بررسی رابطه کارایی خانواده و دینداری با بحران هویت

نویسندگان

چکیده

هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه کارایی خانواده و دینداری با بحران هویت در دانش‌آموزان است. بدین‌‌منظور 312 دانش‌آموز دختر و پسر پایه سوم دبیرستان در رشته‌های تحصیلی علوم تجربی، انسانی و ریاضی با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند که نهایتاً 287 پرسشنامه برای تجزیه و تحلیل آماده شد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه کارایی خانواده (family assesment devic: FAD)، آزمون معبد و آزمون هویت شخصی بوده است. داده‌های به‌دست آمده با روش‌های آماری «تی» برای مقایسه دو گروه، همبستگی و رگرسیون گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین کارایی خانواده و دینداری با بحران هویت رابطه معکوس معنادار وجود دارد. بین سازه‌های کارایی خانواده، یعنی نقش‌ها و حل مسأله‌ با بحران هویت نیز رابطه معکوس معنادار مشاهده شد. همچنین مشخص گردید که از بین دو عامل دینداری و کارایی خانواده، دینداری، و از بین سازه‌های کارایی خانواده، نقش‌ها و سپس حل مسأله‌، بیش‌ترین تغییرات مربوط به بحران هویت را تبیین می‌کنند. علاوه بر این مشاهده شد که بین دینداری دختران و پسران تفاوت معنادار وجود دارد و دختران نسبت به پسران باورهای مذهبی قوی‌تر دارند. اما بین بحران هویت دو گروه تفاوت معناداری یافت نشد. در این تحقیق، تأثیر کارایی خانواده و دینداری بر بحران هویت تأیید شد که این بیانگر اهمیت نقش خانواده و مذهب در هویت‌یابی نوجوانان است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Relationship between Family Function and Religiosity with Identity Crisis

نویسندگان [English]

  • M. Najafi
  • H. Ahadi
  • A. Delavar
چکیده [English]

The main purpose of this research was to investigate the relationship between family function and religiosity with identity crisis. The research sample is comprised of 312 high school boys and girls in the third grade chosen through cluster sampling. The tools employed in this research were as follows: Family Assessment Device, Mabad questionnaire and Personal Identity Test. The collected Data was analyzed using t-test (for comparison of the two sex groups) correlation, and step – by – step regression. Results revealed a significant inverse relationship between family function and religiosity, and identity crisis. Two constructs of family function (roles and problem solving) had significant inverse relationship with identity crisis. Results also indicated that between family function and religiosity, the latter explains most variations concerning identity crisis. Furthermore, among family function constructs Roles and Problem Solving, in response, explain most variations concerning identity crisis. It became obvious that there is a significant difference between the religiosity of the two sex groups, and that girls have a stronger religious belief than boys do. No significant difference is observed between boys and girls identity crises. Finally, the research confirmed the influence of family function and religiosity on identity crisis. This implies the importance of family and religion in identity formation of adolescents.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Family function
  • Religiosity
  • Identity
  • Identity crisis
  • Adolescent