

چکیده

مقدمه: سواستفاده جنسی از کودکان و نوجوانان یکی از نگرانی های مهم بهداشت عمومی است که طیف وسیعی از پیامدهای نامطلوب اجتماعی-فرهنگی-خانوادگی را به همراه دارد. هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش مهارت های خودتعیین گری و درمان عاطفه هراسی بر فراهیجان و استحکام روانی دختران نوجوان با تجربه سو استفاده جنسی بود.

روش: این مطالعه از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون همراه با گروه گواه با مرحله پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری شامل کلیه دختران نوجوان با تجربه سو استفاده جنسی شهر اصفهان در سال 1402 بودند. تعداد 45 نفر از آنان با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده و سپس با جایگزینی تصادفی در سه گروه قرار گرفتند. ابزارهای گردآوری داده ها، پرسشنامه فراهیجان میتمنسگرابر (2009) و پرسشنامه استحکام روانی کلاف و همکاران (2002) بود. گروه آزمایش اول تحت آموزش ده جلسه ای مهارتهای خودتعیین گری پروتکل فیلد و هافمن (1994) و گروه آزمایش دوم تحت آموزش هشت جلسه ای درمان عاطفه هراسی پروتکل مک کالو (2003) قرار گرفتند. گروه گواه نیز در لیست انتظار قرار گرفتند. داده ها با استفاده از SPSS-23 و روش آماری تحلیل واریانس آمیخته با اندازه گیری مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.



نتایج: یافته ها نشان داد میانگین سنی سه گروه آموزش مهارت‌خودتعیین‌گری، عاطفه هراسی و گروه گواه، به ترتیب 2/15، 5/16 و 7/15 است که اعضای هر سه گروه با هم قابل قیاس و همگن بودند. همچنین یافته ها نشان داد هر دو مداخله آموزش مهارت های خودتعیین گری و درمان عاطفه هراسی در افزایش فراهیجان مثبت و استحکام روانی دختران نوجوان با تجربه سواستفاده جنسی در مرحله پس آزمون و پیگیری موثر بوده اند(05/0>p) اما فقط درمان عاطفه هراسی در بهبود فراهیجان منفی آن ها موثر است. بین دو گروه آزمایش تفاوت معناداری در اثربخشی نوع درمان بر فراهیجان و استحکام روانی افراد وجود داشت و درمان عاطفه هراسی نسبت به آموزش مهارت های خودتعیین گری اثربخش تر بوده است.

بحث و نتیجه گیری: با توجه به یافته ها میتوان نتیجه گرفت که این دو روش درمانی (درمان عاطفه هراسی و آموزش مهارت خودتعیین گری) در بهبود مولفه های روانشناختی دختران نوجوان با تجربه سو استفاده جنسی موثر محسوب میشوند و درمان عاطفه هراسی در بهبود مولفه های روانشناختی فراهیجان و استحکام روانی این افراد موثرتر می باشد. لذا از این درمان ها میتوان به عنوان مکمل جهت کاهش مشکلات روانشناختی دختران با تجربه سو استفاده جنسی به کار گرفته شوند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparing the Effectiveness of Self-determination Skills Training and Affect Phobia Therapy on the Meta-Emotional and Mental Toughness in Adolescent Girls with Sexual Abuse Experience

نویسندگان [English]

  • fatemeh dafeian 1
  • zahra yousefi 2
1 Ph.D Student, Department of Psychology, Ardakan University, Yazd, Iran.
2 Assistant Professor, Group Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Islamic Azad University, Khorasgan Branch, Isfahan, Iran.
چکیده [English]

Introduction: Sexual Abuse of children and adolescents is one of the important concerns of public health, which brings negative family-social-cultural consequences. The aim of the present study was to comparing the effectiveness of self-determination skills training and affect phobia therapy on the meta-emotional and mental toughness in adolescent girls with sexual abuse experience.

Method: This study was a semi-experimental type with a pre-test and post-test design with a control group and a two-month follow-up. The statistical population include Adolescent Girls with Sexual Abuse Experience Isfahan in 2023. 45 of them were selected by available sampling method and then randomly replaced in to three grope. Data collection tools were meta-emotional Mitmansgraber questionnaire (2009) and Clough mental toughness questionnaire (2002). The first experimental group underwent ten sessions of self-determination skills training of the Field and Hoffman (1994) and The second experimental group underwent eight sessions of treatment affect phobia of the McCullough protocol (2003). The control group was also placed on the waiting list. Data analysis was done using SPSS-23 and statistical methods of ANOVA with repeated measures.

Result: The findings showed that the age mean of the three groups of self-determination skill training, affect phobia therapy and the control group were 15.2, 16.5 & 15.7, and the members of all three groups were comparable and homogeneous. The findings also showed that both interventions self-determination skills training and affect phobia therapy were effective in meta-emotional and mental toughness of adolescent girls with sexual abuse experience in the post-test and follow-up phase (P<0.05). But only affect phobia therapy is effective in improving negative emotions. There was a significant difference between the two experimental groups in the effectiveness of the type of treatment on people's over-excitement and mental strength, and the affect phobia therapy was more effective than the self-determination skills training.

Discussion and Conclusion: : Based on this, it can be concluded the these two treatment methods are effective in improving the mental health Adolescent Girls with Sexual Abuse Experience and Affect Phobia Therapy is more effective. Therefore, these treatments can be used as complementary treatments to reduce psychological problems in adolescent girls with sexual abuse experience.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Affect Phobia Therapy
  • Meta-Emotional
  • Mental Toughness
  • Self-determination Skills Training
  • Sexual Abuse