نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1
دانشجوی مقطع دکترای روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم پزشکی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران.
2
دانشیار، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.
3
استادیار، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم پزشکی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران.
4
دانشیار، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
چکیده
مقدمه: این مطالعه با هدف بررسی طراحی و روایییابی آموزش عزت نفس به شیوه مککی و فانینگ و اثربخشی آن بر حساسیت اضطرابی انجام شد.
روش: پژوهش حاضر طی دو مرحله انجام شد. در مرحله اول با اقتباس کتاب آموزش شناختی عزت نفسِ مککی و فانینگ(2016) جلسات آموزشی تدوین شد. سپس 8 نفر از متخصصان روانشناسی، روایی محتوایی جلسات را تعیین کردند. در مرحله دوم، از روش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل همراه با پیگیری 2 ماهه استفاده شد. جامعه آماری دانشجویان دختر روانشناسی مشغول به تحصیل دانشگاه علوم و حدیث پردیس تهران در زمستان سال 1402 بودند که با نمونهگیری دو مرحلهای ارزیابی شدند. در مرحله اول بر اساس نمونهگیری هدفمند غربالگری انجام شد. در مرحله دوم از بین دختران واجد شرایط، بر اساس روش تصادفی ساده 30 نفر با دارا بودن ملاکهای ورود و خروج پژوهش انتخاب و به صورت تصادفی در یک گروه آزمایش(15 نفر ) و یک گروه کنترل(15 نفر) جایگزین شدند. آموزش عزت نفس به شیوه مککی و فانینگ طی 16 جلسه برای گروه آزمایش اجرا شد، و پس از گذشت 2 ماه پیگیری به عمل آمد. به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه حساسیت اضطرابی(ASI) ریس و همکاران(1986) تدوین استفاده شد.
نتایج: نتایج نشان داد آموزش عزت نفس به شیوه مککی و فانینگ اعتبار محتوایی قابل قبولی دارد. همچنین نتایج مداخله آموزشی نشان داد که آموزش عزت نفس به شیوه مککی و فانینگ بهطور معنیداری میتوان حساسیت اضطرابی دختران را کاهش دهد و در مرحلۀ پیگیری این اثر بهطور معنیداری ماندگار بوده است.
بحث و نتیجهگیری: میتوان نتیجهگیری کرد که آموزش عزت نفس به شیوه مککی و فانینگ میتواند بهعنوان برنامهای روا و کارآمد برای کاهش حساسیت اضطرابی در دانشجویان دختر مورد توجه قرار گیرد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Designing and Validating Training Self-Esteem by McKay and Fanning and its Effectiveness on Anxiety Sensitivity: Follow-Up Two Months
نویسندگان [English]
-
Ezzatollaha Mivehchi
1
-
Shahram Vaziri
2
-
Ghasem Ahi
3
-
Farah Lotfi Kashani
4
1
Ph. D. Student in Clinical Psychology, Clinical Psychology Department, Medical Science Faculty, Birjand Branch, Islamic Azad University, Birjand, Iran
2
Corresponding author, Associate Professor, Clinical Psychology Department, Psychology Faculty, Roudehen Branch, Islamic Azad University, Roudehen, Iran
3
Assistant Professor, Clinical Psychology Department, Medical Science Faculty, Birjand Branch, Islamic Azad University, Birjand, Iran
4
Associate Professor, Clinical Psychology Department, Psychology Faculty, Roudehen Branch, Islamic Azad University, Roudehen, Iran
چکیده [English]
Introduction: The aim of this study was to designing, developing and validating a training self-esteem by McKay and Fanning and its effectiveness on anxiety sensitivity.
Method: The present research was conducted in two stages. In the first stage, by cognitive techniques of McKay and Fanning (2016), self-esteem sessions were developed. Then, 8 psychology experts determined the content validity of the sessions. In the second stage, a semi-experimental design with pre-test, post-testand with a control group and follow-up 2 months was used. The statistical population was female students Hadith College of Tehran city in winter of year 2024, who were evaluated by two-stage sampling. In the first stage, screening was done based on subjective sampling. In the second stage, based on the simple random method, 30 people were selected from among female students with the inclusion and exclusion criteria of the study and were randomly replaced in an experimental group (15 people) and a control group (15 people). The self-esteem sessions was administered to the experimental group for 16 sessions, and after 2 month, was followed up. Data was collected using anxiety sensitivity index (ASI) of Reiss and et al (1986).
Results: The results indicated that self-esteem sessions has acceptable content validity. Furthermore, the results of training intervention showed that tarning self-esteem significantly reduced the anxiety sensitivity and this effect was significant in the follow-up phase.
Discussion and conclusion: Tarning self-esteem can be considered as a valid and effective program for reduced the symptoms of anxiety sensitivity female students.
کلیدواژهها [English]
-
anxiety sensitivity
-
content validity
-
self-esteem