مقایسه‌ خودانتقادی، شرم، گناه و شفقت به خود در دانشجویان با و بدون رفتار‌های خودجرحی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد روانشناسی‌ دانشگاه گیلان رشت ایران.

2 استاد تمام گروه روانشناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان رشت ایران .

3 استاد تمام گروه روانشناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان رشت ایران.

چکیده

مقدمه: باتوجه به نقش عوامل درون فردی و هیجانی در بروز و ادامه رفتار خودجرحی، هدف این پژوهش مقایسه خودانتقادی، شرم و گناه و شفقت به خود در دانشجویان با و بدون رفتارهای خودجرحی است.

روش: این پژوهش یک طرح علی مقایسه‌ای است. جامعه پژوهش حاضر شامل دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه گیلان در سال تحصیلی 1402-1403 بود. نمونه پژوهش حاضر 730 دانشجو با و بدون رفتار خودجرحی(255 نفر با رفتار خودجرحی و 475 نفر بدون رفتار خودجرحی) است که از میان دانشجویان دانشکده‌های دانشگاه انتخاب شده‌اند. برای جمع آوری داده‌ها، از پرسشنامه مقیاس خودجرحی بدون قصد خودکشی ویدرمن و سانسون(1998)، مقیاس خودانتقادی تامپسون و زوروف(2003)، مقیاس عواطف خودآگاه تانجنی و همکاران(2000) و مقیاس شفقت به خود فرم کوتاه رایس و همکاران(2011) استفاده شده است. داده‌های پژوهش با روش‌های آماری تحلیل واریانس یک و چندمتغیری تحلیل شده‌اند.

نتایج: نتایج نشان می‌دهد که خودانتقادی و شرم در دانشجویان با رفتار خودجرحی بیشتراست اما شفقت به خود در دانشجویان با رفتار خودجرحی کمتر است(001/0>P). همچنین یافته‌ها نشان می‌دهد که بین دو گروه با و بدون رفتار خودجرحی، در تجربه احساس گناه تفاوت وجود ندارد(05/0<P).

بحث و نتیجه‌گیری: خودانتقادی و شرم عوامل مهمی در رفتار خودجرحی هستند و شفقت به خود می‌تواند نقش محافظتی در برابر این رفتارها ایفا کند. بنابراین، تقویت شفقت به خود و کاهش خودانتقادی و شرم باید در برنامه‌های مداخلاتی و پیشگیری مورد توجه قرار گیرد. همچنین پیشنهاد می‌شود با برگزاری کارگاه‌های آموزشی و مشاوره‌ای در جهت آموزش مفاهیم و مهارت‌های شفقت به خود و مقابله با خودانتقادی، رفتار‌های خودجرحی کاهش پیدا می‌کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparison of Self-criticism, Shame, Guilt and Self-compassion in Students with and without Self-injury Behaviors

نویسندگان [English]

  • Seyed Omid Yasini 1
  • Seyyed Omid Kafie 2
  • Abbas Abolghasemi 3
1 Master of Science in Psychology, University of Guilan, Rasht, Iran.
2 Professor of the Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran.
3 Professor of the Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran.
چکیده [English]

Introduction: Considering the role of intrapersonal and emotional factors in to appear and continuation of self-injurious behavior, the purpose of this study is comparing between self-criticism, shame, guilt, and self-compassion in students with self-injury behaviors and without it.

Method: This study is a causal comparative design. The current research population includes undergraduate students of Guilan University in 1402-1403. The sample of the present study is 730 students with self-injury behavior and without it (255 people with self-injury behavior and 475 people without self-injury behavior) who are selected from among the students of the university faculties. To collect data, from Wiederman and Sanson's non-suicidal self-injury scale questionnaire (1998), Thompsson and Zuroff’s self-criticism scale (2003), Tangney et al.'s self-conscious emotions scale (2000), and Rice et al.'s short-form self-compassion scale (2011) used. The research data has been analyzed with statistical methods of univariate and multivariate analysis of variance.

Results: The results show that self-criticism and shame have a higher index in students with self-injury behavior, and self-compassion have lower index in students with self-injury behavior (P<0.001). Also, the finding show that there is no difference in the experience of guilt between the two groups with and without self-injury behavior (P<0.05).

Discussion and conclusion: Self-criticism and shame are important factors in self-injury behavior, and self-compassion can protect against these behaviors. Therefore, strengthening self-compassion and reducing self-criticism and shame should consider in intervention and prevention programs. It is also suggest to reduce self-injury behaviors by holding educational and counseling workshops to teach the concepts and skills of self-compassion and dealing with self-criticism.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Self-criticism
  • Self- injury Behaviors
  • Shame
  • Guilt
  • Self-compassion