اثربخشی نوروفیدبک بر مهارت های اجتماعی و رفتاری کودکان طیف اُتیسم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روان‌شناسی، گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

2 استاد ممتاز گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

چکیده

مقدمه: اختلال طیف اُتیسم با نارسایی های مزمن در ارتباط و تعامل اجتماعیِ متقابل در بافت های مختلف، همراه با رفتارها و علائق محدود، تکراری و کلیشه ای مشخص می شود. هدف از پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی نوروفیدبک بر مهارت های اجتماعی و رفتاری کودکان طیف اُتیسم بود.

روش: در این پژوهش از طرح تک آزمودنی از نوع ABA استفاده شد. جامعه ی آماری پژوهش حاضر، کلیه ی کودکان طیف اُتیسم مراجعه کننده به مرکز توانبخشی پایا در شمال تهران در مهرماه سال ۱۳۹۸ بودند که از بین آن ها ۲ کودک ۷ ساله به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و تحت درمان با نوروفیدبک به مدت ۴۰ جلسه ی ۴۵ دقیقه ای، ۳ روز در هفته قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش، مقیاس درجه بندی مهارت های اجتماعی و سیاهه ارزیابی درمان اُتیسم بودند. داده ها با استفاده از نمودار تحلیل چشمی و آزمون اندازه اثر کوهن تحلیل شد.

نتایج: نتایج نمودارهای چشمی برای متغیرهای مهارت های اجتماعی، رفتارهای مشکل زا و کمبودهای رفتاری، حاکی از تأثیر درمان نوروفیدبک بر علائم اُتیسم در کودکان بود. همچنین، نتایج بررسی تغییرات ایجادشده از طریق اندازه اثر کوهن، حاکی از اثربخشی درمان نوروفیدبک بر مهارت های اجتماعی و رفتاری کودکان طیف اُتیسم در مرحله ی مداخله و پیگیری بود.

بحث و نتیجه گیری: از نتایج پژوهش حاضر می توان در راستای برنامه ریزی درمانی و مداخلات بالینی به منظور کاهش علائم و توانبخشی کودکان طیف اُتیسم استفاده کرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Neurofeedback in Social and Behavioral Skills of Children with Autism Spectrum Disorder

نویسندگان [English]

  • Sahar Khoshsorour 1
  • Mohammad Narimani 2
1 PhD Student of Psychology, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
2 Professor of Psychology, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
چکیده [English]

Introduction: Autism Spectrum Disorder (ASD) is characterized by persistent impairments in reciprocal social interaction and communication across multiple contexts, along with restricted, repetitive, and stereotyped behaviors and interests. The aim of this study was to determine the effectiveness of neurofeedback on the social and behavioral skills of children with ASD.

Method: A single-subject ABA design was employed in this study. The statistical population included all children with ASD referred to the Paya Rehabilitation Center in northern Tehran in October 2019. Two 7-year-old children were selected through purposive sampling and received neurofeedback therapy in 40 sessions of 45 minutes, three times a week. The research instruments were the Social Skills Rating System (SSRS) and the Autism Treatment Evaluation Checklist (ATEC). Data were analyzed using visual inspection and Cohen’s d effect size.

Results: Visual analyses of social skills, behavioral problems, and behavioral deficits indicated the positive effects of neurofeedback on ASD symptoms. In addition, effect size calculations using Cohen’s d confirmed the effectiveness of the intervention during both the treatment and follow-up phases.

Discussion and conclusion: The findings of this study may contribute to more effective treatment planning and clinical interventions aimed at reducing symptoms and improving rehabilitation outcomes in children with ASD.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Autism Spectrum Disorder
  • Behavioral Intervention
  • Children
  • Neurofeedback
  • Social Skills