مقایسه اثربخشی دو شیوه شناختی - رفتاری و آموزش والدین در افزایش عزت نفس دانش‌آموزان

نویسندگان

دانشگاه اصفهان

چکیده

هدف از انجام این پژوهش، بررسی و مقایسه اثربخشی دو شیوه شناختی - رفتاری و آموزش والدین در افزایش عزت نفس دانش‌آموزان بود. طرح تحقیق، تجربی و از نوع پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه کنترل است. به این منظور، شش کلاس از بین کلاس‌های سال دوم راهنمایی شهر اصفهان به طور تصادفی انتخاب و آزمون عزت نفس الیس پوپ به عنوان پیش‌آزمون روی آن‌ها اجرا گردید. سپس در هر کلاس، پانزده نفر از دانش‌آموزانی که نمره عزت نفس آن‌ها زیر نقطه برش بود، انتخاب و به صورت تصادفی به گروه‌های آزمایشی و کنترل تقسیم شدند. چهار گروه آزمایشی (دو گروه دختران و دو گروه پسران) به دو شیوه تحت آموزش قرار گرفتند. در گروه‌های شناختی – رفتاری دختران و پسران، آموزش‌هایی به دانش‌آموزان داده شد و در گروه‌های آموزش والدین، والدین دانش‌آموزان تحت آموزش‌های خاص قرار گرفتند. در گروه کنترل هیچ مداخله‌ای اعمال نگردید. پس از اتمام جلسات و اجرای پس‌آزمون، نتایج با استفاده از آزمون تحلیل واریانس دوراهه و سه‌راهه و آزمون‌های تعقیبی لازم تحلیل گردید. نتایج به این قرار است: آموزش شناختی - رفتاری، عزت نفس دانش‌آموزان دختر را به طور مؤثر افزایش می‌دهد، و آموزش والدین در افزایش عزت نفس دانش‌آموزان پسر مؤثر است. دو شیوه مذکور تمام ابعادت عزت نفس، شامل عزت نفس کلی، تحصیلی، خانوادگی، اجتماعی و جسمی را همزمان افزایش داده، تغییر در یک بعد چشمگیرتر از سایر ابعاد نیست.

عنوان مقاله [English]

Studying and Comparing the effectiveness of cognitive-behavioral and parents training how to on methods increase students self-esteem in Isfahan Junior high schools

نویسندگان [English]

  • T. Emami
  • M. Fatehizadeh
  • M.R. Abedi
چکیده [English]

This research aimed at studying and comparing the effectiveness of cognitive-behaviora parents training metods with pretest-posttest control group design. To do so, six classes were randomly selected among the second grade classes of Junior high schools in Esfahan province. Eliss Pop's self-esteem test was used as the pretest and 15 students whose self-esteem scores were below the cut-off score in each class were selected and randomly assigned to experimental and control groups. Four experimental groups (two groups of girls and two groups of boys) were instructed based on two cognitive - behavioral methods and their parents were exposed to special instructions. The control group received no treatment. At the end of sessions, the posttest was carried out and the results were analyzed by two-way and three-way analysis of covariance.
The results: showed that cognitive-behavioral instructions effectively increased the self-esteem of female students. Giving Instructions to parents increased the self-esteem of male students. The two mentioned methods increased all aspects of self-esteem simultaneously including general, educational, familial, social and physical self-esteem. The difference in one aspect was not more prominent than the other aspects.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Self-esteem
  • cognitive-behavioral treatment
  • parent training
  • general self-esteem
  • school
  • Student
  • junior high school