مدل یابی معادلات ساختاری نوموفوبیا(بی موبایل هراسی) بر اساس سبک دلبستگی ایمن و راهبردهای سازگارانه تنظیم شناختی هیجان با نقش میانجی احساس تنهایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد روان‌شناسی عمومی، گروه روان‌شناسی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران.

2 دکترای روان‌شناسی تربیتی، مدرس دانشگاه فرهنگیان، خرم‌آباد، ایران.

چکیده

مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسی مدل‌یابی معادلات ساختاری نوموفوبیا(بی موبایل هراسی) بر اساس سبک‌ دلبستگی ایمن و راهبردهای سازگارانه تنظیم شناختی هیجان با نقش میانجی احساس تنهایی بود

روش: روش این مطالعه توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه مشغول به تحصیل در مدارس دولتی شهر خرم‏آباد به تعداد 2963 نفر در سال تحصیلی 1403-1402 بودند. حجم نمونه با روش نمونه‏گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای و با احتساب ریزش برخی پاسخ‌دهندگان و با در نظر گرفتن تعمیم‏پذیری بیشتر نتایج 400 نفر انتخاب شد. ابزار گردآوری داده‌‌های پژوهش شامل پرسشنامه نوموفوبیا(NMP-Q) یلدریم و کوریا(2015)، پرسشنامه سبک‌‌های دلبستگی(AAI) هازن و شاور(1987)، فرم کوتاه پرسشنامه تنظیم‌ شناختی هیجانی(CERQ) گرانفسکی و کرایج(2006) و مقیاس احساس تنهایی-نسخه سوم(UCLA LS3) راسل(1996) بود. داده‌ها با استفاده از همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری تحلیل شد.

نتایج: یافته‌های پژوهش نشان داد که اثرات مستقیم سبک‌‌ دلبستگی ایمن و راهبردهای سازگارانه تنظیم شناختی هیجان بر نوموفوبیا(بی موبایل هراسی) معنادار بود. همچنین نتایج نشان داد که احساس تنهایی در رابطه بین سبک‌‌ دلبستگی ایمن و راهبردهای سازگارانه تنظیم شناختی هیجان با نوموفوبیا نقش میانجی و معنادار دارد

نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج این پژوهش پیشنهاد می‌شود که رابطة بین این متغیرها در مداخله‌های مرتبط با نوموفوبیا(بی موبایل هراسی) دانش‌آموزان مورد توجه قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Structural Equation Modeling of Nomophobia based on Secure Attachment Style and Adaptive Cognitive Emotion Regulation Strategies with Mediator Role of Loneliness

نویسندگان [English]

  • Hadis Rashno 1
  • Ali Syahmansouri 2
1 MS.c in Student General Psychology, Department of Psychology, Borujerd Branch, Islamic Azad University, Borujerd, Iran.
2 PhD in Educational Psychology and Lecturer at Farhangian University of Khorramabad, Iran.
چکیده [English]

Introduction: The purpose of the present study was to investigate structural equation modeling of nomophobia based on secure attachment style and adaptive cognitive emotion regulation strategies with mediator role of loneliness.

Method: This was descriptive-correlation research. The statistical population of the research was 2963 female students of the second year of high school studying in the public schools of Khorramabad city in the academic year of 2023-2024. The sample size was selected by multi-stage cluster sampling method, taking into account the loss of some respondents and taking into account the generalizability of the results, 400 people. Data collection tools include the nomophobia questionnaire (NMP-Q) of Yildirim and Correia (2015), adult attachment inventory (AAI) of Hazen and Shaver (1987), cognitive emotion regulation questionnaire (CERQ) of Garnefski & Kraaij (2006) and loneliness scale-version 3 (UCLA LS3) of Russell (1996). Data were analyzed using Pearson correlation and structural equations modeling.

Results: The results showed direct effect of secure attachment style and adaptive cognitive emotion regulation strategies were significant on nomophobia. Also, the results showed that loneliness had a mediating role in relationship between secure attachment style and maladaptive cognitive emotion regulation strategies with nomophobia.

Discussion and conclusion: Based on the results of this research, it is suggested that the relationship between these variables should be taken into consideration in interventions nomophobia in students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • nomophobia
  • secure attachment style
  • adaptive cognitive emotion regulation strategies
  • loneliness