ساخت و اعتباریابی مقیاس خودتأییدی (SAS) در دانشجویان دختر و پسر دانشگاه بوعلی سینا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 گروه روانشناسی دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه مازندران، بابلسر

3 دکتری روان‌شناسی، دانشکده‌ی علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.

10.22070/cpap.2025.18928.1513

چکیده

مقدمه: نوجوانان و جوانان همواره به دنبال پذیرش از سوی دیگران و تأیید خود هستند و در عین حال نشانه‌هایی از خودشیفتگی را بروز می‌دهند. هدف این پژوهش ساخت و اعتباریابی مقیاس خودتأییدی (SAS) در دانشجویان دختر و پسر دانشگاه بوعلی سینا بود.
روش: روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش‌شناختی از نوع پیمایشی است. 100 دانشجو به روش نمونه‌گیری دردسترس انتخاب شدند و پرسش‌نامه‌های خودتأییدی و شخصیت خودشیفته (آمز و همکاران ، 2006) را پاسخ دادند. داده‌ها با روش همبستگی پیرسون، تحلیل عاملی اکتشافی، و تحلیل واریانس یک‌راهه و به کمک نرم‌افزار SPSS-25 تجزیه و تحلیل شد.
نتایج: یافته‌ها نشان داد که مقیاس خودتأییدی پنج عامل جسمی، شناختی، اجتماعی، هیجانی، و اخلاقی را می‌سنجد. پایایی این ابزار با روش آلفای کرونباخ 89/0 به دست آمد. همبستگی بین خودتأییدی و خودشیفتگی مثبت و معنادار بود (305/0 = r، 05/0 > P). همچنین بین دانشجویان دختر و پسر از نظر خودتأییدی تفاوت معنادار (05/0 > P) و از نظر خودشیفتگی تفاوت غیرمعنادار (05/0 < P) بود.
بحث و نتیجه‏‌گیری: یافته‌های این پژوهش نشان داد که با توجه به شاخص‌های روان‌سنجی مقیاس خودتأییدی می‌توان گفت که این مقیاس یک ابزار مناسب و معتبر برای بررسی خودتأییدی است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Construction and Validation of Self-Affirmation Scale in Male & Female Students of Bu-Ali Sina University

نویسندگان [English]

  • Ahmad Bayat 1
  • Khosro Rashid 2
  • Leila Alibolandi 3
1 Assistant Professor at Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran
2 Psychology department, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Mazandaran, Babolsar
3 PhD in Psychology, Faculty of Economic &amp; Social Sciences, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran.
چکیده [English]

Introduction: Adolescents and young adults are always looking for acceptance from others and their approval, and at the same time show signs of narcissism. The aim of this study was to construct and validate the Self-Affirmation Scale (SAS) in male and female students of Bu-Ali Sina University.
Method: The research method is applied in terms of purpose and survey in terms of methodology. 100 students were selected by available sampling method and answered Self-Affirmation and Narcissistic Personality (Ames et al., 2006) questionnaires. Data were analyzed by Pearson correlation, exploratory factor analysis, and one-way analysis of variance using SPSS-25 software.
Result: The findings showed that the self-affirmation scale measures five factors including physical, cognitive, social, emotional, and moral. By Cronbach's alpha method the reliability of this tool was obtained 0.89. The correlation between self-affirmation and narcissism was positive and significant (r = 0.305, P > 0.05). Also, there was a significant difference between male and female students in terms of self-affirmation (P < 0.05) and non-significant difference in terms of narcissism (P < 0.05).
Discussion and conclusion: The findings of this study showed that, considering the psychometric indicators of the self-affirmation scale, it can be said that this scale is an appropriate and valid instrument for examining self-affirmation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Validation
  • Self-affirmation
  • Narcissism
  • Validity
  • Reliability