اثربخشی آموزش روان‌شناسی مثبت‌‌گرا بر سبک زندگی، شادکامی و سرمایه روان‌شناختی بیماران مبتلا به دیابت نوع دو

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، واحد اصفهان ( خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان ، ایران.

2 دانشیار گروه روان شناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران

3 مدرس مدعو دانشگاه گیلان. دانشکده علوم انسانی، گروه علوم تربیتی و مشاوره

چکیده

مقدمه: هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش روان شناسی مثبت گرا بر سبک زندگی، شادکامی و سرمایه روان شناختی بیماران مبتلا به دیابت نوع دو شهرستان سمیرم در سال 1396-1395 بود.
روش: این پژوهش نیمه تجربی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل و آزمایش و دوره پیگیری بود. جامعه آماری پژوهش افراد مبتلا به دیابت نوع دو شهرستان سمیرم بودند که از بین آنان 30 نفر به صورت نمونه‌گیری در دسترس با توجه به ملاک های ورود و خروج انتخاب، و در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) جایگماری شدند. سپس گروه آزمایش طی 14 جلسه (هفته‌ای یک جلسه 90 دقیقه‌ای) تحت آموزش روان شناسی مثبت نگر (رشید، 2008) قرار گرفت و بعد از پایان جلسات مداخله، پس آزمون از هر دو گروه (آزمایش و کنترل) گرفته شد. و یک ماه بعد هم مرحله پیگیری انجام شد. در این پژوهش برای بررسی سبک زندگی از پرسشنامه سبک زندگی لعلی (1391) (LSQ) ، برای شادکامی از پرسشنامه شادکامی آکسفورد آرگیل و لو (1989) (OHQ)، و برای بررسی سرمایه روانشناختی از پرسشنامه سرمایه روان‌شناختی لوتانز (2007)(PCQ)، استفاده شد. در پایان برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون آماری تحلیل واریانس با اندازه‌گیری‌های مکرر و نرم افزار spss ورژن 27 استفاده شد.
نتایج: نتایج تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل واریانس با اندازه‌گیری‌های مکرر نشان داد که آموزش روان شناسی مثبت نگر بر سبک زندگی (01/0 > p)، شادکامی (01/0 > p)، و سرمایه روان شناختی (01/0 > p)، بیماران مبتلا به دیابت نوع دو معنی دار بود. و این نتیجه در مرحله پیگیری نیز پایدار بود.
بحث و نتیجه‏ گیری: یافته‌های پژوهش حاضرنشان داد که روان شناسی مثبت‌گرا نقش مهم و اساسی در بهبود سبک زندگی، شادکامی و سرمایه روان شناختی بیماران مبتلا دیابت نوع دو دارد. که این امر می‌تواند مورد توجه مشاوران قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Effectiveness of Positive Psychology on Lifestyle, Happiness and Psychological Capital Patients in with Type II Diabetes

نویسندگان [English]

  • Yaser Moradi 1
  • Hamid Atashpour 2
  • mohammad forouahr 3
1 M.A. Clinical Psychology, Isfahan Branch (Khorasgan), Islamic Azad University, Isfahan, Iran
2 Associate Professor, Department of Psychology, Isfahan Branch (Khorasgan), Islamic Azad University, Isfahan, Iran
3 Adjunct professor at guilan university. Faculty of Humanities. Education and consulting department.
چکیده [English]

Introduction: The aim of the present study was to determine the effectiveness of positive psychology training on lifestyle, happiness, and psychological capital of patients with type II diabetes in Semirom County in 2016-2017.
Method: This semi-experimental study was a pre-test-post-test type with a control and experimental group and a follow-up period. The statistical population of the study was people with type 2 diabetes in Semirom County, from whom 30 people were selected through convenient sampling according to the inclusion and exclusion criteria, and were assigned to two experimental groups (15 people) and control (15 people). Then, the experimental group underwent positive psychology training (Rashid, 2008) for 14 sessions (one 90-minute session per week) and after the end of the intervention sessions, a post-test was taken from both groups (experimental and control). And a month later, the follow-up phase was conducted. In this study, the Lali Lifestyle Questionnaire (2012) (LSQ) was used to assess lifestyle, the Oxford Argyle and Lowe Happiness Questionnaire (1989) (OHQ) was used to assess happiness, and the Luthans Psychological Capital Questionnaire (2007) (PCQ) was used to assess psychological capital. Finally, the repeated measures analysis of variance test and SPSS version 27 software were used to analyze the data.
Results: The results of data analysis using repeated measures analysis of variance showed that positive psychology training had a significant effect on lifestyle (p < 0.01), happiness (p < 0.01), and psychological capital (p < 0.01) in patients with type 2 diabetes. And this result was also stable in the follow-up phase.
Discussion and conclusion: The findings of the present study indicated that positive psychology plays an important and fundamental role in improving the lifestyle, happiness, and psychological capital of patients with type II diabetes. This can be of interest to counselors.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Positive psychology
  • Lifestyle
  • Happiness
  • Psychological capital
  • type 2 diabetes patients