اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر سلامت روانی و رضایت زناشویی مادران کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران.

2 کارشناس ارشد روان‌شناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران

10.22070/cpap.2025.20789.1758

چکیده

مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تأثیر آموزش تنظیم هیجان بر سلامت روانی و رضایت زناشویی مادران کودکان اوتیسم در سال 1403 انجام گرفت.
روش: این مطالعه نیمه تجربی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه بود. گروه نمونه پژوهش شامل 30 مادر دارای کودک مبتلا به اوتیسم مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر شیراز بودند که به شیوه دردسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری آزمایش و گواه جایگزین شدند. در مرحله پیش‌آزمون، در مورد تمامی شرکت‌کنندگان، پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ (1972) و پرسشنامه رضایت زناشویی اینریچ (2000) اجرا شدند. سپس گروه آزمایش در برنامه آموزش تنظیم هیجانی (ده جلسه هفتگی)، شرکت کردند، در حالی که اعضای گروه کنترل در لیست انتظار باقی ماندند. بعد از اتمام مرحله مداخله، مادران دو گروه با همان پرسشنامه‌ها مورد پس‌آزمون قرار گرفتند. یافته‌های پژوهش از طریق تحلیل کوواریانس چند متغیره مورد تحلیل قرار گرفت.
نتایج: نتایج به دست آمده از تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد که جلسات آموزشی بر سلامت روان و رضایت زناشویی مادران کودکان اوتیسم اثرگذار بود (01/0p<). همچنین نتایج نشان داد سلامت روانی و رضایت زناشویی در مادران کودکان اوتیسم گروه گواه به طور معنی‌داری کمتر از مادران کودکان گروه آزمایش بود (01/0p<).
بحث و نتیجه‏گیری: در نتیجه، با توجه به مؤثر بودن برنامه آموزش تنظیم هیجان در بهبود سلامت روانی و ارتقاء رضایت زناشویی مادران کودکان با اختلال طیف اوتیسم، از این برنامه می‌توان به عنوان یک مداخله روان‌شناختی استفاده کرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Emotion Regulation Training on Mental Health and marital Satisfaction in Mothers’ Children with Autism Spectrum Disorder

نویسندگان [English]

  • Ali Taghvaei nia 1
  • Sara Taravian 2
1 Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Humanities,University of Yasouj, Yasouj, Iran
2 Master of Educational Psychology, Yasouj University, Yasouj, Iran
چکیده [English]

Introduction: The present study aimed to examine the effectiveness of emotion regulation training on the mental health and marital satisfaction of mothers of children with autism spectrum disorder in 2024.
Method: This quasi-experimental study followed a pre-test and post-test design with a control group. The research sample consisted of 30 mothers of children with autism who attended counseling centers in Shiraz. They were selected through convenience sampling and randomly assigned to two groups: an experimental group (n = 15) and a control group (n = 15). During the pre-test phase, all participants completed the General Health Questionnaire (GHQ) by Goldberg (1972) and the ENRICH Marital Satisfaction Questionnaire (2000). The experimental group then participated in an emotion regulation training program consisting of ten weekly sessions, while the control group remained on a waitlist. After the intervention phase, both groups completed the same questionnaires as a post-test. The study's findings were analyzed using multivariate analysis of covariance.
Results: The results obtained from the multivariate analysis of covariance indicated that the training sessions had an effect on the mental health and marital satisfaction of mothers of children with autism (p < 0.01). Furthermore, the findings showed that the mental health and marital satisfaction of mothers of children with autism in the control group were significantly lower than those of mothers in the experimental group (p < 0.01).
Discussion and conclusion: Given the effectiveness of this training program in promoting mental well-being and marital satisfaction in mothers of children with Autism Spectrum Disorder (ASD), it can be utilized as a psychological intervention.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mental Health
  • Marital Satisfaction
  • Mothers
  • Child
  • Autism